#26 Skrevet August 16, 2004 Stemmer det ja:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet August 16, 2004 Hadde akkurat samme lyden på min femmer her i vinter (KU motor), etter en liten stund forsvant den, og siden har jeg ikke hørt noe mer til den. I mitt tilfelle kan det nok tenkes at det skyldtes kald olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet August 16, 2004 OT: Har samme problem at bilen mister "trykket" ner en gasser på. Er litt varierende når det skjer, oftest når den er varm. Kan det være vacuumpumpa som lekker eller noe? kan dette testes på noen måte? Kan en bare ta bort pumpa og blokkere hullet i motoren + slangen til bremseforsterkeren? Opprinnelig postet av Eivind Windspoll På fars forrige 2,3 (NG) 100q bytta vi vacuumpumpa. Men det var pga at den gikk dårlig, mista liksom trykket når man ga gass. Når man bytter pumpa, må man også bytte den lille pinnen (som du kaller staget, vil jeg anta). Den hadde møller klart å levere feil, så vi satte bare inn den gamle. Motoren ble i hvertfall bra. Pumpa koster ca 3000, pinnen/løfteren el hva man kaller det ca 300. Prøv å bytt den før pumpa kanskje? mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet August 16, 2004 Opprinnelig postet av Tor Inge Åsen OT: Har samme problem at bilen mister "trykket" ner en gasser på. Er litt varierende når det skjer, oftest når den er varm. Kan det være vacuumpumpa som lekker eller noe? kan dette testes på noen måte? Kan en bare ta bort pumpa og blokkere hullet i motoren + slangen til bremseforsterkeren? Det er i alle fall samme symptomer du har, som fattern hadde. At vi fant ut at det var vacuumpumpa, var vel ren flaks. En kar som jobba på delelageret i trondheim før (nå pensjonist) hadde veldig god peiling. Det var han som tipset om at det kunne være denne, da dette var en "vanlig" feil på NG-motorene. Bilen hadde gått ca 210' da vi bytta. På 220 røk strammehjulet til reg-reima, og nye ventiler måtte til. Da gikk bilen enda bedre (men den fjuska ikke etter bytte av vacuumpumpe) mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Øystein Wilthil Jeg vil også tippe vakumpumpe på det meste av lydene her, er forvekslende likt ventiltikk. Hvis det er like gale som dette hele tiden selv etter motoren er varm ville jeg holdt en knapp på den.. En kar med rød 2.3 Cab hadde akkurat samme på sin i Agder.. husker ikke hva han heter, men tar du kontakt med min bror rune@tuningstore.no eller tellef@tuningstore.no vet de hvem han er.. Snakka med Jan Ove i går (han det er snakk om her) og han bekreftet at det var bare å bytte det lille staget som sitter ut fra vakumpumpa, hvis man har en tikkelyd som ikke er ventiltikking i bilen sin... pleier visst å hjelpe på audi det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Eivind Windspoll Det er i alle fall samme symptomer du har, som fattern hadde. At vi fant ut at det var vacuumpumpa, var vel ren flaks. En kar som jobba på delelageret i trondheim før (nå pensjonist) hadde veldig god peiling. Det var han som tipset om at det kunne være denne, da dette var en "vanlig" feil på NG-motorene. Bilen hadde gått ca 210' da vi bytta. På 220 røk strammehjulet til reg-reima, og nye ventiler måtte til. Da gikk bilen enda bedre (men den fjuska ikke etter bytte av vacuumpumpe) mvh EW hvor mye koster den vakum pumpa pluss støttstanga 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Tor Semming Mikkelsen hvor mye koster den vakum pumpa pluss støttstanga Mener å huske pumpa kosta ca 3000 (det var i 99 så mulig jeg husker litt dårlig) og stanga ca 3-400 vil jeg anta. mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet August 17, 2004 Samme lyd hadde jeg da jeg startet motoren som nå sitter i Passaten for første gang etter å ha satt den inn. Den motoren hadde vel stått minst 5 år, så løfterne var nok rimelig tomme. Nå går den som en klokke og har ennå ikke tikket i det hele tatt, selv etter å ha stått en uke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet August 17, 2004 Får demontere vakumpumpa og kjøre litt da, når jeg har fått den tibake fra retting kanskje.. Menneh etter 300' så skader det vel ikke akkurat å begynnte å bytte litt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet August 17, 2004 Motoren i min er det ingen som aner hvor langt har gått, men den bruker ikke noe olje og tikker ikke... Men fant ut her om dagen at jeg har giroljelekkasje.