#1 Skrevet Juli 16, 2007 Jeg kjørte opp Østerdalen fredag for litt over en uke siden og skulle gire ned på vei inn mot Alvdal (bare noen minutter etter et par problemfrie forbikjøringer, femte til fjerde og opp igjen) da jeg fikk problemer med clutchen: den koblet ganske enkelt ikke ut, og pedalen kom ikke opp igjen. Jeg klarte å gire ned ved å la den stå noen sekunder i fri mellom hvert gir, og kom meg inn på Shell i Alvdal. Der plukket jeg ned hyllen under rattet og dekslet innenfor og inspiserte hovedsylinder og senterfjær. Begge så fine ut. Jeg kunne bevege pedalen for hånd, men hvis jeg slapp den sprang den enten helt inn eller helt ut uten at clutchen koblet. Jeg så det dryppet noe under bilen, så jeg satte den i fri og slapp den litt bakover og sjekket flekken på bakken, og jeg er ganske sikker på at det var bremsevæske - det er en lukt man ikke tar så lett feil av. Jeg konkluderte derfor med at enten slavesylinder eller røret mellom denne og hovedsylinder hadde røket. Girkassen er ikke synlig fra motorrommet, og jeg hadde ingen mulighet der og da til å komme meg under bilen. NAF ble tilkalt og kjørte meg til Møller (Olrud) på Tynset, og jeg skaffet leiebil og kjørte videre (både Olrud og Autoskade, som representerer NAF på Tynset, var forøvrig veldig vennlige og hjelpsomme og fortjener ros for god service). I løpet av påfølgende uke ble bilen både prøvekjørt og tatt opp på bukk to ganger uten at mekanikeren klarte å finne noe galt med den. Han kunne heller ikke finne noe tegn til at det hadde lekket bremsevæske, hvilket forundrer meg da jeg etterlot en pen flekk både på parkeringsplassen til Shell i Alvdal og på lasteplanet til bergingsbilen. Jeg plukket opp bilen på lørdag igjen (etter åtte dager og vel 2000 ulidelige kilometer i en tannløs og sjelløs japansk blikkboks) og kjørte den hjem - 300 km - helt uten antydning til problemer, men nå vet jeg ikke om jeg tør dra på langtur igjen før jeg vet med sikkerhet hva som skjedde... Noen idéer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 16, 2007 Du kan jo rett og slett bare kjøpe deg et rep.sett til slavesylinderen og overhale denne. Jeg vil jo tro at den "fusker" og at det vil skje igjen. Og som alle veit, så skjer slikt når det passer dårligst.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 16, 2007 Støtter det forslaget. Har vært borti problemet før og det vil garantert komme igjen etter kortere eller lengre tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 16, 2007 Du kan jo rett og slett bare kjøpe deg et rep.sett til slavesylinderen og overhale denne. Eller ganske enkelt ny slavesylinder? NBS har til under tusenlappen. Men jeg vil helst være sikker på at det er den og ikke røret... Jeg regner med at jeg kommer til slaven nedenfra, uten å måtte plukke bilen fra hverandre? Så det er "bare" å koble fra røret fra hovedsylinderen, skru ut slaven, skru inn den nye, koble til igjen og lufte? Hvor får jeg forresten tak i luftesett? Jeg regner med at jeg må lufte med trykk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...