#1 Skrevet Juli 18, 2007 Hei folkens! Jeg har en Golf IV 1,6 1999 modell. For en stund siden hadde jeg kjørt bilen min til jobben uten noen problemer. Hadde følt på 1, 2 og 3 gear at den vart litt motvillig å sette seg i de girene. Når jeg kom tilbake etter en uke og skulle hjem gikk alt fint, helt til jeg kom hjem og satt den i revers for å rygge bort til huset jeg bor i. Ingen problemer i å sette den i revers, men der kom en kakke-lyd fra reversen. Det er nesten som at en tann på tannhjulet på reversen har gått av. Lyden høres når clutchen er utløst og rygger. Nå finnes jeg ikke tekninsk anlagt når det gjelder girsystem og lignende, så jeg lurer litt på om dere kan hjelpe meg å finne en diagnose på hva som gjør at dette skjer, evnt hvor lang levetid som er igjen på kassa mi. Skal på langtur med bilen (danmark, tyskland, holland frankrike og england), så det hadde vert greit å forsikre seg litt at det ikke kommer til å skjære seg helt... Hilsen en skeptisk type! Joar Drønnesund 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 18, 2007 Hei! Det er jo ganske unormalt at en manuell girkasse skal gå i stykker på en 1999 modell Golf 1,6 etter hva jeg kan forstå, men nå sier du ikke noe om hvor langt den har gått. Jeg anbefaler deg riktignok å ta deg en tur på Møller for å få dette sjekket før du legger ut på en lengre reise. Det at kassen kan være treg å få i gir kan ha sammenheng med at oljen begynner å bli gammel. Kanskje et olje skift løser saken.... Ofte er det enkle ting som løser problemer som virker store. Hva angår revers problemet så høres det nesten ut som om det er clutchen som er problemet og ikke girkassen. Lykke til i søken etter løsning. Hold oss oppdatert på hva løsningen blir. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 18, 2007 Vet om mange som har fått ødelagt girkassen på sine Golf, Bora og A3 med 1,6l. Så er visst ganske normalt. Var og så på en A3 senest igår som hadde skiftet på i vår. Kom på 35, med clutch og sånn hos Møller. Finner mange tråder her... http://forum.vwaudi-club.no/search.php?searchid=2994557 F.eks. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=35182&highlight=girkasse+1%2C6forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=35182&highlight=girkasse+1%2C6 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 18, 2007 Ulyden under rygging kan jeg nesten garantere deg at er mellom-drevet på reversen. Er et svakt punkt. Har prøvd det samme selv, tok mellomdrevet. Mener det er 27 tenner på dette drevet, jeg fant 3 hele tenner.... Jeg kjørte til kassa ga seg, dvs godt over 1 år, bortimot 2. Dette var på en Golf 3 GTi Kan gi deg noen tips om du ønsker å tyne siste rest utav kassa. 1) Rens kassa (bytt olje) - bruk ordentlig olje! Søk litt på forumet her. Jeg VET det ligger info om dette. Mener olja heter Shell Getrieböl (.... noe sånn....) 2)Når du skal rygge, trå clutchen HELT inn, vent litt før du setter den i revers (for å unngå "raping") 3) Bruk sunn fornuft. EDIT; Lagt til link KLIKK HER 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 18, 2007 Jeg kan jo kanskje legge til at girkassen har ikke gått mer enn 120000km.... Noen formeninger om det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 18, 2007 Jeg kan jo kanskje legge til at girkassen har ikke gått mer enn 120000km.... Noen formeninger om det? Den A3 jeg var en 99 som hadde gått 135' igår og de andre jeg vet om har hatt normal km. stand. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 18, 2007 Jeg kan jo kanskje legge til at girkassen har ikke gått mer enn 120000km.... Noen formeninger om det? Problemene kommer ikke direkte av slitasje, men av dårlig kvalitet på drevet. Min kasse var gått mindre enn 120k når den ga seg mener jeg. Husker ikke helt. Kjøpte bilen i 2000, da var den gått 95k km, og kassa ble byttet i 2002. Så røyk diffen i 2004 også på byttekassa jeg hadde i da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 18, 2007 jeg hadde meg en prat med Norsk Bildelsenter, og vedkommende sa at han godt kjente til de kassene som er på bilen og sa de var noe dritt. Det var de verste kassene han hadde vert borti når det kom til VW Audi. Men det blir vel å kjøpe en ny.. for de stygge ordene om denne type kasse (husker ikke kasse-koden), de orda går igjen.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...