Lettmetallfelger: NOK 30,00 Ekstra avgift

Anbefalte innlegg

Kan noen gi en god forklaring på hvorfor dekkomlegging skal koste ekstra for lettmetallfelger?

Jeg synes det er et skjult tillegg til prisen...

Jobben er etter mine øyne helt den samme og tar like kort tid som en stålfelg.

Her et utdrag fra et firma:

Monteringsavgift for ett dekk inkluderer demontering av gammelt dekk og montering og avbalansering av nytt dekk. NOK 110,00

samt fjerning av de gamle dekkene (hvis ønskelig). NOK 10,00

Lettmetallfelger: NOK 30,00 Ekstra avgift inklusiv mva: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet at loddene til alufelgene var en del dyrere enn vanlig lodd før, er sikkert derfor det er dyrere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste jeg vet er at før så var loddene de avballanserte med BLY. pga miljø etc så er bly nå ulovlig og det er en annen metall type disse loddene er laget av som koster vesentlig mere enn før. Men dette har jo ingen ting med om det er lettmetall eller ikke å gjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste jeg vet er at før så var loddene de avballanserte med BLY. pga miljø etc så er bly nå ulovlig og det er en annen metall type disse loddene er laget av som koster vesentlig mere enn før. Men dette har jo ingen ting med om det er lettmetall eller ikke å gjøre.

Limelodd som du bruker til alu er dyrere

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Limelodd som du bruker til alu er dyrere

Pluss at loddene som du slår på felgkanten kan brukes om igjen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er som de sier her at loddene er dyrere + at det er mange lettmetall felger som er vonde å legge dekk på.

Reagerte heller på denne avgiften (samt fjerning av de gamle dekkene (hvis ønskelig). NOK 10,00)

Dette er noe som blir lagt inn i prisen på det dekket som skal kastes når du kjøpte det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mulig jeg tar helt feil, men de fleste verksteder har vel en slags tabbeforsikring, kansje det kan ha noe med det å gjøre? i tilfelle de skulle ødelegge alufelgene under montering...?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mulig jeg tar helt feil, men de fleste verksteder har vel en slags tabbeforsikring, kansje det kan ha noe med det å gjøre? i tilfelle de skulle ødelegge alufelgene under montering...?

Tror nok ikke noen bruker den forsikringen for en ødelagt felg.

Egenandelen er som regel 10k og oppover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg måtte betale 50 kr ekstra for å legge om 2 dekk for at de kunne garantere at det ikke ble striper i alufelgen, var ikke om dette kan vere noe av det samme?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok ganske likt rundt på de fleste dekkverkstedene på dette.

Grunnen vår til vi tar 25,- mer hos oss for alu, kontra stålfelg er:

: lengre monteringstid

: balansering er ofte mer tidkrevende (splitting av lodd mellom eiker, rengjøring av felg osv..), samt limlodd koster mer kontra bankelodd.

Vi bruker nesten aldri bankelodd på nytt, da nyere bankelodd er lagd av Zink, mens gamle stort sett er Bly - som ikke er lov å bruke lengre.

Og fjerning av gamle dekk er selvsagt gratis.. er jo derfor det er 10,- pr. dekk i miljøavgift ved innkjøp av dekk, for å slippe å betale for de når de skal bort..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.