#1 Skrevet Juli 15, 2007 Har konstantert at mine kammer er utslitt, bilen har gått 220000km ca. Syns dett er allt for tidlig, dårlig kvalitet !! har bestandig hatt audi, kommer nok til og ha d og, men.. Saken er den at jeg er bilmekaniker selv, men kunne trengt noen tegninger over motoren, bl.a står reimhjulene på kon ser jeg, har begynt å plukket ned. Kjøpte kammer i fra Tyskland, kom på rundt 7000kr med mva og frakt. Lokale audi sjappa skulle ha 37 tusen!!! for jobben.......... Er det noen av dere som har gjort jobben, og som ev. kunne skaffet meg noe dokumentasjon? Den lokale sjappa vil jo sef. ikke d.. Er d mer som bør byttes samtidig? Bytter register mm sef. Håper på raskt svar, bilen er i småbiter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 15, 2007 ikke for å være frekk, men hvis du er bilmekaniker så vet du vel hva som burde skiftes samtidig:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 15, 2007 Tja, som bilmekaniker på Opel, så har vi vel ikke så mye erfaring med vag biler da.. Jeg tenkte om noen her var mek. på vag, og kunne hjelpe meg istedenfor å stille sånne dumme spørsmål.......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 16, 2007 Ingen som kan hjelpe? Ser mange her har gjort jobben... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 16, 2007 har skiftet noen sånne ja... Når du skifter kammene bør du skifte vipparmene og anslagene også, da disse også slites... Når du først holder på så kan du altids tenke på regsister/ pumereima også. Og hvis du skifter disse så er det ikke dumt å ta med vannpumpa i tillegg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 16, 2007 Dårlige nyheter.... Den ene vippearmen har løsnet, og vært en tur under kammen, resultat sprekk i ene lager holderen eller hva jeg skal kalle det. Se bilder... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 16, 2007 hmmm... ser ikke sprekken på bildet jeg... men ser at en ventilløfter er knekkt, regner med at det er i det området sprekken er? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 16, 2007 Sprekken er mellom de to første dysene, der er det to pinnbolter til lagerbukkene, midt mellom der er sprekken.. Litt vanskelig å se når du ikke vet.. Veit ikke om det der går bra.. Men 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 16, 2007 Helt ærlig, hadde det vært min bil tror jeg nok den hadde blitt montert sammen igjen og gitt f. På en kundebil på jobb...tja.. Alternativet er jo å få seviset litt nedi der og pusse fint etterpå evt. kjemisk metall. Ellers må du bytte toppen og den koster jo noen penger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 16, 2007 Jeg ser at det er løfteren som har bryti litt på mellomstykket, tror ikke dette har noe å si. Kammene går greit rundt, så det er vel bare å skifte kammene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 16, 2007 Har akkurat gjort dette på min A6 99 mod.Var vel egentlig en grei jobb,men tok noen timer ja. Blir vel alltid litt ekstra forsiktig på sin egen bil... Vet ikke om du har fått ordnet deg med verktøy og sånt,men du bør ha utstyr til å låse kammene og veiva i hvertfall. Har litt litteratur i papirformat hvis du trenger noe. Og for å strø litt salt i såret til andre med 2,5 tdi så så kammene mine bra ut gjennom oljepåfyllingen,bare noen små striper. Men etter å ha lest tråden om den allroad-motoren her måtte jeg bare ta av ett toppdeksel og se. Og det var ikke noe vakkert syn: mad : . Kammene var betydelig mer slitt i bak-kant av toppene. og ventil-løfterene var så slitt på toppen at det var bare å trykke litt på glidestykkene så ramlet de av.5-6 av de var helt punkterte også. Og trykk-brikkene på ventilene så helt for j**vlig ut... Kan legge ut noen bilder senere. Og denne motoren har hatt oljeskift hver 15000 km... Uff og uff. Tror jeg leter fram en god gammel femmer under benken og hiver i Låner tråden din litt jeg..Er det noen som vet hvordan man justerer inn dieselpumpen 100%? Står at du skal kontrollere den dynamisk etter reima har vært av. Synes den ble litt latere etter jeg byttet kammene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 17, 2007 leser ut innspr.tidspunkt i motorstyreenheten med diagnoseutstyr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 17, 2007 Ja, man skal egentlig kontrollere innsprøytningstidspunktet mens motoren går på tomgang. Dette gjøres med diagnoseapparat. Dette fordi innstilling bare med merkene er å annse som en grunninnstilling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 17, 2007 Send meg gjerne info i papir eller på pc. v.aas@c2i.net eller Vidar Aas, Leirådalsveien 80A, 7650 Verdal Har ikke noe verktøy, men må få laget noe som funker. Lurer litt på hvordan kammene skal settes sammen to og to, da de hullene ikke stemmer overens på de nye... