Haster: Luftfjærproblem på Allroaden

Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Når jeg omsider fikk låne bilen her i gårkveld så jeg at den gule varsellampa for høydereguleringa lyste..Det går ikke an å heve bilen i heletatt, og den står og blinker på laveste nivå.

Hvis jeg stopper bilen og starter den igjen så forsvinner lampa, og jeg kan trykke på for å gi beskjed om å heve bilen...Etter å ha blinket flittig med de grønne lysene mellom knappene i ei god stund så kommer den gule varsellampa frem igjen..

Det virker for meg som om ikke kompressoren starter..I følge koblingsskjemaet til bilen skal det være ei 40A sikring til kompressoren, merket S110 på skjemaet, men denne er ikke å finne akkurat..

Noen som har vært borti noe lignende, eller som vet hvor kontrollenheten til luftfjærene står?

Og kompressoren for den del..Jeg vet den står bak i bilen, men har aldri hatt noen grunn til å lete etter den før nå..

 

HELP...: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

se i en av side"lommene" bak i bagasjen, har for meg at den står der.. mest sansynlig venstre side

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

se i en av side"lommene" bak i bagasjen, har for meg at den står der.. mest sansynlig venstre side

 

Har drevet å kikka litt der..Ser for meg at det er tanken som ligger der nede, men hva som er selve kompressoren vet jeg ikke..Leter også etter kontrollenheten..Trenger i allefall å finne releet og sikringa..Skal vel være heller sjelden at kompressoren går har jeg hørt..

 

Nå blinker den nederste grønne lampa samtidig som det lyser i varsellampa i instrumentene..

 

Må se om jeg finner ut av dette snart..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ligger ikke i gulvet i bagasjerommet da? Har du en luke forran den store der reservehjulet ligger kanskje? At det er der den ligger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ligger ikke i gulvet i bagasjerommet da? Har du en luke forran den store der reservehjulet ligger kanskje? At det er der den ligger?

 

Ser ut for meg som om den ligger under bilen..

Jeg fant styringsenheta nå, og plugget denne ifra. Da kom alle varsellampene bort, men da sluttet også ESPen å virke..Typisk at alt henger sammen på en moderne bil : klø :

 

Bilen er nå betydelig lavere forran enn den er bak..Ser ut som en styla BMW der jeg kjører rundt..Trenger å få liv i kompressoren, så jeg lurer fortsatt på hvor releet til kompressoren står, og forsåvidt også den sikringa jeg finner på koblingsskjemaet men ikke sammen med de andre sikringene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei folkens

 

Omsider fant jeg ut hva som var problemet med luftfjærene :)

 

I tilfelle det kan hjelpe andre så skal jeg først fortelle hvor alt jeg leta etter faktisk befinner seg :

 

-Sikringa omtalt som S110 (40A) og releét til luftkompressoren står under rattet, frem mot torpedoveggen. Releét er merket 214 (i allefall var mitt det) og sikringa står nede til venstre på samme "ramme". Den er oransj av farge.

 

-Styreenheta til luftfjæringa står i venstre hjulbue i bagasjerommet. Den har en 50polig plugg i bunn og en med 18 i toppen (i følge AKTE). Det er litt arbied å demontere dette, men går greit.

 

-Kompressoren står under bilen, montert på hjulbrønn. Lett å se, når man begynner å følge de fargede luftslangene som går inn på fordelingsblokka, som står rett ved siden av.

 

I mitt tilfelle er det kompressoren som jukser. Vet ikke helt hva som er problemet med den, men det er dårlig kontakt inne i viklingene tydeligvis. Regner med det beste er å kjøpe en ny og ha liggende til denne tar helt natta, da jeg ikke ser for meg at det er noe særlig lønnsomt, ei heller muligens mulig, å overhale den.

Fikk i allefall kjørt den igang igjen, slik at bilen er tilbake i normal høyde og funksjon for øyeblikket.

