#1 Skrevet Juli 14, 2007 Heisann! Jeg skal bytte hjullager på min 86/87 Coupé GT. Hjullageret sitter i fjærbeinet. Hvordan skal jeg få det ut? Skal jeg slå ut senterhylsa (med gjenger til drivakslinga) først? Isåfall, hvilken retning? Mvh Sindre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 14, 2007 fra innsiden ser du en låsering, den skal av da får du mulighet til å presse det ut.. men selve lageret må presses ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 14, 2007 Spindelen/delen hjulet skrus fast i må ut først. Nappes ut eller presses. Yttre innerring av hjullageret vil antakelig bli sittende igjen på spindelen og må derfor trekkes av med egnet verktøy/eller fjernes på en eller annen måte. Lageret innenfor har i noen tilfeller låsering/andre har ikke. Denne ser du og må evt. fjerne. Selve lageret presses så ut av navet. Navet rengjøres og et tynt lag fett smøres inn i lagerhuset/navet. Nytt lager presses inn. Er det forskjellig diameter på lagerets innerringer/de ringene spindelen skal presses inn i skal ringen med størst diameter peke ut mot spindelen. Ikke alle lagre har forskjell på ringene. Pass på å presse på YTTERSTE del av lageret/YTTERRINGEN. Så monteres evt. låseringen. Spindelen presses deretter inn i lageret. Pass på å holde igjen på lagerets INNERRING ved montering av spindelen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 15, 2007 Er mulig å slå det ut, men kan ikke anbefales. Jeg gjør det hvertfall ikke flere ganger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 15, 2007 Du må presse dette, ikke slå eller dunke ut/inn. Blir bare problem. Den delen som selve hjulet festes i, eller som hjulboltene skrues i der gjengene sitter, kalles hjulbosset. Det ble de hvertfall hvertfall betegnet som på vag når jeg kjøpte nye slike til en Golf II en gang. Hjulspindelen er huset/delen som hjullageret presses inn i. Hjulbosset presses deretter inn i hjullageret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 17, 2007 Dersom du ikke har presse, prøv dette sammen med de andre tips som ligger her.. Prøv en kombinasjon av skrustikke og store piper som passer på lageret og ett som går utenfor..så klemmer du lageret med den ene pipa så det ender inne i den andre pipa(må gjøre det sånn for å ha en plass og dytte pipa så den ikke butter i den andre siden på skrustikka..). En annen mulighet er en litt kraftig avdrager, og da trenger du bare pipe som passer på lageret, og på hjulbosset(som en sier det heter)... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 17, 2007 Siden du har kommet så langt som du har, så er det bare å ta fjærbenet til et verksted og be dem presse ut det gamle lageret, og presse inn det nye for deg. Jeg pleier å gjøre dette, og kostet meg 100 kr sist jeg gjorde det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...