#26 Skrevet September 15, 2007 Kan forøvrig nevne at jeg ikke har solgt en eneste av disse kablene her på forumet Kanskje VACN-medlemmene holder seg i skinnet? For å si det slik: jeg håper at de jeg har solgt kabler til bruker dem på lovlig vis. Hvis ikke håper jeg virkelig dem blir tatt for det de driver med.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Desember 20, 2007 Kan forresten bekrefte at det er en del skremselspropaganda ute å går ang. akkurat dette temaet.. Gjør ingenting det da.. Når det gjelder skremselspropaganda så lurer jeg litt på hva du mener med det. Det finnes faktisk noen som har vært uheldig med slike kabler. Det er langt i fra alle speedometer som faktisk takler slike kabler og spesielt ikke de koselige kina kopiene som det florerer av. sier ikke at du selger kopi kabler men maner folk til og tenke seg om. Jeg kan litt om temaet speedometer og endring av det. men er ingen proff. i all hovedsak så kan kabelen ikke utrette så mye utover å hente eeprom fila endre km justere nøkler og legge tilbake eeprom. for de store endringene trenger man proff verktøy eller syk interesse for hex koding. på enkelte biler men ikke alle før 2002 blir km lagret i motorstyringen også. litt andre ting som må gjøres der. man kan på de bilene se km som er lagret på motorstyringen via klima display man er ikke avhengig av vag com eller slike kabler. man finner oppskrifter på nettet for klima displayets "hemmelige koder" som noen velger og kalle de. her er en liten oppskrift for noen av de. Maybe you guys already know, but if you press the minus temperature button, the minus fan speed button and the ECON button all at the same time, the climate control digital display will the be converted into a multy funcion display with various fields containing the following information. The channels that I know the meaning of are: 1 Interior temperature (sensor) 3 Sunlight sensor 7 Coolant temperature sensor 9 Blower speed (adjustable) 10 Measured blower speed (sensor) 11 Defog valve (adj. 0-255) 12 Dashboard ventilation valve (adj. 0-255) 13 Recirculation valve (adj. 0-255) 14 Lower ventilation valve (adj. 0-255) 16 Speed (sensor) AMONGST OTHERS. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Desember 20, 2007 Hei Når det gjelder dette med skremselspropaganda så mener jeg dette med at dashen kan bli ødelagt, og at det er lett å finne ut om det er gjort noe i ettertid. Men på biler produsert før 2002 i allefall så har jeg forstått det slik at f.eks VAG-Tacho endrer den faktiske verdien som ligger lagret. Har prøvd med VAG-COM sin nyeste versjon å sjekke om kilometerstanden var justert på min Golf IV 1998-mod, etter jeg hadde justert den noen tusen tilbake. Og den fant ingenting.. Men som sagt, like greit at folk tror at det er lett å finne ut, derfor jeg ikke ville utbrodere det så veldig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Desember 20, 2007 Forøvrig en kjmpefin guide du la ut der! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Desember 25, 2007 Ok, så du mener at det er direkte tull og tøys det jeg skriver om at speedometer kan få seg en smell.??? Så langt jeg kan se har jeg ikke sagt eller skrevet noe usakelig om produktene du selger. Men eller om farer som kan hende med slikt utstyr. Har ikke sagt at det er en garanti for at det vil gå bra eller dårlig om en bruker slikt utstyr, gir bare en liten generell advarsel. Blir litt overasket over at du avfeier den infoen som propaganda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Desember 26, 2007 Støtter Frode her; Uten at jeg skal snakke for han så har vel vi begge både sett og reparert x antall kombiinstrument der kabelen av typen nevnt i denne tråd er brukt, i tillegg til enkelte andre vidunderprodukter som selges på både finn og qxl. Så propaganda er det i allefall ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Desember 26, 2007 Usikker på hvem jeg skal sitere her, men om man har justert tilbake og får ut to verdier (en fra ECU og en fra speedeo.), kommer det da også opp NÅR (dato osv) da denne er justert eller bare AT det er justert? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Desember 26, 2007 Frode: Ordla meg muligens litt feil. Jeg informerer faktisk på siden min at det er en viss risk. ved å bruke alt slikt utstyr som ikke er orginalt. Har og hørt om tilfeller hvor folk har fått kompiinstrument ødelagt ved brukt av div. slikt "billigutstyr", men det skal og sies at det finnes forskjellige kvalitetsgrader på det som selges på QXL og Finn.no. F.eks VAG-Tacho 2.2 finnes nå i to utgaver, den sorte og den blå. Den sorte er pure crap som mest sansynlig går til helvette etter en eller to gangers bruk. Mens den blå fungerer ypperlig. Jeg regner med at det er mye større risk for at noe skal gå galt om man bruker en kabel som f.eks streiker mens man flasher. Mente over hodet ikke å avfeie at det er noen risk med å bruke slikt utstyr, det jeg avfeide var at det var mulig å finne ut at kilometerstanden var justert på biler produsert før 2001/2002. