#1 Skrevet Juli 23, 2007 lambda sensor spenninga faller noen ganger til 0,050 volt på lave turtall 1500- 2500rpm på full gass.. bilen fjusker også innenfor disse rpm.. er det lambda som er dårlig da? ellers varierer spenninga på den fra 0,1v- 0,7v osv på tomgang. og over 2500rpm.. er spenninga på fullgass 0,6 0,7 0,8 osv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 24, 2007 prøvde en 4 bars bensintrykkregulator i dag, får å teste om lambdan målte litt bedre.. men nei.. men det er bare mellom 1500- 2500rpm den får for lite bensin.. lambda spenninga kan være ned i 0,000volt i hele dette området.. Biltema var utsolgt for 4 leder lambda sonde: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 24, 2007 bilen bruker helle ikke mye bensin... kjørte 3 mil langkjøring i 60- 80km/t 0,57 liter pr mil.. det må vel være bra. har en følelse av at chippen ikke er bra.. trenger tips her altså... kom igjen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 24, 2007 ingen som har peiling på dette eller? merkelig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 25, 2007 ingen som har peiling på dette eller? merkelig.. Hei, Kan ikke helt hjelpe deg, men sakser inn en tråd om lambda fra NA : Lambdasonden hjälper bilens insprutningssystem att optimera bränsle-luft-blandningen genom att mäta hur väl förbrända avgaserna är. Om sonden är trasig kan den ge felaktiga eller för långsamma signaler till bilens insprutning, och motorn kan börja gå ryckigt eller ojämnt. En sond som är "halvdöd" eller långsam gör att motorn tvekar och drar ryckvis. Detta ger normalt ingen felkod i datorn, och syns m a o inte på diagnostikuttaget i bilen. Men bilen går sämre! En "heldöd" sond ger låg utsignal och lurar insprutningen att blandningen är mager. Insprutningssystemet kompenserar för detta och bensinförbrukningen ökar (ger felkod på diagnostik). Som styrsignal genererar sonden en spänning som varierar mellan 0 och 0.9 volt beroende av blandningsförhållandet. 0V betyder mager blandning, 0.5V är ideal och 0.9V är fet blandning. Man vill med andra ord ha en snabb "feedback". En helt frisk sond går från fet (>0.5V) till mager ( Minsta arbetstemperatur är ca 350 grader C, vilket motsvarar ca 2000 rpm vid obelastad motor. Eftersom spänningen som genereras är låg, är rena och fina anslutningar till sonden mycket viktiga! Det finns tre typer av lambdasonder: A) Sond med en anslutning: Den har bara utsignal till datorn (svart sladd). B) Sond med tre anslutningar: Innehåller även 12V elektrisk uppvärmning (två vita sladdar) vilket gör att den kommer snabbare upp i arbetstemperatur. C) Sond med fyra anslutningar: Har ytterligare en separat givar-jord (grå sladd). Observera att denna fjärde anslutning inte är jord till den elektriska värmaren! Kontrollera sondens funktion - Med sonden monterad i bilen: Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden. Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar inte mätningen. Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden, m a o över 350 grader C. Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V. Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period. (Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V) Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas. - Med sonden borttagen: Om du plockar ur sonden kan du testa den och samtidigt passa på att bränna bort föroreningar som kan förhindra/fördröja avgaserna att nå in i sonden. Ta loss sonden, anslut voltmetern mellan svart sladd och jord på sonden. För sedan in sonden in i en gasollåga (inte svetslåga - då smälter sonden...). När man för in sonden i lågan första gången tar det en liten stund innan den blir varm nog (300 grader) att ge någon signal. Inne i lågan ska den visa mer än 0,5V som signal att blandningen är fet. Ta sedan snabbt ut sonden ur lågan och kontrollera att spänningen sjunker under 0,5V, vilket ska ta cirka en sekund (frisk sond under en sekund). Om det tar längre tid, försök att bränna bort "skiten" i slitsarna på sonden, håll sonden ovanför lågan där det är varmast. Du kan skrapa försiktigt i slitsarna, men banka inte på sonden. Med lite tur blir sonden bättre. Pris på lambdasond. VAG 1500 kr, Mekonomen 900 kr. Håper dette er til hjelp, Mvh Christoffer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 25, 2007 ja, dette har jeg lest, men sier ingenting, om det er chippen , lambda sonden, eller eksos lekk mellom motor og lambda.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...