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 17, 2007 Er spora i bakkant på kammene som teller. Drit i de hulla om du vil...he he. Tappene på de to lengste kammene må fremover. ( kmadrevene festes jo her ) De to korte passer dermed bare på hver sin side. ( drevene som forbinder kamakslene passer bare i par ) Drevene blir i bakkant topp på den ene siden og i fremkant på den andre. Utsparingene i kamakslene forteller deg hvilken side de hører til på. Tenk deg at i de utsparingene skulle evt. topplokksboltene få plass til å bli skrudd ut. Har sendt deg litt rep. litteratur idag. Du får det nok i morra eller torsdag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 17, 2007 Tusen takk !!! Har en kompis med en 2.5tdi, gått bare 83000, der tok turboen kveld, han bytta den, og kjørt kanskje 3000km så er den deffekt igjen.. Er det no tull med oljetilførsel eller retur her? Ev. om det kan være noe annet. Plager meg at jeg ikke kan mer om disse motorene, da dem går sundt titt og ofte Men er jo en skikkelig maskin når den går, om det hjelper da.......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 17, 2007 Tusen takk !!!Har en kompis med en 2.5tdi, gått bare 83000, der tok turboen kveld, han bytta den, og kjørt kanskje 3000km så er den deffekt igjen.. Er det no tull med oljetilførsel eller retur her? Ev. om det kan være noe annet. Plager meg at jeg ikke kan mer om disse motorene, da dem går sundt titt og ofte Men er jo en skikkelig maskin når den går, om det hjelper da.......... Spørs hva som har tatt kveld på turboen hans. Typisk ting er at vakumklokka til wastegaten blir lekk. Den veit jeg NBS solgte løst en gang men... Sjekk vakumklokka med ei vakumpumpe eller slik: Start motoren og la den gå på tomgang. Trekk av slangen på vakumklokka. Stanga til wastegaten skal bevege seg opp og ned da man setter slangen på og napper av. Uten vakum står wastegaten på denne ÅPEN = 0 turbotrykk. Om det er turbinakselen som får for stor slakk så fort kan en jo mistenke oljetrykket ja. Sikker på at det er turboen i det hele tatt da. Ikke bare LMM som har tatt kvelden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 17, 2007 Ikke vært borti bilen hans, han bare ringer og spør.. Turboen høres ikke i det heletatt, så jeg tror det er no anna. Skal prøve å få sjekka dette i kveld. Bestillt no vagcom greier og, så får jeg se 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 18, 2007 Prøvde bilen hans i dag, null effekt... Ingenting. Hører ikke turbo engang, skal se over den i kveld, om det er fysisk skade på den, eller no annet. Har gått 20 mil siden sist han byttet, men da med en brukt turbo da.. Ser at stanga rører seg litt opp og ned ja, når jeg tar av slangen til w. Men hvor mye den skal bevege seg veit jeg ikke. Rare greier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 18, 2007 Prøvde bilen hans i dag, null effekt... Ingenting. Hører ikke turbo engang, skal se over den i kveld, om det er fysisk skade på den, eller no annet. Har gått 20 mil siden sist han byttet, men da med en brukt turbo da.. Ser at stanga rører seg litt opp og ned ja, når jeg tar av slangen til w. Men hvor mye den skal bevege seg veit jeg ikke. Rare greier. Tja...rundt omkring 1 cm tenker jeg. Tre innpå en slange på klokka og sug i den med munnen eller vakumpumpe. Skal da danne seg vakum der som blir til du slipper opp. Klarer du å suge igjennom er vakumklokka defekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 18, 2007 Demontert turbo nå, er ca 7-8mm slakke ut og inn på hjulet.. Så den er jo raset. Startet opp med ny turbo, løsnet og så at d kom olje, fosset ut med det samme jeg løsnet skruen.. Retur virker grei. Er litt overtrykk når jeg åpner oljepåfyllingslokket mens den går, kan det være veivhus vent. som er tett, og som forårsaker no tull? Tør ikke kjøre med den før jeg har luket ut problemet.. Fikk tilbud om å kjøpe den, skal ha gått bare 8tusen, er en 99 modell som han tok inn til norge i 2003, stått siden pga ikke råd til avgifter.. Noen som kan sjekke dette på chassie nr? Hvis den har vært inne til service eller noe i Tyskland.. skeptisk....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...