 

Takk for svarene folkens :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Er du sikker på at alle luftbelgene er hele? På foreldrene mine sin Allroad tok en av luftbelgene kvelden, men dette ble funnet ut først etter at kompressoren tok kvelden. De sjekket bilen på Møller og fant en feil slik du beskriver. Så forsvant feilvarselet, før det etter en stund dukket opp igjen. Når du stopper bilen, så vil kompressoren gå som normalt, til den kobler ut (varsellampa lyser/blinker) pga at den jobber i lengre tid enn den skal for å få opp riktig trykk. Vil tro det er en termisk sikring eller styring inne i kompressoren/programvaren for å hindre at kompressoren slites, men ved gjentattet av/på med tenninga så vil den etterhvert gi seg helt. Enden på visa ble ny kompressor. Den kosta litt, tror det var ca 15k. Etter hva jeg har hørt er det ikke unormalt at disse ryker, det kjipe er at Audi ikke monterte kompressor med reimdrift, som er vesentlig rimeligere, mer holdbart og utprøvd enn disse elektriske kompressorene.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Er du sikker på at alle luftbelgene er hele? På foreldrene mine sin Allroad tok en av luftbelgene kvelden, men dette ble funnet ut først etter at kompressoren tok kvelden. De sjekket bilen på Møller og fant en feil slik du beskriver. Så forsvant feilvarselet, før det etter en stund dukket opp igjen. Når du stopper bilen, så vil kompressoren gå som normalt, til den kobler ut (varsellampa lyser/blinker) pga at den jobber i lengre tid enn den skal for å få opp riktig trykk. Vil tro det er en termisk sikring eller styring inne i kompressoren/programvaren for å hindre at kompressoren slites, men ved gjentattet av/på med tenninga så vil den etterhvert gi seg helt. Enden på visa ble ny kompressor. Den kosta litt, tror det var ca 15k. Etter hva jeg har hørt er det ikke unormalt at disse ryker, det kjipe er at Audi ikke monterte kompressor med reimdrift, som er vesentlig rimeligere, mer holdbart og utprøvd enn disse elektriske kompressorene.

 

Mvh

EW

 

Varsellampa mi kom bort etter at jeg fikk igang kompressoren igjen, noe jeg gjorde med litt tekniske slag på den ;)

Det er tydelig at den sliter, men den går enda i allefall..Sjekka pris på kompressoren i går, og den koster ca 14 000,-

Det er jo i grunn forholdsvis teit å plassere kompressoren under bilen også..Den kunne jo med fordel ha stått litt mer beskyttet..

 

På vår bil spilte det ingen rolle hvor mye vi slo av og på tenninga, det eneste som hjalp var et lite "kakk" på kompressoren, og etter det så har den gått som normalt igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vag kan være idiotisk i blandt: Lufttrykkskompressor til MB S-klasse koster til sammenligning under 4000' ferdig skiftet på merkeverksted : rolleyes

 

At kompressoren i Allroaden kan ryke er et kjent syndrom. Det er også vanlig med feil/dårlig kontakt i ledningsnettet/kontaktene til den. Slik du sannsynligvis erfarer her Mats.

 

Både rep. av ledningsnettet og skift av kompressor har blitt gjort på min (heldigvis før jeg kjøpte den :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vag kan være idiotisk i blandt: Lufttrykkskompressor til MB S-klasse koster til sammenligning under 4000' ferdig skiftet på merkeverksted : rolleyes

 

At kompressoren i Allroaden kan ryke er et kjent syndrom. Det er også vanlig med feil/dårlig kontakt i ledningsnettet/kontaktene til den. Slik du sannsynligvis erfarer her Mats.

 

Både rep. av ledningsnettet og skift av kompressor har blitt gjort på min (heldigvis før jeg kjøpte den :) )

 

Ja det koster å kjøre skikkelig bil ;)

Denne er da urettferdig dyr vil jeg si..Men men..Ikke er de lett å få tak i fra Tyskland heller..Kanskje jeg tar en telefon til Audi i Sverige for å høre hva de skal ha for den..Er jo fort gjort å snike den over grensa.. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det helt umulig å bruke en annen kompressor enn den som står der original?

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har montert Arb kompressor, beregnet til luftsperrer på 4x4 biler på en allroad. Litt ombygning av koblinger mm, men det funker enda i dag, og er vel over 1 år siden. Denne kan leveres for et par tusen...

Har og montert den på Mercedes Vito med bra hell...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har montert Arb kompressor, beregnet til luftsperrer på 4x4 biler på en allroad. Litt ombygning av koblinger mm, men det funker enda i dag, og er vel over 1 år siden. Denne kan leveres for et par tusen...

Har og montert den på Mercedes Vito med bra hell...

