#1 Skrevet Juli 23, 2007 Driver og kobler opp tåkelysa i fangeren på 80'n (90 fanger) Her har hermansen hjemmemekk vært og lekt : bh : Jeg ser på el skjemaer at rele nr 1 styrer tåkelysa. Men det ser ut til at releet styres av hovedlysbryteren slik at det kobler inn når jeg starter bilen og at det er bryteren som får hele belastningen når jeg setter på tåkelysa. skal det være slik? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 23, 2007 Det skal sitte et rele originalt i sikringsboksen, men på biler som bare har tåkelys bak (ikke foran) så er det montert en "bro" isteden for releet. Det er jo ganske enkelt å legge opp et separat rele da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 24, 2007 Joda, det er rele i motorrommet fra før, men jeg vil koble det slik det skal være orginalt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 24, 2007 Ok, men ja, det er slik at releet styres av hovedlysene (faktisk parklyskretsen) slik at det kobler inn når du starter bilen (hvis du har automatiske lys) eller når lysbryteren settes i park- eller hovedlys-stillingen. Deretter går hele lasten via bryteren til tåkelyset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 24, 2007 oki, da er det koblet Men er det en stor jobb og få automatiske kjørelys istedet for parklys? Sitter og ser på noen skjemaer her nå, men de er jo også på tysk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 24, 2007 Jeg har de automatiske kjørelysene på begge mine biler, selvfølgelig, da begge er solgt nye her på berget. Problemet mitt er at jeg vet ikke nøyaktig hvordan de er koblet opp. De tenner først når dynamoen begynner å lade. På 80en min er det ikke alltid de tenner, da kommer bare parklysene på. Det eneste jeg vet er at det er brukt en motstandskabel til de automatiske nærlysene. Denne kabelen gjør slik at lysene bare lyser med ca 70% styrke (på originalt anlegg uten releer). Det hender at denne kabelen slutter å fungere, det skjedde blant annet på en VW jeg eide på 90-tallet. Problemet er at de tyske bilene har ikke automatiske kjørelys, dermed er de heller ikke inkludert i koblingsskjemaene til Type 81/85. Det jeg vet helt sikkert er at lysbryteren er den samme uansett. Dette nevner jeg fordi nyere biler, som f.eks. Golf 3, har en egen lybryter for automatiske lys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 24, 2007 Jeg har funnet el skjema over automatiske kjørelys for norge på urq, men den tysken der er jo håpløs... Her er oversikten jeg fant: side 1, side 2, side 3, side 4, og side 5. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 24, 2007 Glimrende! Da er det bare å printe og studere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 24, 2007 Hmmm... Er det J90 releet et ekstra rele som kun er for automatiske kjørelys? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 24, 2007 Når det er automatiske kjørelys, er det da slik at kjørelysa slår seg av om man setter på park lys? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 25, 2007 Jeg har ikke studert skjemaene noe særlig enda, men det er altså releer J89 og J90 som er for kjørelysene, disse sitter i "releholder 2" som er under dashbordet. Ja, nærlysene slukker når du setter lysbryteren i park-stillingen. De er tent i av og hovedlys-stillingene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 2, 2007 Ok, på tide å "bumpe" denne tråden. I kveld tok jeg meg tid til å studere koblingsskjemaene for automatiske kjørelys, og nå forstår jeg hvordan de virker, i tillegg til at jeg fant flere feil i dem! Det er riktig som du sier, J89 og J90 er releene som styrer de automatiske kjørelysene. J89 (rødt rele) styrer strømmen til J90 (hvitt rele). J89 leder strøm til J90 når hovedlysbryter er av. J89 er et vekslende rele, mens J90 er et rele med doble utganger. Jeg skal prøve å ikke gå altfor mye i detalj her, men likevel se om jeg kan forklare enkelt og greit hvordan dette er koblet opp. Jeg var også ute og tok vekk venstre siden av dashen i min 80 for å prøve ut i praksis. Her fant jeg ut at J89 har rødt hus mens J90 har hvitt hus (se vedlagt bilde) Det man først må ha klart i hodet er hvordan et rele fungerer og benevnelsen på de forskjellige stikk på et rele. Et rele er rett og slett en strømbryter som styres av en elektromagnet. Man har fire stikk på et standard rele. I tillegg finnes vekslende rele, og rele med dobbel utgang. Begge disse sistnevnte er brukt til kjørelysene. Stikkene på releet er nummerert etter DIN-standard. 