Finne ut om kilometerstanden er justert

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har over en periode nå solgt utstyr som gjør at man kan endre kilometerstanden på alle VAG mellom 98 og 03. Har selv testa det og det fungerte skremmende bra. Så lurer jeg på, er det noen mulighet for å oppdage at dette er gjort? For dette er definitivt noe jeg vil ha i bakhodet neste gang jeg skal ha meg ny bruktbil.

Nå vil det vel helt sikkert komme kommentarer som "om du selv er redd for det, hvorfor muliggjør du det"? Kan og svare på det med en gang: Dette utstyret kan for det første kjøpes av f.eks OBD2.no så tilgangen er allerede der. Annen ting er at jeg alltid pressiserer i annonser at det er sterkt umoralsk og ikke minst ulovlig å endre kilometerstanden for vinnings del.

Man kan og lese ut immo pin-koder så man kan kode nøkler. Alt med denne kabelen. Om man skal kode en nøkkel sparer man faktisk på å kjøpe en slik kabel istede for å levere inn bilen på Møller.

Mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg har over en periode nå solgt utstyr som gjør at man kan endre kilometerstanden på alle VAG mellom 98 og 03. Har selv testa det og det fungerte skremmende bra. Så lurer jeg på, er det noen mulighet for å oppdage at dette er gjort? For dette er definitivt noe jeg vil ha i bakhodet neste gang jeg skal ha meg ny bruktbil.

Nå vil det vel helt sikkert komme kommentarer som "om du selv er redd for det, hvorfor muliggjør du det"? Kan og svare på det med en gang: Dette utstyret kan for det første kjøpes av f.eks OBD2.no så tilgangen er allerede der. Annen ting er at jeg alltid pressiserer i annonser at det er sterkt umoralsk og ikke minst ulovlig å endre kilometerstanden for vinnings del.

Man kan og lese ut immo pin-koder så man kan kode nøkler. Alt med denne kabelen. Om man skal kode en nøkkel sparer man faktisk på å kjøpe en slik kabel istede for å levere inn bilen på Møller.

Mvh

Mener du har en KM check i siste versjon av Vag-com (over versjon 7 eller noe)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å vite noe om hva som er teknisk mulig eller umulig vil jo en bil med komplett servicehefte hos merkeforhandler og en sjekk av dette direkte med Møller gjøre km fusk mye vanskeligere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du har en KM check i siste versjon av Vag-com (over versjon 7 eller noe)

Ok. Dette er noe jeg må få prøvd ut. Takk for det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å vite noe om hva som er teknisk mulig eller umulig vil jo en bil med komplett servicehefte hos merkeforhandler og en sjekk av dette direkte med Møller gjøre km fusk mye vanskeligere.

Jo, men på en bil fra 98 er det kun de færreste som fortsatt har bilen på service.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Dette er noe jeg må få prøvd ut. Takk for det :)

Det stemmer ja. får opp registrert km i hjernen og den skal stemme med km i instrumenetet. Er som regel litt avvik der uansett men ikke mere enn 3-4 km

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer ja. får opp registrert km i hjernen og den skal stemme med km i instrumenetet. Er som regel litt avvik der uansett men ikke mere enn 3-4 km

Hva må man gå inn på for og se dette?

eller kommer det opp automatisk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om man justerer kilometerstanden med VAG-Tacho som jeg selger, endrer man jo informasjonen som ligger i hjernen. Ligger denne infoen lagret to steder da eller?

Mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva må man gå inn på for og se dette?

eller kommer det opp automatisk?

Det kommer opp automatisk på den delen der du skjekker alle feilkoder automatisk.. hvis du skjønner hva jeg mener

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Da er min ihverfall riktig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I nyere vag-com er det en egen knapp for å sjekke dette... Men så langt så har ikke jeg fått til å se at det er noe "feil" selv om jeg har justert km-standen noen tusen tilbake.. (stiller selvfølgelig tilbake igjen)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om man justerer kilometerstanden med VAG-Tacho som jeg selger, endrer man jo informasjonen som ligger i hjernen. Ligger denne infoen lagret to steder da eller?

Mvh

Vag-Tacho forandrer kun verdien i kombiinstrument.

I nyere vag-com er det en egen knapp for å sjekke dette... Men så langt så har ikke jeg fått til å se at det er noe "feil" selv om jeg har justert km-standen noen tusen tilbake.. (stiller selvfølgelig tilbake igjen)

Justert noen tusen tilbake for så å stille tilbake på et senere tidspunkt? Høres mistenkelig ut som juks i forbindelse med kjørelengden oppgitt til forsikringsselskap spør du meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Doh, jeg selger utstyret, og tester det deretter... Om jeg hadde justert kilometerstanden for egen vinning, tror du jeg ville sitti her å brodert ut om det?

