Anbefalte innlegg

Hei..

 

Bilen er en '93 S2 ABY

Hva må egentlig gjøres ved chipping og bruk av MTM303 chippene ?

Må man ha 3bar MAP sensor og må man justere noe på wastegaten, evt. strammere fjør for at dette skal fungere ?

Ser det er mange som sier 3bar MAP med orginal K24 samt MTM303 er en god kombinasjon..

Men vil det fungere med med den orginale 2.5bars Map'en også ?

 

Har ett sett chipper liggendes foran meg nå, så hadde vært artig å prøvd om det var noe forskjell, ettersom folk som har suttet på med meg sier at bilen går bedre enn org. !

 

Og ja, jeg har brukt søkefunksjonen, men ikke fått noe konkret treff : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har mtm 303 i min.. funker fint med alt orginalt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har mtm 303 i min.. funker fint med alt orginalt :)

 

Ser både mr. Dahlback og noen andre setter inn 3bars MAP ved bruk av 303chippene !

 

: klø :

 

Gjerne fler teorier/oppsett/innspill her... Vil helst ha alt riktig, før evt. montering av noe chip !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer ann på hva chip'ene er beregnet for... Noen MTM303 chip'er er laget for org oppsett og skal benyttes sammen med 2,5bars MAP... Mens andre chip'er som også kalles MTM303 er laget for 3 bars MAP... MTM303 kommer i forskjellige variasjoner, men med samme navn... Tror det står noe om dette ett eller annet sted på forumet... Eks: 269hk og 303hk chip'er kalles MTM303 visstnok...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MTM303 kommer i forskjellige variasjoner, men med samme navn... Tror det står noe om dette ett eller annet sted på forumet... Eks: 269hk og 303hk chip'er kalles MTM303 visstnok...

 

Hmm, dette har jeg ikke funnet noe om når jeg brukte søkefunksjonen, husker du hvor du har lest dette ?

 

 

Uansett, da har jeg pratet litt med han som solgte chippene...

Og dem skal være laget for 2,5bars MAP.

 

Så da får vi se om jeg får gjort et forsøk og se om det funker !

Håper det er den chippen som skal gi 290hk/450NM : vinke :

Det kan jeg vel sikkert se på ladetrykket også ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, dette har jeg ikke funnet noe om når jeg brukte søkefunksjonen, husker du hvor du har lest dette ?

 

 

Uansett, da har jeg pratet litt med han som solgte chippene...

Og dem skal være laget for 2,5bars MAP.

 

Så da får vi se om jeg får gjort et forsøk og se om det funker !

Håper det er den chippen som skal gi 290hk/450NM : vinke :

Det kan jeg vel sikkert se på ladetrykket også ?

 

Jeg hadde denne chipen som gav 290/450 i min S6, og her var bytte til 3bars map et must, om ikke må du nok ta til takke med mindre effekt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min ladet 1,4 med 2,5bars map.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min lader bare 1.1 og legger seg på rundt 0.9 etter hvert, med 290 oppsett. Syns 1,4 hørtes mye ut uten større dyser ellee noe som helst?? vet ikke om min lader riktig da men?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min lader bare 1.1 og legger seg på rundt 0.9 etter hvert, med 290 oppsett. Syns 1,4 hørtes mye ut uten større dyser ellee noe som helst?? vet ikke om min lader riktig da men?

 

Vi chippa S2'n til Anders T. Hagen, den peaker på 1.4, men ligger stødig på 1,3-1,35... Så jeg ville sjekka for lekasjer, og evt om dem faktisk er chippet. Høres nesten ut som den er org.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

funnet ut nå at det er noe galt ja, tror turbon er kvesta, hehe. i følge forrige eier er den chippet hos ace competition i sverige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med disse 290 chipene, så skal det lade rundt 1,3-1,5... Det gjorde min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I see, skal ta og åpne hjernen når jeg får tid og se innin, ser at noen har vært bortpå og plukka på den i hvert fall, mulig forrige eiern har solgt de: dum : :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan kan man se hvilken versjon det er og hvilken map sensor den er beregnet for?

på min kommer det opp "mtm 303ps" i vagcom.

