Solgte A3 også røk cluthen? hvem betaler

Anbefalte innlegg

 

Det han kan gjøre - OM han absolutt vil er å heve kjøpet. Siden man har 8 dagers reklamasjonsrett på private kjøp.

 

Jasså, har man reklamasjonsrett på privat kjøp? Skjønner ikke hvor du finner grunnlag for det. Så vidt meg bekjent er det kjøpsloven og avtaleloven som regulerer rettighetene ved privat kjøp, og der er det i allefall ikke nevnt noe som helst om reklamasjonsrett på 8 dager. Regner med du har en link til grunnlaget for påstanden din, post den gjerne, så kan jeg også få vite om dette.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rettspraksis er slik at dersom kjøper innen 3 uker etter at han overtok bilen, kan bevise at bilen hadde store feil og mangler PÅ KJØPSTIDSPUNKTET, som selger burde kjent til OG informert om, så er det mulig å få hevet kjøpet. Men da snakker vi rettspraksis, og ikke om en link til et eller annet sted på nettet, som i mine øyne blir en for snever begrunnelse uansett. Jeg tipper at clutchen er mer enn bra nok, og dessuten er ikke dette en større feil eller mangel, snarere en slitedel som man må påregne kan være klar for utskifting etter 150k.

Det jeg synes er mildt sagt oppsiktsvekkende, er at NAF lager kontrakter hvor man krysser av for "selges som forevist og besiktiget", mens de på den andre siden mer enn gjerne stiller med advokater dersom det er småfeil likevel..Men som sagt, DU har lovfestet RETT til å få bilen testet hos et annet verksted når han påklager noe ved kjøpet, det er ikke slik at det som NAF sier er fakta, og du har mye å tjene på å få en annen fagmann til å bedømme saken. Kommer han til en annen konklusjon vil du i en eventuell rettsak stå MYE sterkere desto tidligere du har tatt denne testen.

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her står det noe som er interesangt for denne saken...

 

http://forbruker.no/bil/bileksperter/lothe/article1053609.ece

sitat:

"Når en bil selges "som den er", "som forevist" eller "som besiktiget" innebærer dette i utgangspunktet at man fraskriver seg ansvaret for skjulte feil og mangler. Imidlertid vil det likevel foreligge en mangel etter kjøpsloven dersom selger har tilbakeholdt opplysninger, gitt feil opplysninger eller bilen er i vesentlig dårligere stand enn man hadde grunn til å forvente etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers."

 

Dette svarer vel på det meste av det det spekuleres i her..

 

Her må jo kjøper bevise at selger bevist har unlatt å fortelle om mangelen/defektene ved kjøpstidspunktet. å i denne saken er det veldig vanskelig... I denne spesifikke saken kan en ikke si det er holdt tilbake opplysninger ved kjøpstidspunktet å heller ikke unnlatt å opplyse om defekter da selger ikke var kjent med problemet.. derfor så kan jeg personlig ikke se annet en en løsning på dette.

 

Det som folk tenker på lengre oppe her med "8 dagers" returrett gjelder ikke for privatkjøp.. Det dem tenker på er sikkert Angrefristen en har ved kjøp utenfor fast utsalgssted...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har dere svaret på hvorfor VAG klubben etter min mening er det beste bilforumet, man hjelper hverandre og deler den kompetanse og erfaring man ibesitter. Takk gutter

 

Blir nok til at jeg står ved tilbudet om å dele regningen av den enkle grunn at jeg ikke ønsker at han skal oppfatte det som jeg har prøvd å lure men ikke dekker hele regningen for det er en bruktbil som er blitt solgt som den er, og når ikke han en gang tar jeg bryet med å prøvekjøre den etter at jeg har kjørt over 3timer for å levere den på hans gårdsplass synes jeg det er begrenset hva man kan forlange i ettertid.

Har også snakket med forbrukerrådet som sa at kjøper ikke kan stille noe som helst krav så lenge bil er solgt som den er og han ikke prøvekjørte den engang. Han skal ha bilen på rep på torsdag neste uke så en for se hva de kommer frem til. For mitt vedkommende kan tråden legges ned nå hvis dere ikke har lyst til å krangle videre om 8dageren da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tviler egentlig at den er defekt jeg da... hvordan kan dem si den er det? slurer den hele tiden eller er det bare at den tar langt ut?? for på en A4 så trur jeg ikke jeg har sett en bil som ikke har hatt en clutch som har tatt langt ute....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når clutchen røyk på A3'n min, begynte det til stadig å ryke av den, det luktet brent og girene var harde. Møller sa at det var trygt å kjøre slik i 1-2uker før bytte.

 

Jeg er ikke så veldig bilkyndig, men skjønte flere uker i forveien at clutchen var slitt. Syns det er rart at den ryker så fort da.

 

Forresten billig clutchbytte, da clutch til A3 koster 9000kr i seg selv.

 

Kanskje dette er et forsøk på å svindle deg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Når man kjøper en bil "solgt som den er" er det tre spørsmål som må vurderes for å finne ut om det foreligger en mangel. Har selger gitt feil eller holdt tilbake opplysninger, og/eller er bilen i vesentlig dårligere enn du kunne forvente av kjøpesummen og forholdene ellers. Er svaret ja på en eller flere av spørsmålene så foreligger det en mangel."

 

I mine øyne er en bil med slitt clutch en såkalt mangel som nevnt ovenfor her, siden dette ville endret kjøpesummen.

 

8 Dageren har jeg fra advokaten til mora mi. Om han tar feil eller ikke vet ikke jeg, men siden han jobber daglig med lover så tenkte jeg at han visste sånn.

