Anbefalte innlegg

Jeg har ikke helt fulgt med i timen og lurer på hva som egentlig er forskjellen : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TROR det er at xenon er bare nærlys og bi-xenon er både nær og fjernlys

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer. Xenon er xenon lys i nærlys og vanlig i fjernlys, mens bi-xenon er xenon i både nær og fjern lys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat da vet jeg det, takk for svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å være helt pinlig korrekt, så er bixenon slik at lykten endrer på geometrien* slik at man får fjernlys fra samme lykten. Det brukes ikke bixenon med separate pærer for nær-/fjernlys på noen biler, så vidt eg vet.

*Geometrien endres enten ved at deler av lykten flyttes på, eller at pæren flyttes i lykten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å være helt pinlig korrekt, så er bixenon slik at lykten endrer på geometrien* slik at man får fjernlys fra samme lykten. Det brukes ikke bixenon med separate pærer for nær-/fjernlys på noen biler, så vidt eg vet.

*Geometrien endres enten ved at deler av lykten flyttes på, eller at pæren flyttes i lykten.

Stemmer, og det brukes som oftest H4 pærer på bi-xenon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke H4 vel? Xenonpæra tar seg av vanlig nærlys og ved fulltlys skifter en blender foran xenonpæra posisjon ved hjelp av ei elektrisk spole/magnet.

I tillegg tennes ei vanlig halogenpære av type H1 eller H7 i fulltlysdelen/reflektoren av lampa.

Forskjell fra bil til bil hvordan dette er løst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er forskjellig fra bil til hvordan dette er løst. I tilfellene med originale VW/Audi-lys er det en blender som fjernes når man skifter om til fjernlys. Når det er snakk om ombyggingssett til H4-lykter, tror jeg at pæra flytter på seg, men dette vet jeg ikke, da jeg aldri har forsøkt slikt. Man må bare huske på at en H4 halogen-pære, der er det forskjellig plassering av glødetrådene for nær- og fjernlys, så da må vel kanskje ne xenon-pære for ombygging flytte seg, siden man ikke kan ha to brennpunkter i en xenon-pære.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror faktisk H4 ettermonteringsxenon har nettopp to tråder ja. Lurer på om det på en måte er to pærer bygd sammen til en. To separate kammere med gass og glødetråd om dere skjønner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.