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Desember 26, 2007 Har ivertfall 2eksemplar der det viser forsjelligt i instrument bord og ECU begge desse er 2000mod. Ein 115hk PD og ein 110hk VEpumpe. Ein av dei er meldem her i klubben. OG ingen av dei syns det var noe kjekt og vite at bilen var rullet mye meir enn det den var oppgitt til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Desember 26, 2007 Syns dessuten at det ikkje burde blitt tilatt og selge sånt her på forumet da det er mangen som kan verte utsatt for det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Desember 26, 2007 Bare å kjøpe bilene som har gått lengst mulig når man handler, en bil som har gått over 20000 km i året ifølge telleren er høyst sannsynlig ikke svindlet med. Ikke er de noe dårligere heller, så for meg er det totalt uforståelig at noen brenner av masse ekstra penger på å få lavere kilometerstand.. Og er det virkelig noen som f.eks. tror at de skal finne en '96 S6 som har gått 120000 km eller en '03 A6 som har gått 35000 km? Det er særdeles lite sannsynlig og definitivt ikke verdt fem øre ekstra.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Desember 26, 2007 Frode: Ordla meg muligens litt feil. Jeg informerer faktisk på siden min at det er en viss risk. ved å bruke alt slikt utstyr som ikke er orginalt. Har og hørt om tilfeller hvor folk har fått kompiinstrument ødelagt ved brukt av div. slikt "billigutstyr", men det skal og sies at det finnes forskjellige kvalitetsgrader på det som selges på QXL og Finn.no. F.eks VAG-Tacho 2.2 finnes nå i to utgaver, den sorte og den blå. Den sorte er pure crap som mest sansynlig går til helvette etter en eller to gangers bruk. Mens den blå fungerer ypperlig. Jeg regner med at det er mye større risk for at noe skal gå galt om man bruker en kabel som f.eks streiker mens man flasher. Mente over hodet ikke å avfeie at det er noen risk med å bruke slikt utstyr, det jeg avfeide var at det var mulig å finne ut at kilometerstanden var justert på biler produsert før 2001/2002. Javel? hvorfor kan jeg da få opp km fra ecu da? har gjort dette på mange biler som er 2000 mod deriblant min egen 2000 mod tt. Det er alltid noen få km forskjell mellom ecu og speedo er det mere er den mest sannsynlig justert. Tror du bør undersøke litt mere jeg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Desember 26, 2007 Bare å kjøpe bilene som har gått lengst mulig når man handler, en bil som har gått over 20000 km i året ifølge telleren er høyst sannsynlig ikke svindlet med. Ikke er de noe dårligere heller, så for meg er det totalt uforståelig at noen brenner av masse ekstra penger på å få lavere kilometerstand.. Og er det virkelig noen som f.eks. tror at de skal finne en '96 S6 som har gått 120000 km eller en '03 A6 som har gått 35000 km? Det er særdeles lite sannsynlig og definitivt ikke verdt fem øre ekstra.. Det er jo noen som syntes det er jævlig stas å ha en bil som har gått ekstremt lite da. Greit nok om det er en bil fra 1950, urestaurert og greier, men på en 15 år gammel bruksbil så spiller jo 150/250 eller 350 000 ingen rolle 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Desember 26, 2007 Ja, men det er ganske utrolig å høre på folk som titter på annonser og ser på den ene pene og velholdte bilen etter den andre, men ender opp med en bil i dårligere stand, med mindre motor og mindre utstyr enn ønskelig fordi de ser seg totalt blinde på kilometertelleren og har hørt på en eller annen gammel gubbe som påstår at alle biler er utslitt når de har gått 200000 km.. Snakket med en fyr en gang som hadde endt opp med en BMW 318i E36 med absolutt null utstyr, ikke engang nakkestøtter bak eller sentrallås, fordi den hadde gått 90000 km eller noe slikt, fremfor f.eks. en velholdt 320i med masse utstyr og 200000 km. Faren, som skulle være med og betale, hadde visst ment at etter 100000 km ryker alt på løpende bånd, etter 200000 km er det bare å kjøre på skroten. Når man leser her inne med nyere VAG er det jo tydeligvis slik at jo nyere og mindre brukt det er, jo mer og dyrere ryker det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Desember 26, 2007 Ja, men det er ganske utrolig å høre på folk som titter på annonser og ser på den ene pene og velholdte bilen etter den andre, men ender opp med en bil i dårligere stand, med mindre motor og mindre utstyr enn