 

Slik det ser ut i mine øyne så har ikke han noe som helst krav siden han ikke orket å prøvekjøre den engang. Det er ganske vesentlig for å faktisk se til hvordan bilen er da du mottar den. Lukter litt grisekjøring om han har herpa clutchen på 3 dager :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ER bilen solgt som den står og han har besiktiget og prøvekjørt den før han tok den så er det vel naturligt at han tar regningen...Jeg hadde ivertfall ikke betalt den. Du kan jo ikke vite om han har grisekjørt den eller "kompisen" har lånt den.....han kan jo heller ikke levere den tilbake defekt stand...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Dette handler vel om opplysningsplikten. Den gjelder uavhengig av om bilen er prøvekjørt, solgt som den er el.l. Vi er alle som selger bil pliktige til å gi informasjon til kjøper om eventuelle mangler på bilen. Dersom selger ikke vet noe om dette så kan han ikke tas på opplysningsplikten, men så er det sansynligheten for at selger skulle/burde visst om feilen. I tillegg så kommer det jo an på hvilket grunnlag bilen er solgt på. Det handler litt om å skape forventninger til kjøper. Det er klart at en bil som er fremstilt som "super strøken" eller "som ny" har man høyere forventninger til enn en som ikke er fremstilt slik.............. Lover, forarbeider og rettspraksis er jo et fag i seg selv.

 

Til slutt er spørsmålet om man føler at det er riktig å fraskrive seg alt ansvar etter så kort tid.

 

Jeg synes dealen som er gitt her med å dekke halve regningen er en fair deal både for kjøper og selger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det ble nevnt at bilen selges som den står, At du haket av på at det var i orden har ikke noe å si, for det gjelder bare i det øyeblikket der å da. Vil si det samme som at du feks haket på at ingen bulker i døra, så når han kjøper bilen å det kjører en inn i han. Blir det samme. Betal max 50% av utgiftene etter min mening. Om du vet at den er slitt eller ikke vet ikke han. Saken er bare kor ærlig man skal være.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satt meg inn i A4'en i går etter å ha kjørt 100'en med sinterclutch i nesten en uke i strekk.

 

Kan si med sikkerhet at A4'en kjentes ut som den hadde 100% død clutch i forhold til 100'en.

 

Clutchen i a4'en er slitt, men holder helt fint. Så før du tar kjøpers påstand for god fisk, sørg for at dette blir sjekket av noen som virkelig kan audi :).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men du/vi vet jo ikke hvordan kjøper har behandlet bilen etter han fikk den.......kan jo tenkes at han har slurt mye og ikke takler å kjøre manuell giret bil.....

men hvis du sier du er villig til å dele regningen så mener jeg at da har du sterkt deg langt.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hele denne tråden beviser jo i bunn og grunn at det snart er farlig å selge bil privat i det hele tatt, i frykt for å bli "saksøkt" hvis det skulle skje noe etter salg. Og hva er definisjonen på hvor lenge etter et kjøp det er"godtatt" at det dukker opp mangler/slitasjer på bilen uten at man skal klage?

 

Clutch og mange andre deler er en slitasjeting, og så lenge kjøper ikke kan bevise at clutchen var utslitt den dagen han prøvekjørte (hvilket han kanskje ikke gjorde?) hadde ikke jeg gått med på å dele regninga.

 

Når det i tillegg står "solgt som den er", ja da er den i mine øyne det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

etter det jeg har hørt, sjekk lovhidden om det stemmer, men leverer du bilen stiller du en "Garanti"

Jeg hadde tenkt til å gjøre det med en bil jeg solgte, men ble frarådet å gjøre det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker ang. overnevnte, men bare det at du faktisk fikk kjørt bilen uten problemer til kjøper burde jo tilsi at bilen var ok når du leverte den fra deg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg jobber med Joar, og har prøvd bilen, kløtsjen er det ikke noe i veien med mener nå jeg, har selv kjørt en Jetta til kløtsjen røk rett av, og vet hvordan det føles når den begynner å bli slitt. Som alle sier her Joar, krev verkstedsrapport fra et Audi verksted før du går med på noe som helst! Det har du krav på! Som du selv sier så kjørte du jo bilen til han uten et snev av problemer, og det var en lang tur.

 

Syns du gjør feil i å tilby å ta halve regningen, du er alt for snill du gutt:) Må lære deg å være litt tøff: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg jobber med Joar, og har prøvd bilen, kløtsjen er det ikke noe i veien med mener nå jeg, har selv kjørt en Jetta til kløtsjen røk rett av, og vet hvordan det føles når den begynner å bli slitt. Som alle sier her Joar, krev verkstedsrapport fra et Audi verksted før du går med på noe som helst! Det har du krav på! Som du selv sier så kjørte du jo bilen til han uten et snev av problemer, og det var en lang tur.

 

Syns du gjør feil i å tilby å ta halve regningen, du er alt for snill du gutt:) Må lære deg å være litt tøff: smil :

 

Og siden du jobber med Joar, så gir du han vel en formaning om å ikke tillate at de begynner å skifte clutchen neste torsdag også regner jeg med :)

Få den for all del på et Audi-verksted før noen begynner å skru, det er eneste muligheten til å sikre bevis for at bilen faktisk er slik den skal være!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og siden du jobber med Joar, så gir du han vel en formaning om å ikke tillate at de begynner å skifte clutchen neste torsdag også regner jeg med :)

Få den for all del på et Audi-verksted før noen begynner å skru, det er eneste muligheten til å sikre bevis for at bilen faktisk er slik den skal være!

 

 

 

Ja jeg skal ta en prat med han på jobb i morgen vet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.