Tikking/dunnking i 2.3 10v

Anbefalte innlegg

90'n har stått parkert en stund nå pga litt karrosseriombygging og diverse.

 

Menne når jeg starter den opp, så ruser den seg opp og er litt seig til å ramle ned på tomgang. I tillegg dunker det og tikker noe helt vanvittig. Og da mener jeg vanvitting. Kan prøve å få lagt ut en lydbit etterpå :P

 

Har forstått det slik at det er enten vakumpumpa eller ventilene.. Regner egentlig med at det er ventilene, menneh det er jo bare å demontere pumpa og starte uten for å eliminere den..

 

Uansett, om det viser seg å være ventilene, HVA er det å gjøre med? Hva bør byttes, og hvordan gjør jeg det? Holder det å bytte løftere for eksempel, eller er det noe annet/mere som antageligvis er kilden til ulyden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he akkurat samme lyden hadde jeg når jeg skifta motor i en passat engang, den motoren hadde stått i ett par år.

Men den kom seg etterhvert!

Tar ofte litt tid før løfterene er med etter at en bil har stått lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hms men jeg var jo ute å kjørte en liten tur også.. Er begrenset hvor lange turer jeg kan ta uten front.. :P

Men den bankinga som er på det siste klippet kan vel umulig være ventiler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sveian

Hms men jeg var jo ute å kjørte en liten tur også.. Er begrenset hvor lange turer jeg kan ta uten front.. :P

Men den bankinga som er på det siste klippet kan vel umulig være ventiler?

Jupp, det er helt sikkert ventiltikking. Lyden varierer i styrke på samme turtall slik at dette høyst sannsynlig ikke kommer fra veiv eller råder. Har du møkkaolje på motoren? Motor kjørt langt og slitte ventilløftere? At lyden i det siste klippet var høyere er p.g.a. at avstanden mellom kam og løfterne ble større. Å kjøre lenge med dette er ikke å anbefale, kun varmkjøring for så å tappe av oljen. Om du skifter løfterne før du fyller på ny olje er best, koster deg ca. ett laken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sveian

 

Uansett, om det viser seg å være ventilene, HVA er det å gjøre med? Hva bør byttes, og hvordan gjør jeg det? Holder det å bytte løftere for eksempel, eller er det noe annet/mere som antageligvis er kilden til ulyden?

Skift ventilløfterene, ikke ventilene. Skift ventiltetningene i samme slengen, koster nesten ingenting. Ta av registerreima, toppdekselet og kamakslingen. (Klavene som holder kammen på plass må skrus på igjen på nøyaktig det samme stedet som de ble tatt av). Når dette er gjort kan løfterene tas ut, bare løft de opp av føringen. Sett i nye og monter alt samme igjen. IKKE START MOTOREN FØR DET HAR GÅTT MINST EN TIME. Drei motoren rundt et par omdr. for hånd først, går dette uten motstand kan du starte opp og justere tenningen om den ikke justerer seg selv. Skal du skifte ventiltetningen også tilkommer litt ekstra arbeid. Disse sitter tredd inn på innsugsventilene, slik at holder og ventilfjærer må av først. Når dette gjøres må stempelet på den aktuelle sylinderen stå i topp, tennplugg tas ut og du setter trykkluft på sylinderen slik at ventilen ikkefaller ned.

 

Hvilken motorkode har du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Hvilken motorkode har du?

'88 2.3 10v - NG

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns kommentarene på lydsporet var best jeg. "Fy faen for en støgg lyd". Kunne ikke sagt det bedre selv :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Jupp, det er helt sikkert ventiltikking. Lyden varierer i styrke på samme turtall slik at dette høyst sannsynlig ikke kommer fra veiv eller råder. Har du møkkaolje på motoren? Motor kjørt langt og slitte ventilløftere? At lyden i det siste klippet var høyere er p.g.a. at avstanden mellom kam og løfterne ble større. Å kjøre lenge med dette er ikke å anbefale, kun varmkjøring for så å tappe av oljen. Om du skifter løfterne før du fyller på ny olje er best, koster deg ca. ett laken.

