#1 Skrevet Juli 8, 2007 Har et sett 19" RS6 felger med ET30 på hånden... Hvordan vil dette gjøre seg på min A6 avant? Det er orig 42 ET, men vet at 32 skal gå. Noen erfaringer? Mr. Kopperud...? Bilen er ikke senket, men har et sett 40mm senkefjærer liggende å vente på nye felger.... Og da er det evt hvilke dekk, har to stk 235/35 i posten på vei. Men er det bedre med 225 evt? for å "kompansere" litt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 9, 2007 Jeg tror det blir rått utseende, men det er nok ikke tillatt... ET30 på en bil med org. 42, vil si at du får en sporviddeøkning på 24mm, mens maks tillatt er 15... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 9, 2007 nå var det jo ikke for å få det inn i vognkortet heller da... Men stikker det utenfor? hvis jeg blir stoppet med de, så er det jo litt vanskelig å forklare at det skal være OK til politiet, når dekkene og felgen ligger 2cm utenfor... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 9, 2007 Det kommer jo an på bredda på felgen også. Jo lavere et, jo lenger ut stikker jo felgen, så et eventuelt problem er jo hjulbuen. Men denne kan jo valses. Ideelt Et på A6 er vel 35 og med 30 vil felgen stikke 0,5 cm lenger ut. Om du skal ha de på og ikke har tenkt å valse, så ville jeg valgt et annet ET. Men vet ikke bredda på felgen. 8" er det ikke noe problem med ET30. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 9, 2007 Det kommer jo an på bredda på felgen også. Jo lavere et, jo lenger ut stikker jo felgen, så et eventuelt problem er jo hjulbuen. Men denne kan jo valses.Ideelt Et på A6 er vel 35 og med 30 vil felgen stikke 0,5 cm lenger ut. Om du skal ha de på og ikke har tenkt å valse, så ville jeg valgt et annet ET. Men vet ikke bredda på felgen. 8" er det ikke noe problem med ET30. OK, takk for kjapt og veldig nyttig svar. Har ikke tenkt på dette, så skal få sjekket opp bredden... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 9, 2007 Jeg kjører med 9x18 bak med ET35 og 225/40-18 dekk på. og da er hjulbuen full! (KW Gewinde). litt mer pinglete fremme med 8x18 ET35, samme dekk. Ser for meg at ET35, brei felg og 235 dekk kan skape problemer (så sant du ikke kjører med "lissom" 235 dekk som Falken). BTW: Har ikke prøvd eller tenkt til å prøve å få dette inn i vognkortet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 9, 2007 BTW: Har ikke prøvd eller tenkt til å prøve å få dette inn i vognkortet skal finne ut bredden, det kan være essensielt her skjønner jeg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 9, 2007 Jeg tror det blir rått utseende, men det er nok ikke tillatt... ET30 på en bil med org. 42, vil si at du får en sporviddeøkning på 24mm, mens maks tillatt er 15... Bare for å skyte inn litt her. Det stemmer ikke helt det du sier her. I forskriftene står det at du kan endre sporvidden med inntil 15mm UTEN å måtte vise bilen for ny godkjenning. Du KAN øke mer enn 15mm, men da MÅ du ha et eller annet godkjenningsdokument på forandringen (fra importør, fra tuv el.l.), og du må inn til ny godkjenning (skrives inn i vognkort). Beklager OT, men ville bare opplyse om dette. klippet fra lovhidden: 6. Bytte av dekk/felg 6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast. e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t. f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet. Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2. 6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 9, 2007 Jeg kjørte 9,5x19 med 235/35 ET20 på min A6 i den tid-Dog valsa MYE:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 9, 2007 Bare for å skyte inn litt her. Det stemmer ikke helt det du sier her. I forskriftene står det at du kan endre sporvidden med inntil 15mm UTEN å måtte vise bilen for ny godkjenning. Du KAN øke mer enn 15mm, men da MÅ du ha et eller annet godkjenningsdokument på forandringen (fra importør, fra tuv el.l.), og du må inn til ny godkjenning (skrives inn i vognkort). Beklager OT, men ville bare opplyse om dette. Aha! Da ble jeg enda klokere! Tror nok det blir nye felger på meg neste sesong, med riktig ET og bredde, så det slipper å se så dumt ut som det gjør nå... 8,5x19 ET 45 går ikke uten spacers... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 9, 2007 Har et sett 19" RS6 felger med ET30 på hånden... Hvordan vil dette gjøre seg på min A6 avant? Det er orig 42 ET, men vet at 32 skal gå. Noen erfaringer? Mr. Kopperud...? Bilen er ikke senket, men har et sett 40mm senkefjærer liggende å vente på nye felger.... Og da er det evt hvilke dekk, har to stk 235/35 i posten på vei. Men er det bedre med 225 evt? for å "kompansere" litt? Jeg kjører for tiden med et45+ 15mm spacere, og det går helt fint.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 9, 2007 Felgene er 8" bred, så da går det kanskje da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 10, 2007 Burde ikke være noe problem det med 40 mm senk... Jeg kjørte med 8,5x19 et 30 på A6n min med 235/35 dekk. det subbet litt i sving hvis jeg traff dumper men den var godt senket med justerbart ca 60-70mm foran. bak er det garantert plass http://www.vwaudi-club.no/?s=car&car=325 på bildene er det 245/35 foran og 275/30 bak... med litt vals og litt stivere dempere hadde nok ikke det heller vært noe problem Skrudde den ned en cm til ca foran med 235 dekkene på iforhold til her... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 10, 2007 Felgene er 8" bred, så da går det kanskje da? Da tror jeg det vil gå 99% sikkert. Jeg har 8,5" og 35 i Et og det går, da vil jeg tro at 8" og et 30 går fint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 11, 2007 Felgene er 8" bred, så da går det kanskje da? Dette går garantert bra, jeg kjører med 8x19 et32 med 235/35 og det er null problem 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 11, 2007 topp, satser på at de blir ok.... Bilder kommer etterhvert, må få fraktet de fra Hønefoss til Bergen først... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...