Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt meg bil med samme motor, og er redd for at min og har fått sot i innsuget. Om dette er noe som er voldsomt komplisert å ta av? Har skrudd en del på bil, men har gjort lite med motorer tidligere. Noe man må være obs på når man demonterer ett innsug?

 

Rens evt drit og slå umbrakonøkkel skikkelig inn i bolten før du tar i for å løsne. Boltene kan sitte litt og er nøkkel dårlig i så lager du den rund inni.

 

Ellers enkelt å ta av. Fjern LMM med luftfilter så du kommer til. Fjern slangeklemmer på slangene deretter skru ut ca 6-7 bolter og innsuget er løst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg nevnte et tidligere innlegg i tråden, så regnet jeg med at jeg hadde klart å blåse rein konas Audi R5 da jeg etter noen timer frisk kjøring klarte å få den opp i 150 km/t i lierbakkane, mot 110 km/t noen dager før.

 

I dag hadde jeg bilens hennes til jobben, og da var saken en helt annen. Ingen fare for å miste lappen i dag. 110km/t uansett hva jeg gjorde. Det virker som den mister draget ved 3000 rpm. Dvs at den ikke vil dra noe videre oppover i turtallet. Dvs en helt annen bil enn den jeg kjørte der sist

 

Dermed er jeg blitt usikker igjen. Kan hun ha klart å daukjøre den så mye på 3 uker, eller må det nødvendigvis være noe annet?

 

Jeg har også hatt opp innsuget på min Passat 2000 pd, og skal blende EGR. Om det er mye eller lite sot vet jeg ikke, men det ser ut til å være ca 5-7mm tykt lag, og for meg er det mer enn nok til at det er bryet verdt å rense og blende EGR

innsug 1.JPG

Innsug 2.JPG

innsug 3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg bytta innsugsslangen på min R5 så kikka jeg inn i innsuget og der var det mye sot og koks. Så jeg skal nok ta av innsuget og rense det. Kommer nok til å blokkere egr ventilen og ja. Får se hvordan jeg velger å gjøre dette...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg nevnte i #27, så er Konas Audi R5 dau igjen. Jeg begynner å lure på om det er noe annet enn daukjøring, selv om det tilsynelatende hjalp å kjøre den litt friskt tidligere.

 

Nå hjelper ingen ting. Det som jeg stusset litt på er verdiene på kjørecomputeren. Under dagens tur med full gass opp lierbakkene, viste computeren 1,4l/mil, Hvis det er riktig, får motoren av en eller annen grunn ikke nok diesel.

 

Den "køler" heller ikke noe jeg kan se.

 

Er det noen som har noen teori?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Masse god diskusjon i denne tråden. Kom gjerne med kommentarer til min liste nedenfor.

 

Her er noen generelle tips når slike går dårlig og man ikke kjenner motoren godt (feks like etter kjøp av bilen):

 

  • helle på en flaske dieseldyserens (ikke dyse "tuning" men "rens", heller ikke bensindyserens) uka før du gidder å åpne panseret for å sjekke.
  • sjekke at alle slanger ifm innsuget er hele/tette og skitter skrudd fast (mellom luftfilterboks, turbo, IC - innsug)
  • sjekke alle små trykk/vakuumslanger mellom motor-luftfilterboks og ventilen på torpedovegg
  • ta av alle lednings-koblinger til motor og spraye med kontakspray før sammensetning. Sitter en rekke slike koblinger på torpedovegg rett bak toppdeksel, to stk på luftfilterboks og noen på blokka.
  • sjekke luftfilter, evt skifte
  • skifte olje/filter
  • sjekke at det ikke kommer luftbobler i det gjennomsiktige dieselrøret til pumpa
  • skifte dieselfilter
  • sjekke registerremtilstand og stramming
  • se etter kast på nedre remhjul mens motor går (kan indikere løsnet bolt)
  • av med slanger så man kommer til turbo-aksel. Kjen etter slakk, litt opp og ned (radialt) er ok, skal ikke være aksialt (inn/ut). Se etter oljegriseri inni innsug. Slakk og/eller masse oljegris indikerer utslitt turbo.
  • ta diagnosetest med vag-com for å se etter feilkoder. Ved koder, slette disse, kjøre og sjekke om den har endret seg, deretter ny diagnose for å se om kodene har kommet tilbake. Sjekke pumpe-timing.
  • kjenne etter at 27mm bolt i enden av veiva sitter fast, løs bolt kan medføre at kile slites og timing på pumpe etterhvert går ut av stilling. Når kile ryker helt vil register gå ut av stilling, og mekanisk havari av ventiler/topp/stempler vil skje.
  • ta av den største koblingen til LMM, prøvekjøre, motor skal gå vesentlig dårligere uten tilkobling. Går den like bra (dårlig) så kan dette indikere defekt LMM.
  • Sjekk at eksosanlegg ikke har lekkasjer som kan skape turbulens og pneumatiske blokkeringer. Av med katalysator, sjekke om den er tett.
  • av med toppdeksel, trykke ned hydrauliske ventilløftere - sjekke at det ikke er masse slakk (som kan medføre dårlig åpning av ventiler)
  • av med EGR-ventil, sjekke at den ikke er blokkert av sot i åpen stilling. Når denne tas av vil du kanskje bli overrasket av mye sot og forstår motivasjonen for å blinde vakuumslangen som går inn på EGR.
  • Av med innsugsmanifoil og rense for sot. Bruk skrutrekker og skrap, deretter avfettingsvæske og kraftig høytrykksspyler innvendig.
  • Når innsugsmanifoil er av, sjekk etter løste muttre på eksosmanifoil, og om det er tegn til lekkasje - hvis så skift pakning. Små lekksasjer mellom manifoil og topp kan skape stor turbulens og redusere effekt.
  • sjekke trykkomformer (ventil på torpedovegg bak toppdeksel, med tre små slanger og en ledning med to ledere.) Har ikke detaljer i hodet hvordan sjekke - noe om at skal klikke når strøm sendes inn, osv. Min personlige løsning på å sjekke denne er å skifte den ut med en annen jeg har liggende som jeg vet fungerer.
  • ta kompressjonstest, for å avdekke lekkasje i ventiler eller forbi stempler. Hvis tidligere eiere har kjørt 15-20.000 km på oljen og bilen har gått 2-300.000 så er det ikke utenkelig at stempelfjærer er utslitte og sylinder har slitekant. Det kan være på tide å overhale eller skifte ut motor.
  • Time pumpen mekanisk til pumpestempelløft (inni skrue i senter av dieselrør) 0,25 mm +/- 0,02 ved ØD.Vurdere om du like gjerne først skal skal skifte registerrem, med stramme/løpehjul og vannpumpe, samt dieselpumperem.
  • skifte dysespisser

 

I de fleste tilfeller har du med denne lista plutselig funnet feilen. Det er heller ikke uvanlig at man ikke finner EN klar årsak, men at kombinasjonen av mange feil vil være årsak. Mit generelle tips er derfor å sørge for at det mekaniske er i orden. Det vil si, er det på tide med registerremsskifte snart, så utfør det like godt først som sist og still inn tenningstidspunkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det nevnes registerreim her, hva er intervallen på denne bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske så helt sikkert 120 000 km eller 5 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det nevnes registerreim her, hva er intervallen på denne bilen?

 

Audi sier 120K.

Steinar sier max 100K, gjerne ikke over 90. Har sett for mange slike hvor remma har røket uten noen spesielt god forklaring. Litt dårlig håndverk (for slakk/stram) eller litt oljelekkasje på simringene, så risikerer du at den ryker på 70-100K.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.