Usikker på dekk dim. sjekk denne!

Anbefalte innlegg

Ja da var det en av de dagene da, onkel politi og co. skulle lage livet surt for bilistene.: bh :

Jeg ble stoppet og biltilsynetmannen la ut om sotaruter, spacere og dekk dim. Det skal tilføyes at jeg har hatt bilen i 1 døgn!!: eek : Så flaksen var ikke på min side, nok om det. Han påsto hardnakket på at det ikke var lovelig dim på felg/dekk og at jeg måtte komme på visning slik at de fikk sjekket dette. Jeg gikk på nettet etter jeg kom hjem og fant denne siden. Å ja jeg hadde rett, dekkene var lovelig de. Var -3,08% R.dim i forhold til vognkortet og dermed godt innenfor hva som er godkjent. Anbefaler denne kalkulatoren til alle som skal ha dekk og felg. Eller som bare vil sjekke om hjulene er lovlige.

Tok en utskrift som jeg skal ha liggende i bil til neste gang.: haha :

Link: http://www.jkarlsen.com/dekk.php

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yay, fikk svar på om de jeg hadde var lovlige... Kan faktisk gå opp en god del... Blir nok nye felger og dekk snart ja! : rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fryktelig enkel kalkulator som ikke tar med felgbredde + et i beregning..

rulleomkretsen er jo bare en del av regnestykket..

felgkant skal være innenfor skjerm, innpress kan ikke avvike mer enn 15mm dvs. 7mm i hver retning, dekkene på ha minimums load index og felgen må være godkjent for minimum load index..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mjjja min bil: Orginalt 235/45-R17 Ny Dimensjon 225/30-R20 Endringer Avik 80Km

Omkrets 202.1cm Omkrets 202cm -0.1cm(-0.05%) 79.96

Diameter 64.33cm Diameter 64.3 -0.03 cm

Så dette vil si at det er lovlig me 20toms på en A4 03mod???,men egentlig så kan vel Biltilsynet velge å ikke godkjenne allikevel P.G.A Loadindex er for liten???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg trodde først jeg ville få problem med loadindex, leste feil i vognkortet, dekka hadde load index 90 og i vognkortet står det minimum 88, så det var ikke noe stress for min del..

har ikke stressa med å få det inn i vognkortet enda pg.a noen små detaljer, tar det som står igjen om\når jeg blir stoppet.. gidder ikke bruke 2000.- om jeg ikke må.. (firehjulskontroll + time hos biltilsynet)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så dette vil si at det er lovlig me 20toms på en A4 03mod???,men egentlig så kan vel Biltilsynet velge å ikke godkjenne allikevel P.G.A Loadindex er for liten???

Teknisk så er den det ja. Regelen er som nevnt rulleomkrets avvik på 5% samt at det ikke skal subbe eller ta i noen steder. Står også noe innledningsvis i håndboka som biltilsynet bruker om bruk av sunn fornuft og godt sjønn eller hva det er.

Er ikke allverdens produsenter som leverer dekk i den dim og sikkert ikke billig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er riktig med load indeks og innpress men, i de fleste tilfeller er det rulleomkrettsen folk ryker på.

I mitt tilfelle så har jeg 215/35R18 på bilen som er en audi coupe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fryktelig enkel kalkulator som ikke tar med felgbredde + et i beregning..

rulleomkretsen er jo bare en del av regnestykket..

felgkant skal være innenfor skjerm, innpress kan ikke avvike mer enn 15mm dvs. 7mm i hver retning, dekkene på ha minimums load index og felgen må være godkjent for minimum load index..

Tror ikke det står noe om hvor felgen skal være, men rullebanen på dekket skal være innenfor skjermen. Så skal det aldri subbe uansett sving og dump. I tillegg til 15mm på ET uten TUV og dette med loadindex.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hele dekkant/felgside skal være på innsiden. Pick Up med dekkside på utsiden er ikke tillatt og skal ikke godkjennes. Dette skal tas ved evt. utekontroll.

Hilsen Stein Erichsrud

Faggruppe: Kjøretøy Vestfold

Vil da tolke dette som at både felg og dekk skal være på innsiden av hjulbue i overkant iallefall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hele mitt lange liv trodd at det var slik Runar skriver at det er rullebanen som skal være innenfor skjermen.

Finnes det en bok/lov etc der det står svart på hvitt at felgen også skal være innenfor?

Disse folka fra Tilsynet kan jo lett dikte opp ting for å skremme alle som liker andre størrelser enn 13" med 80 profil :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hele dekkant/felgside skal være på innsiden. Pick Up med dekkside på utsiden er ikke tillatt og skal ikke godkjennes. Dette skal tas ved evt. utekontroll.

Hilsen Stein Erichsrud

Faggruppe: Kjøretøy Vestfold

Vil da tolke dette som at både felg og dekk skal være på innsiden av hjulbue i overkant iallefall.

Her er kjøretøy-forskriften hvor endel av tingene som må være i orden står:

http://www.torvik-verksted.no/kf-kap13.pdf

Det står intet som jeg kunne finne her hverken om dekkmønstret eller felgkanten, så det trengs nok en tolkning utover det som står. At en eller annen i Vestfold praktiserer dette ang pickup synes jeg ikke beviser noe ang det generelle regelverket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sier meg enig med Runar, det står ingenting om felg og dekk i forhold til hjulbue i kjøretøyforskriften, annet enn dette:

Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

http://www.lovhidden.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941004-0918.html#map013

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan testes maksimale fjæringsbevegelser? Min subber litt i innerskjermene, har vel i utgangspunktet tenkt å kjøre med bilen slik den er nå til jeg blir stoppet eller skal selge bilen, da blir bilen heva akkurat nok til at den ikke tar i innerskjermene etc..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan testes maksimale fjæringsbevegelser?
Kontrolløren tar springfart og hopper på framskjermen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sorry at jeg stjeler litt her men, er det lovlig å gå opp fra orginale 195/65-15" (husker ikke innpress.) til 225/40-18" et 35?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontrolløren tar springfart og hopper på framskjermen. :)

Haha! Ikke seriøst vel? :P

Sku likt å visst dette sjøl...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står intet som jeg kunne finne her hverken om dekkmønstret eller felgkanten, så det trengs nok en tolkning utover det som står. At en eller annen i Vestfold praktiserer dette ang pickup synes jeg ikke beviser noe ang det generelle regelverket.

Prøvde å godkjenne Schmidt felga på golfen. 8x15 et.20 forann. Fikk beskjed med engang at han ikke engang gadd å titte ordentlig på papirene da felgene stakk altforlangt uttafor hjulbuen forann:confused: Er tydelig at felg og dekket skal sitte 3cm innenfor skjermene for å få det godkjent.: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan testes maksimale fjæringsbevegelser? Min subber litt i innerskjermene, har vel i utgangspunktet tenkt å kjøre med bilen slik den er nå til jeg blir stoppet eller skal selge bilen, da blir bilen heva akkurat nok til at den ikke tar i innerskjermene etc..

Med en kloss tilsvarende en 2x4 plank på høykant under venstre forhjul/høyre bakhjul, og motsatt. Subber det ikke da med fullt rattutslag, skal det være greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.