 

kjører med orginal map sensor og synes det fungerer helt greit. har ikke turbotrykksmåler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, godt spm... det stod MTM303PS når jeg leste av info i VAG-COM med min også.-. Fikk beskjed at chip'n var beregnet for org oppsett, klarte ikke finne ut noe mer vha VAG-COM... Man må vel evt ha chip programmerer for å lese ut oppsettet...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi chippa S2'n til Anders T. Hagen, den peaker på 1.4, men ligger stødig på 1,3-1,35... Så jeg ville sjekka for lekasjer, og evt om dem faktisk er chippet. Høres nesten ut som den er org.

 

Det stemmer, peaker på 1.4, og stødig på 1.3-1,35 samt kan gå helt opp til 1.5bar ved "overboost" : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan kan man se hvilken versjon det er og hvilken map sensor den er beregnet for?

på min kommer det opp "mtm 303ps" i vagcom.

 

kjører med orginal map sensor og synes det fungerer helt greit. har ikke turbotrykksmåler.

 

Slik jeg har skjønnt det, hvis chippen er beregnet for 3bars MAP men du kjører med 2.5bars MAP så vil ikke bilen din lade like mye som den burde, det enkleste her er kanskje bare å få montert en turbortrykksmåler, så ser du om den går som den skal ?! : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg har skjønnt det, hvis chippen er beregnet for 3bars MAP men du kjører med 2.5bars MAP så vil ikke bilen din lade like mye som den burde, det enkleste her er kanskje bare å få montert en turbortrykksmåler, så ser du om den går som den skal ?! : vinke :

 

Bare å montere det. Etter det jeg har skjønt, og erfart så vil ikke den orginale trykkmåler'n i dash'n fungere riktig når man monterer annen map..Etter jeg monterte 2.5bars map viser den orginale måleren altfor lite : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte med MTM 303 chip, 3bars MAP, og stram WG fjær på min før. (uten katter oxo)

Ladet max 1.7-1.8 bar da :)

Uten map gikk den på 1,4-1,5 og ganske mye mindre effekt.

Dro fra alle andre S4 med bare chip i distriktet her nede i sør som prøvde å henge på ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min lader 1.1 peak åsså ligger den jevnt på 1 bar til litt over 5000rpm da turboen ikke klarer mer :)

vil kanskje si at den er beregnet for 3bars map?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min lader 1.1 peak åsså ligger den jevnt på 1 bar til litt over 5000rpm da turboen ikke klarer mer :)

vil kanskje si at den er beregnet for 3bars map?

 

Samme her og jeg har helt sikkert ikke 3bars map sensor. har chipper, det har jeg kjekket.

Men jeg strammet litt på alle slangeklemmer som sitter i systemet, og da lader bilen 1,2 nå. Så er nok en del luft på avveie også.

Også tror jeg turbon min lekker olje, for når manifolden og turbon blir varm, begynner det å ryke ganske mye i blandt. hehe:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har montert 3bars mapsenor og 3" eksos hele veien.. lader nå 1.6 til turboen ikke orker mer.. går betydelig mye bedre nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har montert 3bars mapsenor og 3" eksos hele veien.. lader nå 1.6 til turboen ikke orker mer.. går betydelig mye bedre nå :)

 

Mangler bare strammere WG-fjør nå, så har du vel maks effekt på orginal opsett vil jeg tro !

 

Hmm, må mest sannsynlig ta av toppen på bilen min nå, da noen fæle raklelyder har begynt sitt inntog..

OG grunnen kunne være chippen altså ladetrykket, sammen med lite eksoshus ( org. K24 ) som antageligvis gjorde at den ikke fikk ut ALT trykket, så det blei overtrykk i toppen..

 

EDIT: Rådebank var det !

 

Bare sånn som en liten warning til dere andre som driver å chipper !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. hørtes ikke bra ut.. er bare et inn til videre oppsett på min dette, kjedelig å ødelegge noe før man har begynt å trimme skikkelig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for å vekke litt liv i den gamle tråden.... hvordan tror folket at det er å sette inn 3 bars map (har mtm 303)på orignal turbo (S2 ABY 94 mod). vil pakninger å slikt holde mål her, eller vil større varmeutvikling ta knekken på turboen siden den lader mer en norm? har lissom ikke lyst til å brenne turboen totalt.... trenger innspill :)

 

mvh Kenneth

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt turbo. k24 7000 tar kvelden rett som det er den så:)

Rs2 turbon gjør susen her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.