 

Og når du bygger om slik er det vel også mulig å legge kompressoren på en litt mindre utsatt plass også?

Er det kun nipler og kontakter som byttes, eller må det loddes osv også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kompressoren kan du jo sette hvor du vil, men er lettest der som slanger og allt er fra før..

Er lurt og lodde ledninger, men ikke noe must..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har montert Arb kompressor, beregnet til luftsperrer på 4x4 biler på en allroad. Litt ombygning av koblinger mm, men det funker enda i dag, og er vel over 1 år siden. Denne kan leveres for et par tusen...

Har og montert den på Mercedes Vito med bra hell...

 

Ojda, det var interressant. Hadde du tatt deg tid til å lage en liten beskrivelse av en slik jobb hadde du fått en del fornøyde Allroad eiere her tror jeg :) Fremgangsmåte, hvilke deler og hvor de kan kjøpes osv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ojda, det var interressant. Hadde du tatt deg tid til å lage en liten beskrivelse av en slik jobb hadde du fått en del fornøyde Allroad eiere her tror jeg :) Fremgangsmåte, hvilke deler og hvor de kan kjøpes osv

 

Ja det hadde i allefall jeg satt stor pris på :)

Jeg må vel til å bytte straks, så jo fortere jo bedre for min del :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se om jeg finner/husker hva vi brukte av koblinger, men vi måtte lage til neoin overganger hvis jeg ikke husker feil. Kompressoren selges her: http://www.verdal4x4.no , det er mitt firma, uten at jeg skal reklamere for det her... Kompressoren fra Arb er liten, og lett og plassere f.eks inni et rom baki eller sammen med reservehjulet kanskje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet hva for et lufttrykk kompressoren på Allroaden leverer?Min har meldt seg helt ut nå, så jeg skulle i grunn bare ha trykt opp tanken for å heve bilen til nivå 2..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ta tak i min kaputte kompressor også... Har noen kommet lenger her? I følge møller klarer ikke min kompressor levere nok trykk og i følge dem må den da byttes (13000,- kun for kompressor: eek : ), om noen her har peiling, er dette riktig eller kan det være at så lenge den starter så er det håp (lekkasjer, etc)??

 

Fint om noen med erfaring her kunne kommet med en formening:) vet det er en del mekanikere her!

 

Mvh Dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ta tak i min kaputte kompressor også... Har noen kommet lenger her? I følge møller klarer ikke min kompressor levere nok trykk og i følge dem må den da byttes (13000,- kun for kompressor: eek : ), om noen her har peiling, er dette riktig eller kan det være at så lenge den starter så er det håp (lekkasjer, etc)??

 

Fint om noen med erfaring her kunne kommet med en formening:) vet det er en del mekanikere her!

 

Mvh Dag

 

Jeg er riktig nok ikke mekaniker, men den kompressoren fra Audi er rimelig spesiell..Den er støysvak, står plassert i "hardt miljø" og leverer et bra trykk..

Jeg prata med Møller i Trondheim når min streika, og minimum arbeidstrykk mener jeg de sa var på rundt 7-8bar. Leverer kompressoren mindre enn det så blir det problemer..I tillegg skal den levere ganske store mengder luft..Jeg prøvde med en kompressor fra CD Cardic som leverte 15bar på max, men den leverer for lite mengde luft til at jeg klarer å få bilen helt opp i fjerde nivå..

I tillegg gikk kompressoren i to uker før den meldte seg ut av samfunnet igjen...

Jeg endte derfor opp med å kjøpe en ny fra Audi, betalte 12400,- for min.

Ei ombygging hadde selvsagt kosta en del mindre, men nå er det en gang slik at det er mye enklere å bytte en som passer "bolt on" når man har en bil som ligger helt nedpå veien..

I tillegg må jeg også bytte to belger, siden de lekker..

 

Kan være andre her som har mer faglig peiling enn meg, men dog :)

Så lenge den starter, og får bilen opp i fjerde nivå så er det håp vil jeg si :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den klarer ikke produsere nok trykk til å heve i det hele tatt, så jeg skjønner at løpet er kjørt: gråter : men, men... tror jeg gjør som deg og bestiller time med en gang - orker ikke kjøre rundt med kaputt fjæring.. det er jo litt av det som er stas med allroaden da...:) takk for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.