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Eyvind Spangen Motoren i min er det ingen som aner hvor langt har gått, men den bruker ikke noe olje og tikker ikke... Håper du mener at den ikke bruker mer olje enn normalt. For bruker den ikke noe olje er det noe galt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet August 17, 2004 Jeg regner "ikke oljeforbruk" som at det ikke er nødvendig å etterfylle mellom oljeskiftene. Det synker sikkert noe, men ikke så mye at jeg må etterfylle.. Forresten, mange motorer har tilnærmet konstant oljenivå også, når det blir borte 2-3 mm på 10000 km skal man ikke klage.. EDIT: har forresten en slik vakuumpumpe liggende fra gamlemotoren på Passaten, lagde ingen ulyder mens den var i bruk (frem til juli i år), hvis noen er interessert, så... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Eyvind Spangen EDIT: har forresten en slik vakuumpumpe liggende fra gamlemotoren på Passaten, lagde ingen ulyder mens den var i bruk (frem til juli i år), hvis noen er interessert, så... Tviler på at den passer overens med den på 2.3'en? Eller..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Rune Sveian Tviler på at den passer overens med den på 2.3'en? Eller..? Har du funnet ut at det er vakumpumpa som lager raklingen? Som sagt tidligere så fungerer alt like godt uten denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet August 17, 2004 Ja, som den dårlige selger jeg er skal jeg si at vakuumpumpa er helt unødvendig. Eneste grunnen til at den er der er faktisk at blandingsforholdet bensin/luft ikke skal forandre seg slik at det går utover utslippet når man bremser og det "brukes opp" litt vakuum. Utrolig, men det er faktisk grunnen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet August 17, 2004 Opprinnelig postet av Hermann Stakseng Har du funnet ut at det er vakumpumpa som lager raklingen? Som sagt tidligere så fungerer alt like godt uten denne. Nei har ikke funnet ut noe enda, da bilen står hos oppretter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet August 19, 2004 På bilen til kompisen min var det støttstanga til pumpa som lagde ulyden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet November 5, 2004 Hvordan går det Rune? Satt å hørte gjennom disse lydfilene. Var jo helt brutalt Fått orden på sakene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet November 6, 2004 Når man er inne på dette med vakumpumpa og bremser. Når jeg tappet av bremsevæsken min (bytte av calipere bak), gikk bilen forferdelig til å begynne med, før jeg fikk på bremseveske igjen Hostet og harket og røyken var hvit. Da fikk jeg iallefall en forklaring på dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#45 Skrevet November 6, 2004 ...IKKE START MOTOREN FØR DET HAR GÅTT MINST EN TIME... Bare lurte.. hvorfor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#46 Skrevet November 6, 2004 Det med og vente en times tid har med temperatur og gjøre. Slik at de nye løfterne skal få samme temp som motoren før en fyrer opp. Jeg kan nesten garantere at det er vakuum pumpa som lager bankelyden!! Fåes for ca 2" fra danmark. Jeg kan tenke med at når du tar ut løfterne, så er det sikkert ikke noe "hold" i dem i det heletatt. Sitter en liten fjør inni dem, od de er nok rimelig fissne... Hadde samme rakklinga i VR6'n som jeg bytta på sist uke, enda værre kanskje.....Det var bortimot 5mm slakk i hver løfter!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#47 Skrevet November 6, 2004 Opprinnelig postet av Henrik Holhjem Bare lurte.. hvorfor? Hvorfor vente en time? Det er for at løfterene skal "tilpasse" seg avstanden mellom kam og ventil. Er du riktig uheldig er løfterene for tykke, og resultatet er knekt/bøyd kam, ventil e.l. Vær imidlertid obs på at det kan være nokså mye tikking ved første oppstart etter skifte av løftere, hold da et turtall på rundt 2500 omdr til motoren begynner å bli litt varm og tikkingen forsvinner. IKKE la den gå på tomgang!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#48 Skrevet November 6, 2004 Når jeg byttet mine løftere lot jeg de ligge i et oljebad mens jeg holdt på å demontere... Null tikk ved oppstart..! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#49 Skrevet November 7, 2004 Opprinnelig postet av Kenneth Furre Hvordan går det Rune? Satt å hørte gjennom disse lydfilene. Var jo helt brutalt Fått orden på sakene? Hehe. Når understellet var i boks, tok jeg meg en tur nede ved havna her og kjørte frem og tilbake i 30-40 minutter, gikk som ei klokke til slutt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#50 Skrevet November 8, 2004 Du sier som en klokke.... Kan lett oppfattes i ordets rette forstand 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...