Tikking/dunnking i 2.3 10v

Anbefalte innlegg

Hadde akkurat samme lyden på min femmer her i vinter (KU motor), etter en liten stund forsvant den, og siden har jeg ikke hørt noe mer til den. I mitt tilfelle kan det nok tenkes at det skyldtes kald olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OT:

Har samme problem at bilen mister "trykket" ner en gasser på.

Er litt varierende når det skjer, oftest når den er varm.

Kan det være vacuumpumpa som lekker eller noe?

kan dette testes på noen måte? Kan en bare ta bort pumpa og blokkere hullet i motoren + slangen til bremseforsterkeren?

 

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

På fars forrige 2,3 (NG) 100q bytta vi vacuumpumpa. Men det var pga at den gikk dårlig, mista liksom trykket når man ga gass. Når man bytter pumpa, må man også bytte den lille pinnen (som du kaller staget, vil jeg anta). Den hadde møller klart å levere feil, så vi satte bare inn den gamle. Motoren ble i hvertfall bra. Pumpa koster ca 3000, pinnen/løfteren el hva man kaller det ca 300. Prøv å bytt den før pumpa kanskje?

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tor Inge Åsen

OT:

Har samme problem at bilen mister "trykket" ner en gasser på.

Er litt varierende når det skjer, oftest når den er varm.

Kan det være vacuumpumpa som lekker eller noe?

kan dette testes på noen måte? Kan en bare ta bort pumpa og blokkere hullet i motoren + slangen til bremseforsterkeren?

 

Det er i alle fall samme symptomer du har, som fattern hadde. At vi fant ut at det var vacuumpumpa, var vel ren flaks. En kar som jobba på delelageret i trondheim før (nå pensjonist) hadde veldig god peiling. Det var han som tipset om at det kunne være denne, da dette var en "vanlig" feil på NG-motorene. Bilen hadde gått ca 210' da vi bytta. På 220 røk strammehjulet til reg-reima, og nye ventiler måtte til. Da gikk bilen enda bedre (men den fjuska ikke etter bytte av vacuumpumpe) :)

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øystein Wilthil

Jeg vil også tippe vakumpumpe på det meste av lydene her, er forvekslende likt ventiltikk. Hvis det er like gale som dette hele tiden selv etter motoren er varm ville jeg holdt en knapp på den.. En kar med rød 2.3 Cab hadde akkurat samme på sin i Agder.. husker ikke hva han heter, men tar du kontakt med min bror rune@tuningstore.no eller tellef@tuningstore.no vet de hvem han er..

 

Snakka med Jan Ove i går (han det er snakk om her) og han bekreftet at det var bare å bytte det lille staget som sitter ut fra vakumpumpa, hvis man har en tikkelyd som ikke er ventiltikking i bilen sin... pleier visst å hjelpe på audi det :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

Det er i alle fall samme symptomer du har, som fattern hadde. At vi fant ut at det var vacuumpumpa, var vel ren flaks. En kar som jobba på delelageret i trondheim før (nå pensjonist) hadde veldig god peiling. Det var han som tipset om at det kunne være denne, da dette var en "vanlig" feil på NG-motorene. Bilen hadde gått ca 210' da vi bytta. På 220 røk strammehjulet til reg-reima, og nye ventiler måtte til. Da gikk bilen enda bedre (men den fjuska ikke etter bytte av vacuumpumpe) :)

 

mvh

 

EW

 

hvor mye koster den vakum pumpa pluss støttstanga

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tor Semming Mikkelsen

hvor mye koster den vakum pumpa pluss støttstanga

 

Mener å huske pumpa kosta ca 3000 (det var i 99 så mulig jeg husker litt dårlig) og stanga ca 3-400 vil jeg anta.

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme lyd hadde jeg da jeg startet motoren som nå sitter i Passaten for første gang etter å ha satt den inn. Den motoren hadde vel stått minst 5 år, så løfterne var nok rimelig tomme. Nå går den som en klokke og har ennå ikke tikket i det hele tatt, selv etter å ha stått en uke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får demontere vakumpumpa og kjøre litt da, når jeg har fått den tibake fra retting kanskje.. Menneh etter 300' så skader det vel ikke akkurat å begynnte å bytte litt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren i min er det ingen som aner hvor langt har gått, men den bruker ikke noe olje og tikker ikke... :)

 

Men fant ut her om dagen at jeg har giroljelekkasje.. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

Motoren i min er det ingen som aner hvor langt har gått, men den bruker ikke noe olje og tikker ikke... :)

 

Håper du mener at den ikke bruker mer olje enn normalt.