Hmm tja.. Er forsvarets olje da! :P Menneh bilen runder jo snart 300', så kan sikkert være verdt å bytte tettinger og løftere vil jeg tro. Har du noe tips ang tettingene også eller? Setter pris på dette! :)

 

Hehe.. Enig der Per! Ole som kommenterer ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sveian

Hmm tja.. Er forsvarets olje da! :P Menneh bilen runder jo snart 300', så kan sikkert være verdt å bytte tettinger og løftere vil jeg tro. Har du noe tips ang tettingene også eller? Setter pris på dette! :)

 

Hehe.. Enig der Per! Ole som kommenterer ;)

Tips og tips... Det meste er vel forklart i den forrige posten. Løft ut de hydrauliske løfterene, stempel i topp, ut med tennplugg, sett på trykkluft på syklindreren, av med låseringer (litt knot), av med ventilfjærer, ta av det som er igjen av den gamle tetningen, litt tape rundt toppen av ventilen, tre på ny tetning, av med tapen, på med fjærene og setet, på med låseringene (to halvmåner), sett nedi ny hydraulisk løfter. Dette gjør du med alle innsugsventilene. Etterpå kan kammen, toppdeksel og registerreim monteres. Pluggene settes inn igjen og la bilen stå i EN TIME. Drei rundt motor, om alt OK, start og hør den nydelige femmerlyden.

Husk å fylle på skikkelig olje, Mobil 1 5W-50 eller Valvoline Racing 10W-60 eller Castrol TWS motorsport 10W-60 eller Esso Ultra 5W-40... Helst det første :)

 

Hele jobben er litt enklere om radiatoren står på siden av motoren og ikke framfor, da det meste er lettere tilgjengelig.

 

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp den står jo på siden.. Takk for det, regner med dette blir bytta i ganske umiddelbar fremtid! Blir en liten ringerunde i morra for å få tak i deler..

 

Tusen takk Hermann! :-)

Skal legge ut ett lydklipp når ting høres ut som det skal igjen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sveian

Tusen takk Hermann! :-)

Skal legge ut ett lydklipp når ting høres ut som det skal igjen :P

 

Ingen hårsmak :) Spør om det er noe du lurer på! Du skal ikke selge bilen din billig vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg foreslå at den "nederste" lyden du har lagt ut minner litt om at den kanskje ikke går på alle sylindra?

Ang "bankinga" du hører, så er i hvertfall et greit kjennetegn på rådebank (huff) at du hører bankinga best når motoren "detter" ned på turtall etter at du har rusa den. Men du får normalt ikke rådebank helt uten videre da.

 

Har hatt det samme problemet m venilløftere på en 20v-motor som hadde stått stille i to måneder. Det ordna seg selv etter bortimot en times tomgangskjøring.

Har også vært borti at løfterne har vært i orden v demontering, og ikke i orden v montering en god stund senere. Virker som dem "tørker" i stykker.

 

Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Obs!!

 

Ble avbrutt midt i skrivinga så det tok litt tid, og nå hadde du jo kommet langt på vei m råd i hvertfall ;-)

 

Lykke til igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om motoren har gått 300k snart så er vel kanskje 5w olje litt tynt?

bruker jo endel olje dersom den er for tynn på en litt sliten motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Fredrik Bøhleng

Kan jeg foreslå at den "nederste" lyden du har lagt ut minner litt om at den kanskje ikke går på alle sylindra?

Ang "bankinga" du hører, så er i hvertfall et greit kjennetegn på rådebank (huff) at du hører bankinga best når motoren "detter" ned på turtall etter at du har rusa den. Men du får normalt ikke rådebank helt uten videre da.

Rotor, fordelerlokk, plugger med mere er byttet for 200km siden, på _merkeverksted_ :P Jeg er ganske overbevist om at den humper og går på alle fem ja ;) Hmm rådebank? Det høres ikke trivelig ut akkurat.. Jeg skal demontere vakumpumpa først nå, og høre om det blir noe bedre, hvis ikke regner jeg med jeg går til innkjøp av pakninger, løftere og tetningene

 

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Ingen hårsmak :) Spør om det er noe du lurer på! Du skal ikke selge bilen din billig vel?