ønskelig fordi de ser seg totalt blinde på kilometertelleren og har hørt på en eller annen gammel gubbe som påstår at alle biler er utslitt når de har gått 200000 km.. Snakket med en fyr en gang som hadde endt opp med en BMW 318i E36 med absolutt null utstyr, ikke engang nakkestøtter bak eller sentrallås, fordi den hadde gått 90000 km eller noe slikt, fremfor f.eks. en velholdt 320i med masse utstyr og 200000 km. Faren, som skulle være med og betale, hadde visst ment at etter 100000 km ryker alt på løpende bånd, etter 200000 km er det bare å kjøre på skroten. Når man leser her inne med nyere VAG er det jo tydeligvis slik at jo nyere og mindre brukt det er, jo mer og dyrere ryker det.. Hør hør! De gamle er eldst! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Desember 26, 2007 Bare å kjøpe bilene som har gått lengst mulig når man handler, en bil som har gått over 20000 km i året ifølge telleren er høyst sannsynlig ikke svindlet med. Ikke er de noe dårligere heller, så for meg er det totalt uforståelig at noen brenner av masse ekstra penger på å få lavere kilometerstand.. Og er det virkelig noen som f.eks. tror at de skal finne en '96 S6 som har gått 120000 km eller en '03 A6 som har gått 35000 km? Det er særdeles lite sannsynlig og definitivt ikke verdt fem øre ekstra.. Words! Så ufattelig enig! Dette har jeg (tross alt min rellativt unge alder) snakket om i flere år, alle de jeg har vært interressert i bil. Det er ikke hva som står som har noe å si, det er hva det faktisk ER! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet Desember 26, 2007 Bare å kjøpe bilene som har gått lengst mulig når man handler, en bil som har gått over 20000 km i året ifølge telleren er høyst sannsynlig ikke svindlet med. Ikke er de noe dårligere heller, så for meg er det totalt uforståelig at noen brenner av masse ekstra penger på å få lavere kilometerstand.. Er enig i at dette gjelder i 99% av tilfellene. Folk ser seg fullstendig blinde på km-stand. Ville vel ikke anbefalt noen å kjøpt en gammel 1,9TDI som har gått 450.000*, litt sunn fornuft er det jo lov å bruke også, men lykke til med å finne en ur-S-bil med under 200 seriøse på tellern.. *) ...Eller vent, det vil jeg jo selvfølgelig anbefale, siden jeg selger en... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet Desember 27, 2007 Jeg har hatt en 200TQ 10v som hadde gått nesten 700k da jeg solgte den.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet Desember 27, 2007 Det er biler før 2001-2002 som har backup av km i ecu gjelder langt i fra alle biler desverre. Det er en margin på 5-10 % som tolkes som naturlig eller greit. men er det et avvik på la oss si 20-25 % skal man begynne og seriøst sjekke bilen. Men man skal huske at det kan eksistere helt lovlige og gode forklaringer på avvik. Som feks skifte av motor og motorstyring utført av bilfører selv eller verksteder som ikke får justert i ecu. Jeg rent personlig ville vell sjekket om det har blitt skiftet motor og girkasse, det generelle slitasjebildet av bilen. Kompresjons testet motor osv. Sjekket hvor mye av understellet som er skiftet osv. lukter det lureri så la vær og kjøpe. Biler med høy km behøver ikke være katta i sekken. Men er selvfølgelig ille å bli lurt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#45 Skrevet Desember 27, 2007 Frode: Ordla meg muligens litt feil. Jeg informerer faktisk på siden min at det er en viss risk. ved å bruke alt slikt utstyr som ikke er orginalt. Har og hørt om tilfeller hvor folk har fått kompiinstrument ødelagt ved brukt av div. slikt "billigutstyr", men det skal og sies at det finnes forskjellige kvalitetsgrader på det som selges på QXL og Finn.no. F.eks VAG-Tacho 2.2 finnes nå i to utgaver, den sorte og den blå. Den sorte er pure crap som mest sansynlig går til helvette etter en eller to gangers bruk. Mens den blå fungerer ypperlig. Jeg regner med at det er mye større risk for at noe skal gå galt om man bruker en kabel som f.eks streiker mens man flasher. Mente over hodet ikke å avfeie at det er noen risk med å bruke slikt utstyr, det jeg avfeide var at det var mulig å finne ut at kilometerstanden var justert på biler produsert før 2001/2002. Hmm ok var i alle fulle fall en smule vanskelig og tolke anerledes en jeg gjorde, fint at du opplyser om farer ved bruk. Nå er det ikke min intensjon og henge deg eller andre ut, eller leke politi. Men heller å informere alle potensielle kjøpere og selgere at det ikke alltid er gull og grønne skoger med utstyr som foretar endringer i speedometerets/ kombiinstrumentets oppsett. Har virkelig jobbet hardt med noen speedometer for og kunne få de tilbake til livet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...