Trenger umiddelbar assistanse/instrukser i forbindlese med bremsemontering!!

Anbefalte innlegg

Hei

Driver og skifter klosser og skiver på Passat 2002 Highline. Fremme gikk fint, MEN så kommer jeg til bake, og der står jeg HELT fast!

Har fått av caliper, klosser og skive. PROBLEMET er at jeg nå ikke klarer å presse caliperstemplet tilbake slik at jeg får caliperen på over de nye klossene og den nye skiven!

Har eget verktøy for dette, men ikke søren om stemplet lar seg rikke... Dermed mangler det 1 cm+ for å få calpieren på plass over skiven med nye klosser montert.

Hva har jeg oversett!?!

Det jeg nå lurer på er om det er noe jeg må gjøre med håndbrekket?

Er det mulig at dette har justert sylinderen i caliperen innover etterhvert som de gamle klossene ble slitte, og at det er DERFOR at ikke sylinderen vil rikke seg "bakover"???

Hvis så, er det noen her som har en enkel "how to" på hvordan jeg resetter håndbrekket slik at sylinderen vil gå mer tilbake? : klø : : klø :

Bilen står på bukker i lånt garasje så RASKE svar mottas med millioner av takk....

Truls

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du må presse samtidig som du skrur stempelet innover

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du må presse samtidig som du skrur stempelet innover

"Skrur" stemplet? Går det å skru på selve stemplet altså?

Truls

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Skrur" stemplet? Går det å skru på selve stemplet altså?

Truls

Yepp, dette stempelet må skrus samtidig som du presser. Hvis ikke så stopper det fort. det er derfor du har de 2 sporene i stempelet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yepp, dette stempelet må skrus samtidig som du presser. Hvis ikke så stopper det fort. det er derfor du har de 2 sporene i stempelet.

OK!

Da løper jeg ut i garasjen og prøver det! :)

Truls

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjelper det kanskje å åpne tanken for bremsevæske?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det hjelper men jeg har alltid gjort det når jeg skal skru stemplene tilbake :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Resultat fra google-søk:

"Ok, my information says that you either need to use a retraction tool or a pair of circlip pliers and push on the piston whilst turning it in a clockwise direction with the bleed nipple undone.

Give it a go, it should work with a bit of elbow grease." Gjelder seff passat 3gb.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

enten det eller så løp og kjøp nye callipere. Ikke uvanlig at disse setter seg fast. Kjøper du uoriginalt er det en bytte ordning. ikke så veldig dyrt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte kanskje å skrive at det har jeg SELVFØLGELIG gjort.....: flau :

Litt vanskelig å skru sylinderen derimot... tips??

Truls

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

enten det eller så løp og kjøp nye callipere. Ikke uvanlig at disse setter seg fast. Kjøper du uoriginalt er det en bytte ordning. ikke så veldig dyrt.

Veldig ofte bytter folk pga de tror de de har satt seg fast, spes mtp håndbrekket...

anbefaler i allefall å løsne kablene til brekket og sørge for at armen til brekket på calipperen er satt helt tilbake før man skrur stempelet helt inn og monterer.:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan pumpe med bremsen til stempelet faller ut.

Da kan man rense stempel for all møkk, file vekk evt rust slik at det ikke blir lekkasje, og rengjøre pakningene. Evt kjøpe nye pakninger. Litt bremsefett på pakninger, og deretter montere.

Har man det fra hverandre så skjønner man hvordan/hvorfor man må skru og presse samtidig (man ser gjengene og pinnen inni) og man får smurt det opp slik at det faktisk går lettere å skru inn, og man reduserer faren for at det setter seg fast slik at de flotte skivene og klossene går varme/slites/ødelegges.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.