Vanskelig å komme til hovedsylinder til clutch

Anbefalte innlegg

Jeg må renovere hovedsylinderen til clutchen, da pedalen nekter å komme ut igjen. Denne luftekanalen som er trekt med stoff inspirert av forsvarets gamle lange underbukser må løsnes. I Haynes-boka er det veldig dårlig forklart hvordan man løsner den. Jeg har hektet av fjæra som holder den i venstre ende. Hvordan får jeg den løs i andre enden? Jeg håper virkelig at ikke midtkonsollen må demonteres..... : gråter :

IMAGE_00074-a.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der ringte Mekonomen og sa at repsettet var kommet. Får håpe noen har et svar til meg når jeg har kommet meg heim og fått i meg middag....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kanalene er dytta innpå ganske tett, så det kan hende du må bruke litt makt..

Se på AKTE så får du litt hjelp når det kommer til festemidler!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, så det er bare å bruke litt makt da? Det høres bedre ut enn å måtte demontere midtkonsollen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å være negativ, men det ser ut til at den luftekanalen er én del fra venstre til høyre side av bilen. Og i så fall er det meget sannsynlig at du må plukke ned i det minste midtkonsollen for å få den ut. Men jeg skjønner ikke hvorfor du må ut med den luftekanalen for du burde jo greie å få ut clutchmasteren likevel; du ser den jo i bakkant til venstre for luftekanalen der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja kanskje det. Det sto i Haynes at den måtte ned, men kan prøve å komme til uten å fjerne den. Får leke slangemenneske i morra...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slangemenneske kan fungere ja :) Tror nok det er verdt det... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, etter masse pjesk og bannskap fikk jeg ut sylinderen. Den er overhalt og satt på plass igjen. med enda mere pjesk og bannskap... Ikke så lett for en mann på 94 kg med ei dårlig skulder å skulle være slangemenneske med 3-4 armer.

Så nå gjenstår luftinga. Hva er best, å gjøre dette fra motorrommet eller å jekke opp bilen og gjøre det fra undersida?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare spørre for sikkerhets skyld. Skal man pumpe clutchen, eller bare sette trykk på og åpne lufteskruen så alt går av seg sjøl?

 

Det står max 2 Bar flere plasser. Dvs 29 PSI. Vil det si at det er tryggest å sørge for at det hjulet man henter trykk ifra bør tappes ned til ca 20 PSI eller noe slikt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal i prinsippet bare sette på trykk og åpne lufteventilen men i praksis vil du nok måtte pumpe litt på pedalen også. Grunnen til grensen på 2 bar er at det begynner å lekke bremsevæske mellom pakningene på master og tank pluss at det er fare for at slangen ned til clutchmasteren hopper av (det skjedde meg, TRO MEG du vil ikke at det skal skje). Jeg vil si det sånn: max 2 bar. Klart, blir det for lite trykk så får du jo ikke ut luften uansett, så du må vel prøve deg litt frem.

Ha litt tålmod, og luft i flere omganger. Pump litt innimellom. Til slutt blir det bra. Husk bare å passe på bremsevæskenivået nøye for uttaket til clutchen er rimelig høyt oppe på tanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant et hjul med bare 20 PSI, og luftet MANGE ganger. Det gikk med en del bremsevæske ja... Men nå har jeg clutch igjen! *bank i bordet*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.