#1 Skrevet Juli 3, 2007 Noen tips og triks å komme med her noen? Eksos/Downpipe regner jeg med må av ? Kan Drivakslingene sitte igjen og kun løsne flensene ved kassa ? På Type 89 får man problemer med styrestagene/tannstang, hvordan er dette her? (ser ut som det er bedre plass) Vakumklokka til sperra, bør denne demonteres først ? Gearkassefester, kan de sitte på ved demontering av kasse ? eller bør de skrus av ? Bare ting jeg lurer på uten å ha studert så nøye, og vet at det finnes folk her med myye erfaring På forhånd takk Mvh Ole Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 4, 2007 Noen ? Christan, Geir Tony, Atle.. Dere er vel snart proffer på området 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 4, 2007 Ingen ide om nøyaktig hvordan dette ser ut hos deg, men kan "guesstimere" litt . Hva *jeg* gjorde på typ44'en: * Demonter eksos, burde vel i teorien holde å demontere fra og med downpipe, til og med første demper som går klar av kassa? Demonter det du føler vil plage deg vertfall (umulig hos meg, men fikk senket den ned så den bare var masse i veien og ikke 100% i veien ) * La vakumgreiene henge på, men plukk av de to slangene på toppen: * Koble av ledningene til sperre og ryggelysene (var to plugger hos meg vertfall) * Skrudde ut drivakslingene på siden (6 strekkbolter per, skal vel ha 80nm når de skal på igjen eller rundt der). Sitter vel med M10 tolvkant om jeg ikke husker feil. Umbraco vil passe inn men bare ødelegge bolthodene (har jeg hørt.....) * Ta av cluth slavesylinderen. Noen har en skrue i bakkant som må av, min har en elendig unnskyldning av en splint som sitter noe så sinnsvakt og man kommer jo ikke skikkelig til. Har du splint er det 'bare' å finne noe som passer inn i hullet (dvs ca 4 mm tykt maks) og slå dritten løs for alt du er i stand til. Lykke til . Er ikke noe morsomere å få sammen igjen heller . * Har du et varmeskjold rundt høyre side av drivaksel mellom aksel og eksos, ta bort dette også (husk å sett det på plass igjen) * Skru løs mellomaksel fra kassa (6mm umbraco) *På oversiden av kassa opp i tunellen, rett bak der hvor du akkurat skrudde løs mellomaksel, er det to stag som må løsnes. Det ene staget som går inn i et "halvt" stag og sitter med en avlang låseskive er bare å demontere direkte. Det andre som er til selve girstanga vil sitte litt mer, men om du får noen til å bevege litt på girstangen kan det være enklere å få ut. Det betyr dog at du må justere dette på nytt når du har fått ting sammen igjen. Alternativ løsning er å løsne staget fra kassa, sitter med en liten 10mm bolt mot selve girvalg stangen ut av kassa og i en finurlig løsning med "trykk på plass" kuler på toppen. Velg selv hva du vil knote med når ting skal sammen igjen. Det vanlige er dog å løsne begge bak kassa så vidt meg bekjent . Rundt nå bør du være sikker på at kassa ikke kan flytte så mye på seg i høyden (ikke at den vil gjøre det for den sitter noe villt og galt uansett). Uansett greit å ikke hvile hele kassa på akslingen . * Skru løs kasse blokk nedenifra og opp, sitter ganske godt så latmann var min gode, gode venn. Sjekk også om du har en liten bolt som sitter 'feil' vei i forhold til de andre klemt inn mellom traversen og motor/kasse. Denne skal også ut. Skralle-fastnøkkel hjalp meg her vertfall. Mener å huske denne er 14mm. * Det er relativt enkelt å få på girkassefestene når kassa først sitter på plass igjen. Neste demontering av meg så løsner jeg vertfall girkassefestene fra kassa og så fra traversen. Ingen grunn til å ha dem i veien der, men tror strengt tatt ikke du trenger å ta dem ut av traversen. Er en 2 mins jobb å få dem på plass igjen dog. Da skal, såfremt jeg har husket alt, i teorien kassa være løs. Når ting først er løse men enda ikke beveger seg en millimeter begynner arbeidet med å faktisk få kassa til å gi slipp på blokken. Det går fint det også, men vil ta litt tid. Bently manualen sier noe som "pry transmission loose" og det kan jeg vel også forstå. Kan kanskje hjelpe å løfte motoren litt i forkant med f.eks en elefantjekk, ikke så mye at det gjør noe men litt press foran for å bikke den ned i bakkant. Samme gjelder når den skal inn igjen. En skikkelig girkasse adapter til girkassen er dog alfa og omega. Er ikke snakk om at jeg tar ut noen girkassa hos meg selv igjen før jeg har fått laget noe sånt. En enkel "U" med solid feste i bånn for jekken burde holde i lange baner. Vær også obs på at med relativt høye bukker og bilen på 4 stk rund baut vil ikke toppen av clutchhuset gå klar av traversen på en biltema jekk. Kan være greit å ha i bakhodet . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 4, 2007 Jeg fikk forøvrig masse flotte tips i denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=87953 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 4, 2007 Flotte saker, er vel ikke helt ulikt på våre biler dette nei.. Fikk svar på mye av det jeg lurte på, kommer til å stå på tosøyler løftebukk og har gearkassejekk så det blir ikke noe problem Men om noen vet om problemer man kan støte på når det gjelder type 85 vil jeg gjerne høre fra dere.. Får "ny" kasse før jeg setter i gang, så da kan man studere litt på den og.. Ole Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 4, 2007 Ligger div. bilder her forøvrig, er usikker på om jeg har posta alle i tråden min: http://s32.photobucket.com/albums/d29/1nk/audi100/ Kanskje noen av dem kan svare på noe eller kanskje det bare er forvirrende.. det får du finne ut av selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 4, 2007 Bare et lite tips... skru av vakuumklokka til midtdiffen før du skrur av kassa, så slipper du å knekke slangenipplene når du evt. må røske litt i kassa for å få den av... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 4, 2007 Ligger div. bilder her forøvrig, er usikker på om jeg har posta alle i tråden min: http://s32.photobucket.com/albums/d29/1nk/audi100/ Kanskje noen av dem kan svare på noe eller kanskje det bare er forvirrende.. det får du finne ut av selv Takker igjen Christian.. Håper og tror dette går som smurt, bare kvir meg litt til å begynne.. Misunte virkelig ikke arbeidsstillingen din på gulvet der, hehe Bare et lite tips... skru av vakuumklokka til midtdiffen før du skrur av kassa, så slipper du å knekke slangenipplene når du evt. må røske litt i kassa for å få den av... Jepp, var noe slik jeg tenkte meg fort kunne skje Takk for tips Ole Kristian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 4, 2007 De var faktisk ikke i nærheten av å få deng hos meg, men jeg ser absolutt at det kan skje. Og jeg røsket mye i kassa både inn og ut Om du skal ha den av er det vel 3 bolter som må av, bør gå greit å treffe alle fra utsiden. Den plast greia som holder fast selve aktuatoren bakover til diffen kan sitte ganske hardt men løsner fint med en tang og litt tvilsom kjærlighet. Du får bare spørre om det er noe vertfall, ikke sikkert jeg kan hjelpe og mulig rådene blir feil men.. bare å sende en pm eller poste her . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...