30 er strøm fra batteri. 85 og 86 er signalstrøm og jord. 87 er ut, 87b ekstra stikk ut (på rele med dobbel utgang) mens 87a er alternativ utgang, på et vekslende rele. Når man kobler til strøm (lukker elektromagneten) på et vanlig rele, og et med doble utganger, så vil elektromagneten "skru på" bryteren, dvs lukke kontakten, og koble strøm fra 30 til 87, og evt 87b. På et vekslende rele så er strømmen koblet fra 30 til 87a når det ikke er strøm på signal inn (86), og fra 30 til 87 når mans skrur på strømmen. Så, det som skjer er altså at J89 er et vekslende rele, som nevnt. Så lenge lysbryteren står i [0]-posisjonen, så er ikke J89 releet "på", og strømmen ledes fra 30 til 87a. Så fort du vrir om parklysbryteren til [park] så vil J89 veksle, og strømmen på 87a bortfaller. På J89 er 30 koblet til jord, dette er viktig for å forstå funksjonen! På releet J90 styres elektromagneten av jordingssignal fra J89, samt ladestrøm fra dynamoen (D+). Dvs. at når J89 er "av" og dynamoen lader, så er elektromagneten i J90 aktivert, og releet styrer strøm fra X til 56 (hovedlys - stikk 87) og 58a, 58b (ve. og hø. parklys - stikk 87b). Når man vrir om lysbryteren til park så vil J89 bryte jordingen til J90, som igjen vil skru av de automatiske lysene. Håper jeg klarte å gjøre meg forstått her... Som nevnt tidligere, så tar jeg det på nytt siden denne teksten kommer rett over bildet. J89 er det røde releet, J90 er det hvite. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 25, 2011 Og jeg drar denne opp igjen. Hvordan kobler jeg så jeg kan ha på tåkelysene sammen med fjærnlysene? Og evt bare kunne slå av tåkelys? Nå har jeg to stk brytere til lys i dash. Disse må stå i midterste posisjon for park og spredere, og da har jeg også lys i dash. Det har jeg ikke når den nederste bryteren er helt ute. Vet ikke om jeg forklarte så bra,men håper det er litt forståelig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 26, 2011 Den nederste bryteren er tåkelysbryteren, den har tre trinn, 0-1-2. I stilling 0 er alt av, 1 er tåkelys foran, 2 er tåkelys både foran og bak. Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva du mener. På de tre 81/85 jeg har hatt, så har jeg kunnet styre tåkelysene separat av nær- og fjernlys. Eneste forutsetningen har vært at parklysene må være tent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 26, 2011 Den nederste bryteren er tåkelysbryteren, den har tre trinn, 0-1-2. I stilling 0 er alt av, 1 er tåkelys foran, 2 er tåkelys både foran og bak. Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva du mener. På de tre 81/85 jeg har hatt, så har jeg kunnet styre tåkelysene separat av nær- og fjernlys. Eneste forutsetningen har vært at parklysene må være tent. Det er den jeg vl overstyre Og tåkelys har jeg hele tiden bak, byttet pære, så det lyser hele tiden. Det var gjort før mitt eie. Men jeg har kun tåkelys foran i trinn 1, når jeg går til trinn 2, så slukkes de og kjørelys går på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 26, 2011 Ja, skjønner hva du mener nå. Kan ikke svare på dette uten videre, men jeg syns å huske at på min 84 80 quattro, at jeg flyttet om på noen løse stikker ved relepanelet, for å forbigå dette problemet. SIden det er 14 år siden, husker jeg ikke hvilke akkurat nå. Må undersøke litt, men har ikke min Haynes her hjemme... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 26, 2011 Ok, da avventer jeg litt i tilfelle du finner det ut Hadde vært kjekt og fått gjort det etterhvert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...