#1 Skrevet Juli 18, 2007 har nå fått varsel om slitt bremsebelegg på min a3 byttet til nye skiver og klosser bak siden det var der det var slitt, men varsellampen går ikke bort. har prøvd å ta av legningene til batteriet, men den kom tilbake igjen etter 1 min... må man nullstille dette i wag-com elletr skulle ikke dette forsvinne av seg selv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 19, 2007 Forsvinner av seg selv forutsatt at: Klossene faktisk IKKE er slitt, det ikke er ledningsbrudd til sensorene i klossene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 19, 2007 For det første så er det ikke slitasjevarsler på bakhjulene, så det at du byttet klosser bak har ingen betydning. Slitasjevarsleren er en ledning som er støpt inn i den innvendige klossen slik at den blir brutt når klossen slites ned til et visst punkt. Varsellampen vil dermed også lyse hvis ledningen brytes utenfor klossen, eller kontakten hopper av. På de fleste VAG-biler (inkludert A3) er det originalt montert calipere med stempel bare på innsiden, så klossen på innsiden slites mer enn den på utsiden. Hvis du ikke har sett nøye etter kan det altså hende at klossene foran er mer slitt enn du tror. Jeg ville uansett anbefale å alltid bytte foran og bak samtidig (medmindre du er veldig gnien) siden du ikke får noe varsel om klossene bak før du hører stålet grave seg ned i skiven. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 19, 2007 takk for godt svar dag- erling:) forrige eieren byttet skiver og klosser forran for ca 12" km siden og kan ikke se noe tegn til slitasje på klosser eller skiver forran på utsiden, men da bytter jeg klosser forran også. men skjønte ikke helt det med at det er støpt inn en ledning i den innvendige klossen. er dette en legning som sitter i klossen når jeg kjøper den? kjøper klosser på bilextra... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 19, 2007 sitter to connectorer som er støpt i klossen, når den slites langt nok ned brytes kontakten og man får varsel. Ofte kan disse ryke, kortslutte ved ledningsfeste inn i klossen, eller kontakten som sitter på baksiden av kaliperet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 19, 2007 Hvert hjul har to klosser, en på innsiden av skiven og en på utsiden. Caliperen har bare ett stempel, på innsiden av skiven, så klossen på innsiden vil først bli presset utover mot skiven, deretter vil hele caliperen bevege seg innover og dra med seg klossen på utsiden. Resultatet er at klossen på innsiden slites mer enn klossen på utsiden. Når du kjøper nye klosser til forhjulene vil to av dem - de som skal monteres på innsiden - ha to ledninger (samlet i en strømpe) som stikker ut av selve bremsebelegget og ender i en kontakt i lilla plast. Ledningen er koblet sammen inne i klossen, så når klossen slites ned brytes kretsen. Dette fører til at varsellampen tennes. Hvis klossene foran bare har gått 12' er de neppe slitt, det er nok bare kontakten som har hoppet av eller ledningen som er brutt utenfor klossen (eller gjerne akkurat der den kommer ut av klossen). Dette kan være et resultat av feilmontering, men det vil neppe ha noe å si for bremsekraften. Det kan selvfølgelig også være et ledningsbrudd lenger innover, men det er mindre sannsynlig. Sist jeg skiftet skiver og klosser foran hoppet kontakten på det ene hjulet av etter noen hundre meter; jeg satte den på igjen og har ikke hatt problemer siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 19, 2007 når du kjøper klosser må du også huske å få klosser med varsling, a3 er levert både med å uten, og det er ikke sikkert bilxtra har dette i det vanelige sortlimanget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 19, 2007 kjøpte nettopp klosser, men var bare varsling på en av klossene. som dag-erling sa skulle det være på begge på innsiden..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 19, 2007 kjøpte nettopp klosser, men var bare varsling på en av klossene. som dag-erling sa skulle det være på begge på innsiden..... Har du sett etter. Ikke alle biler som har varsling på begge sider foran heller! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 19, 2007 har ikke sett etter på bilen ennå, skal montere de i morgen... får håpe det bare er på den ene siden det skal være sensor da.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...