Krise: Oljeplugg sitter fast.

Anbefalte innlegg

Tappepluggen sitter kubb fast.

Var "rundet" fra før, og nå er den hvertfall rund. Har prøvd å slå den løs, men det går heller ikke. Kan selvfølgelig slå den helt i stykker, men hadde håpet å slippe.

 

Ser biltema selger en pumpe for å pumpe opp olje fra motoren ved oljeskift. Noen som vet om denne kan brukes på en Caravelle 2,5tdi. Skjønner ikke helt at man skal få denne ned i bunnpannen. ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt varme med forsiktighet og en stor visegrip og den er nok ute ;) Kjøp en ny en først! Ellers så funker pumper greit!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja varme og alt er prøvd.. Den største rørtangen min også.. (er rørlegger så jeg har erfaring med plugger som sitter fast). Men dette er noe av det værste jeg har vært borti.

 

Angående pumper.. Hvor pumper man egentlig`? Altså, hvor putter man slangen nedi? Gjennom påfyllingen? Er vel ikke så mange alternativer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sveise tang er tingen he he!

hadde samme problemet med min t 4 min bror varma masse som remy sier og så kom den!

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel.. nå er hele sekskanten revet neste helt av, så det er ikke godt å få tak med noe som helst. Stor rørtang trodde jeg skulle funke, men neida.

(i utgangspunktet var den så rund at en sekskantpipe knapt fikk feste).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slangen putter du nedi røret som peilepinnen står. Du kan jo prøve å bruke en fill på pluggen og se om du får på en eller to størrelser mindre pipe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, en stor viwegrip funker :) Kan banne bein på at du ikke får bedre grep med noe annet.... eg vet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir noe spon og relativt mye oljesøl men, Bore hull i den pluggen som sitter der, gjenge opp i den og sette i mindre plugg?

 

Dårlig løsning men...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve å borre hull for å så prøve med en grisepikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har samme problemet på min 1,8tsq A4.Prøvde og sveise en fast nøkkel fast...funket dårligt.

Pluggen er i rust fritt eller alu elns..!

Pumpen funker greit som nødløsning.En kompis snakket om og meisle litt på den.Usikker på hvor.Om det er mellom bunnpanne og plugg han mener eller på selve pluggen.Pleide komme da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan vel like godt stikke hull på panna og tappe olje der, og bytte til ny panne. Det er nesten det letteste ville jeg si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve å borre hull for å så prøve med en grisepikk.

 

 

Når bolten sitter så fast som den gjør, så ender en nok opp med å knekke grisepikken, og da sitter du igjen med et verre problem. Er så og si umulig å bore på nytt når grisepikken først er i veien. Den er for herdet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjøpt meg en pumpe nå. :)

 

Men ellers likte jeg forslaget om å bore opp for å gjenge opp til en mindre plugg.. Sikkert det enkleste.

Men det er vel ikke så gunstig med tanke på spon.

Ellers skulle jeg tro at å slå den opp burde gå. Men jeg sliter litt med å få full kraft når jeg ligger delvis under bilen. Er dette trikset jeg som regel kommer i havn med i "rørleggerverden". (den er løftet godt opp altså, men har ikke grav akkurat). Ikke tør jeg slå særlig hardere heller.

 

Blir pumping på søndag. Var ikke lett å få tak i slange som var tynn nok. Men nå er alt på stell.. MEN.. i morgen skal jeg i bryllup, så nå gir jeg meg for i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem som deg. Brukte trykkluftmeisel på pluggen, da kom den ganske kjapt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går jo sikkert og bytte bundpanne:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dremle av kraven utenfor pakningen så den løsner, (pass på anleggsflaten) et lett kakk og så er den løs..

Er den elektriske spenningen mellom alubunnpanna (det er vel det på de?) og den galvaniserte pluggen som gjør at de setter seg heeeeelt fast..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes forslaget om å file den til hørtes lurt ut, men så bare bruke rørleggertang med godt grep til å ta tak med. Knekker den av, så hadde det skjedd uansett før eller siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet hvertfall at når jeg får inn Caravelle på jobben så må jeg fram med største latmannsarmen for og få løs bunnplugga som oftest, tror den setter seg ekstra bra siden den er så stor!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den sitter seg nok ekstra godt pga. størrelsen ja.

 

Har ikke vært ute for mindre plugger sitte såpass fast før. Verken i bilverden eller rørleggerverden. ;-)

 

Stor latmannsarm ble prøvd. Reiv av hele sekskanten fra pluggen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sveisa på en stor mutter når pluggen blei runn og gåene, også satte jeg på en pipe med stor skralle. da kom den, kommer den ikke da så knekker puleggen. og hvis pluggen er som mange andre bånnplugger så er metallet så bløtt at du kan borre den i filler uten å skade gjengene i bunnpanna så du må gjenge opp på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.