06 A4 2.0 TDIQ Kan turbo være sliten allerede??

Anbefalte innlegg

Er lykkelig eier av en 2006 A4 TDIQ som snart runder 30000 på meteret!

 

 

Har hatt den siden den hadde gått 22000 ca, og har ikke kjørt den hart eller dratt tunge ting med den!

 

Veit ikke åssen forrige eier har kjørt, men.....

 

Saken er at turboen har begynnt å lage mye mere lyd nå den siste uken!

(Plystrer nesten like mye mye som Imprezaen til bror)

 

Og noen ganger når jeg skrue av motoren så høres en metallisk skrapelyd av noe som sviver rundt, og ebber ut lissom?? SÅnn mener jeg og huske det var på S3 min når tuboen det tok kvelden, at staget er løst inni, så skovlene subber lissom!

 

Har jo garanti, så er jo ikke noe særlig stress sånn sett, men KAN en turbo bli gåen Så fort?

 

Merker ikke noe særlig sånn effekt messig syntes jeg!

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres jo veldig slik ut mtp skrapelyden. Hvis et fremmedlegeme har funnet veien inn til kompressorhjulet eller turbinhjulet er jo ikke det helt utenkelig at turboen kan ta kvelden. Men selv om den skraper ani kan den fint klare å produsere ladetrykk en stund til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyden Høres litt merkelig ut. men det er ikke slik at det ligger inne et "innkjørings program" i motorstyringen som gjør at den stiller opp trykket etter 30000km som gjør at det er blitt mer svivelyd i turboen?? det lå inne ett slikt program på min fars bmw husker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjedelig å kjøre med nedstrupet ledetrykk i 1,5-2år om det skulle være på 30'000... :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg begynte og kjøre på morran i dag, så virket den utrolig dau oxo???

 

LØsnet lissom etterhvert!

 

Rart!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en kompis med lik bil som deg, han måtte bytte turbo på sin kun kort tid etter at han kjøpte den. Hvis jeg ikke husker feil, så var symptomene på hans bil mye lik de du beskriver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det med Audi og motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det med Audi og motor?

 

Hvor ble det av de gode gamle femmerne? :P

 

Håper det ikke er turboen din som ryker da! I tilfelle, bra unnskyldning til å kjøpe større :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke du et K&N filter på bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke du et K&N filter på bilen?

 

Har et på vei men det står fast i toll en eller annen plass!

 

Det er vanlig innsats filter, men tror det det kunne vært grunnen lissom ??

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er i hvertfall tunere som ikke liker disse filterene etter å ha åpnet motorer med striper i sylinderene etter at K&N filter er brukt.

Symptomet med at motoren virker dau er også en klassiker for ødelagt LMM pga oljen i filterene. Jeg hadde beholdt originalfilteret :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er i hvertfall tunere som ikke liker disse filterene etter å ha åpnet motorer med striper i sylinderene etter at K&N filter er brukt.

Symptomet med at motoren virker dau er også en klassiker for ødelagt LMM pga oljen i filterene. Jeg hadde beholdt originalfilteret :)

 

Ok men det har iallefall sittet i org filter nå , for har som sagt ike motatt mitt ennå!

 

Og det at jeg sa den er dau er bare det første minuttet om morran!

Den drar godt ut på gira, som pleier og være et symptom på dålig LMM på TDI at den slutter å dra på høye turtall!

 

 

 

 

Men er det olje i de innsatsfilterene oxo??

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ALLE bomullsfilter har olje, mitt K&N innsats er bomull. Ikke bra kombinasjon med LMM før det blir tørt nok, men da skal det egentlig renses og haes på ny olje. Er olja som "drar til seg" støvet som du vasker/renser vekk og påfører ny olje. Om man ikke har olje på disse filterene vil man dra inn mye med finstøv i motoren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken motor har du? Hk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken motor har du? Hk?

 

2.0 140hk

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jo ikke noe problem. Det er vel fortsatt garanti på bilen, så det er bare å dra til merkeverksted å klage det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jo ikke noe problem. Det er vel fortsatt garanti på bilen, så det er bare å dra til merkeverksted å klage det?

 

Joda garnati er det!

 

Men åssen virker det da, om de ikke finner noe feil, må jeg da betale verksted kostnadene??

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må du bare stå på ditt å gi de beskjed om å fortsette å søke til de finner noe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.