hjelp!! Gearkasse ombygging til 6trinns

Anbefalte innlegg

hei dere, jeg har ett lite problem, jeg skal bygge om til manuell i min s6 sedan, så har jeg funnet en 6 tins gear kasse som har stått i en tdi quattro, så lurer jeg litt på da, hvordan blir det med denne kassen i bilen? vill d bli lange gear? eller blir d bedre aks? eller børr jeg rett og slett ikke kjøpe denne? noen som har en erfaring å dele? jeg ringte på krb trading, men han sa att jeg burde få sjekket opp med audi angående drevingen..hmm?????????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er kanskje mer langbeint kasse, og jeg mener å ha hørt noe om at S6 kassene er forsterket. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TDI kassene er ikke noe særlig da de har feil utveksling. Vil bli treg i aksen og 6.gir kan nesten ikke brukes i Norge :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TDI kassene er ikke noe særlig da de har feil utveksling. Vil bli treg i aksen og 6.gir kan nesten ikke brukes i Norge :)

 

De har en vel drøy utveksling ja. I 100 km på 6 gir har min 170hk a4 2.0 tdi quattro i underkant av 1800 omdr. min 6 trinnskasse i s2.n er en god del lavere drevet. Finnes vel ikke veier i Norge hvor du får bruk for 6 gir hvis tdi kassa brukes i s2.n

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okey.. jeg fant ett nr på kassa å de lyder som CIT forteller d noe til noen som har peil? grunnen til att jeg gidder å sjekke litt om denne kassa er att jeg finner ikke noen som vill selge kasse..

 

så har jeg funnet noen andre nr på noen kasser folk bruker, å det er CBL og CET? hvilken kasse børr jeg finne å kjøpe til min, jeg skal ha 6 trins...???? takker så mye om noen gidder å svare:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har sotte en del timer å studert forumet nå, å jeg har funne en link dær noen har bygget om til manuell, å han ene sa att jeg måtte bytte bak diff også? er e strengt tatt nødvendi da? trudde ikke d var d jeg?? noen?? ær den bak diffen som jeg har for tungt dreva da eller? hvil noe sje om jeg ikkje bytter??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke at jeg er noen ekspert på området, men bakdiffen må vel ha samme utveksling som den bilen gearkassen kommer fra, eller så sliter vel torsendiffen.

Grunnen til det er vel at om feks bakdiffen har høyere utveksling, vil bakhjulene gå fortere enn framhjulene, og da blir vel ikke ting helt som de skal. : rolleyes

 

Men somsagt, ingen ekspert, så noen andre kan sikkert utdype dette litt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

'Litt' info her: http://www.elektro.com/~audi/01E/

Mener også at bakdiffen må byttes når du skifter til manu, men det ser du kjapt i AKTE. (last ned fra torrent e.l.)

TDI har så vidt jeg ser helt feil utveksling.. Styr unna, og finn en brukt S4/S2 eller liknende kasse. Ser du på siden til Charlie (linken over) er det også noen som stapper inn en S4tt-kasse, med litt filing og knoting. (Er det ikke en som skal til med det her på forumet også, tro?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis noen skal få gitt deg et godt svar må du oppgi årsmodell, motorkode og koden på girkassa som sitter orginalt. Sjekk gjerne koden på bakakselen også. Da er det kanskje noen som kan slå opp et sted utvekslingen fremgår. Hvis jeg skal kunne finne ut noe om dette må jeg også ha bakakselkoden.

 

Differensialutvekslingen i girkassa må være utvekslingen i bakaselen. Så lenge den er det så passer det.

Jeg vet ingen ting om styrken. En tdi-kasse vil gi deg høy utveksling. Mindre sprek akselerasjon, men du kan dra hvert gir over et større hastighetsområde og slipper derfor å gire så ofte. Trolig senket forbruk på landevei. 6. gir blir bare brukbart på flatmark i hastigheter over kanskje 90-100 km/t (avhengig av motortype).

 

Jeg har hatt en gammel 100 5E med 4 trinns kasse. Satte inn en 5 trinns fra diesel. Det nye 4. giret ble noe høyere enn det orginale 4 giret, omtrent slik som et perfekt 5. gir skulle vært. 5.giret ble svært lavt, kunne bruke det på landevei ned mot 75 km/t hvis det var helt flatt. Pleide å bruke 5. gir når jeg hadde minst 90. Ved små bakker måtte jeg ned i 4. gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker folkens..

jeg skal ta meg en tur under og finne alle kodene som er rå å sjå på bak diffen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.