Hehe.. Ikke sånn enda iaffal ;p Har litt leilighetsplaner og slikt, så skal bare ha dritten i orden nå, så jeg har bil :D

 

Opprinnelig postet av Kjetil Guldhaug

om motoren har gått 300k snart så er vel kanskje 5w olje litt tynt?

bruker jo endel olje dersom den er for tynn på en litt sliten motor.

Tja.. Den bruker nå ikke noe unormalt mye olje iaffal..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kjetil Guldhaug

om motoren har gått 300k snart så er vel kanskje 5w olje litt tynt?

bruker jo endel olje dersom den er for tynn på en litt sliten motor.

I noen tilfeller ja, men oljeforbruket er da også hovedsaklig på grunn av dårlige ventiltetniner, ikke dårlige skraperinger, så sant motoren har hatt et normalt liv med brukbar olje. 5W olje er da intet problem med nye tetninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mens vi er inne på det, så må hvem som helst i Trondheims-område som føler seg skikka til å stille med arbeidshjelp og peiling til dette bare rope ut.. :P Regner med det skal gå i boks, menneh kjekt og ha med seg en 'sjef' som kanskje har gjort det før :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompis har samma lyda i motoren sin, vi og en til i expert råd har kommet frem til at dette er ikke ventil tikking, så lurte på litt om denne vakum pumpa.

Hvor sitter den og hva er egentlig problemet som lager den lyden der? Og hva gjør den egentlig der

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er vakumpumpa. For å sjekke om det er den som kødder, kan du skru den opp i bak-kant, og trekke ut det staget som ligger inni der. Skru sammen og start opp. Om lydern er borte, så veit du hva kilden er ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sveian

Mens vi er inne på det, så må hvem som helst i Trondheims-område som føler seg skikka til å stille med arbeidshjelp og peiling til dette bare rope ut.. :P Regner med det skal gå i boks, menneh kjekt og ha med seg en 'sjef' som kanskje har gjort det før :)

 

har ikke peil og aldri skrudd motor :D

men tar gjerne en kikketur en gang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil også tippe vakumpumpe på det meste av lydene her, er forvekslende likt ventiltikk. Hvis det er like gale som dette hele tiden selv etter motoren er varm ville jeg holdt en knapp på den.. En kar med rød 2.3 Cab hadde akkurat samme på sin i Agder.. husker ikke hva han heter, men tar du kontakt med min bror rune@tuningstore.no eller tellef@tuningstore.no vet de hvem han er..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På fars forrige 2,3 (NG) 100q bytta vi vacuumpumpa. Men det var pga at den gikk dårlig, mista liksom trykket når man ga gass. Når man bytter pumpa, må man også bytte den lille pinnen (som du kaller staget, vil jeg anta). Den hadde møller klart å levere feil, så vi satte bare inn den gamle. Motoren ble i hvertfall bra. Pumpa koster ca 3000, pinnen/løfteren el hva man kaller det ca 300. Prøv å bytt den før pumpa kanskje?

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det skulle være vakumpumpa som er synderen er jo det bare bra, svært raskt å fikse. Vakumpumpa er festet med 2 stk 13 mm. muttrer fremme på venstre side oppe på toppen og er drevet av kamakslingen. Skru av, ta ut "støtstanga" og skru på igjen. Er lyden da borte er det flotte greier. Ikke bry deg med å kjøpe ny da bremsene dine er like bra uten... Naboen hadde samme problemet på sin '91 A100, der fjernet jeg denne støtstanga og satte på igjen pumpa. Han har kjørt med dette i et halvt å nå, og bremsene er like gode, dette p.g.a. at bremsekraftforsterkeren også henter vakum fra innsugsmanifolden. Prøv dette først, absolutt verdt et forsøk, og er gjort på 5 minutter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øystein Wilthil

Jeg vil også tippe vakumpumpe på det meste av lydene her, er forvekslende likt ventiltikk. Hvis det er like gale som dette hele tiden selv etter motoren er varm ville jeg holdt en knapp på den.. En kar med rød 2.3 Cab hadde akkurat samme på sin i Agder.. husker ikke hva han heter, men tar du kontakt med min bror rune@tuningstore.no eller tellef@tuningstore.no vet de hvem han er..

 

Tipper det er snakk om Jan Ove. Han kjører rød Cab og henger mye på Tuningstore :D Jeg kan spørre han i og med at han ikke er mest aktiv på forumet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.