 

For bruker den ikke noe olje er det noe galt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg regner "ikke oljeforbruk" som at det ikke er nødvendig å etterfylle mellom oljeskiftene. Det synker sikkert noe, men ikke så mye at jeg må etterfylle..

 

Forresten, mange motorer har tilnærmet konstant oljenivå også, når det blir borte 2-3 mm på 10000 km skal man ikke klage.. :)

 

 

 

EDIT: har forresten en slik vakuumpumpe liggende fra gamlemotoren på Passaten, lagde ingen ulyder mens den var i bruk (frem til juli i år), hvis noen er interessert, så...

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eyvind Spangen

EDIT: har forresten en slik vakuumpumpe liggende fra gamlemotoren på Passaten, lagde ingen ulyder mens den var i bruk (frem til juli i år), hvis noen er interessert, så...

Tviler på at den passer overens med den på 2.3'en? Eller..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Sveian

Tviler på at den passer overens med den på 2.3'en? Eller..?

Har du funnet ut at det er vakumpumpa som lager raklingen? Som sagt tidligere så fungerer alt like godt uten denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, som den dårlige selger jeg er skal jeg si at vakuumpumpa er helt unødvendig. Eneste grunnen til at den er der er faktisk at blandingsforholdet bensin/luft ikke skal forandre seg slik at det går utover utslippet når man bremser og det "brukes opp" litt vakuum. Utrolig, men det er faktisk grunnen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Har du funnet ut at det er vakumpumpa som lager raklingen? Som sagt tidligere så fungerer alt like godt uten denne.

Nei har ikke funnet ut noe enda, da bilen står hos oppretter :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På bilen til kompisen min var det støttstanga til pumpa som lagde ulyden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan går det Rune?

 

Satt å hørte gjennom disse lydfilene. Var jo helt brutalt :(

 

Fått orden på sakene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man er inne på dette med vakumpumpa og bremser. Når jeg tappet av bremsevæsken min (bytte av calipere bak), gikk bilen forferdelig til å begynne med, før jeg fikk på bremseveske igjen :) Hostet og harket og røyken var hvit. Da fikk jeg iallefall en forklaring på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...IKKE START MOTOREN FØR DET HAR GÅTT MINST EN TIME...

 

Bare lurte.. hvorfor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med og vente en times tid har med temperatur og gjøre. Slik at de nye løfterne skal få samme temp som motoren før en fyrer opp.

 

Jeg kan nesten garantere at det er vakuum pumpa som lager bankelyden!!

 

Fåes for ca 2" fra danmark.

 

Jeg kan tenke med at når du tar ut løfterne, så er det sikkert ikke noe "hold" i dem i det heletatt. Sitter en liten fjør inni dem, od de er nok rimelig fissne...

 

Hadde samme rakklinga i VR6'n som jeg bytta på sist uke, enda værre kanskje.....Det var bortimot 5mm slakk i hver løfter!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Henrik Holhjem

Bare lurte.. hvorfor?

Hvorfor vente en time?

 

Det er for at løfterene skal "tilpasse" seg avstanden mellom kam og ventil. Er du riktig uheldig er løfterene for tykke, og resultatet er knekt/bøyd kam, ventil e.l.

 

Vær imidlertid obs på at det kan være nokså mye tikking ved første oppstart etter skifte av løftere, hold da et turtall på rundt 2500 omdr til motoren begynner å bli litt varm og tikkingen forsvinner. IKKE la den gå på tomgang!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg byttet mine løftere lot jeg de ligge i et oljebad mens jeg holdt på å demontere... Null tikk ved oppstart..!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kenneth Furre

Hvordan går det Rune?

 

Satt å hørte gjennom disse lydfilene. Var jo helt brutalt :(

 

Fått orden på sakene?

Hehe. Når understellet var i boks, tok jeg meg en tur nede ved havna her og kjørte frem og tilbake i 30-40 minutter, gikk som ei klokke til slutt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sier som en klokke....:)

 

Kan lett oppfattes i ordets rette forstand ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.