Og forresten; jeg har fri kjørelengde på forsikringa.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig og sjekke dette ja, vet om en som har sånn utstyr, usikker på type men...

Sjekka på bilen min og da kom det opp to stk tellere, ene viste 1,5-2 km mindre enn den andre.

Fikk høre at dette var normalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Doh, jeg selger utstyret, og tester det deretter... Om jeg hadde justert kilometerstanden for egen vinning, tror du jeg ville sitti her å brodert ut om det?

Og forresten; jeg har fri kjørelengde på forsikringa.. :)

He he, nei jeg håpet for din del at du ikke var så dum, derav kommentaren :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he, nei jeg håpet for din del at du ikke var så dum, derav kommentaren :)

Hehe

Nei, de jeg selger utstyret til nevner jeg (om det er mistanke om at de skal bruke utstyret ulovlig) at det er moralsk forkastelig å bruke det til egen vinning...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan forresten bekrefte at det er en del skremselspropaganda ute å går ang. akkurat dette temaet.. Gjør ingenting det da.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe

Nei, de jeg selger utstyret til nevner jeg (om det er mistanke om at de skal bruke utstyret ulovlig) at det er moralsk forkastelig å bruke det til egen vinning...

Om det er mistanke om at de skal bruke utstyret ulovlig? Kan det brukes på en lovlig måte i det hele tatt? Å redusere kilometerstanden er jo kun nyttig for å lure forsikringsselskap eller kjøpere av bilen. : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger jo ikke nødvendigvis å være snakk om å redusere km-stand heller, kan jo være at man f.eks. har kjøpt seg nytt, brukt kombiinstrument, og at man trenger/ønsker å justere km-standen OPP til den km-standen som sto på det gamle instrumentet.

Så vidt jeg vet kan man endre km-stand med VAG-COM, men det kan bare gjøres oppover, bare på et instrument med mindre enn 100 eller 300 km (husker ikke) på telleren, og kun én gang. Med andre ord ubrukelig hvis man monterer et brukt instrument.

Men jeg har også hørt det som ble nevnt på forrige side her (leste det på et US-forum, husker ikke hvilket), om at VAG-Tacho bare endrer km-standen i kombiinstrumentet, og ikke i hjernen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er mistanke om at de skal bruke utstyret ulovlig? Kan det brukes på en lovlig måte i det hele tatt? Å redusere kilometerstanden er jo kun nyttig for å lure forsikringsselskap eller kjøpere av bilen. : rolleyes

Må du tenke deg litt om her. Har selv brukt dette da jeg har satt inn ny dash. Og på hvilken måte er det ulovlig å kode nøkler? Man kan og bruke det om man skal bytte motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er vel ikke så naiv at du tror dette blir brukt hovedsaklig til å justere km "lovlig" ?:)

Jeg synes det er utrolig dumt at sånt utstyr blir tilgjenglig for alle som vil ha det. Justering av km er en jobb som burde vært overlatt til merkeverksted der det kan foregå under kontrollerte former.:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men jeg føler heller ikke noe ansvar i forhold til dem som bruker det til egen vinning heller. Dette utstyret selges av mange flere her i Norge, jeg bare tilbyr det til en bedre pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OT:

Jeg personlig synes dette her er og blir en dårlig kamuflert salgstråd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du har sikkert mange med deg, men det er ikke tilfelle...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er vel ikke så naiv at du tror dette blir brukt hovedsaklig til å justere km "lovlig" ?:)

Jeg synes det er utrolig dumt at sånt utstyr blir tilgjenglig for alle som vil ha det. Justering av km er en jobb som burde vært overlatt til merkeverksted der det kan foregå under kontrollerte former.:)

minner meg litt om en diskusjon jeg leste på gps.no der det var snakk om filer med posisjonen på fotobokser rundt i det vidstrakte land, majoriteten mente at slik informasjon skulle vært forbudt å dele fordi det oppfordret til ulovligheter mht. fartsnivået, selv om det nå ønskes velkommen av politiet som et suplemang til å redusere antall ulykker.

Nei det fins nok lekepoliti her i landet et lovlig produkt må da kunne bli solgt uten at man blir stemplet som dop langer av den grunn.

Ved bruktbilsalg er det uansett kontrakten som gjelder , kan det bevises at selgeren VISTE at det var mangler ved bilen (for høy KM) er det rett til å heve kontrakten (ref. kjøpsloven)

Ps: at dette øker omtalen (negativ ommtale er bedre enn ingen ommtale? ) er ikke usannsynlig i denne saken og det er ikke min mening å gi gratis reklame til produktet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.