Godkjenningsproblemer av senk og felg! hjelp søkes

Anbefalte innlegg

Ja, ble jo selfølgelig stoppet av en biltrangsynt og pålagt visning.

På bilen har jeg ASA 19" med høydejusterbart KW senkesett.

Bladde frem TüV pappirene på senkesett og på felgene, bestilte time, og møtte opp på jessheim trafikkstasjon 13.07...

Joda, senkesettet var i orden i forhold til nr på fjører osv, og felgene var ok iflg. TüV pappirene på de.

MEN(!), og her kommer saken:

 

"Du har pappirer på at felgene er godkjent på bilen, og at senkesettet er godkjent på bilen, men ikke at disse passer sammen!"

Altså det han prøvde å forklare var da at jeg kunne enten ha på 19" ELLER senkesettet.

Påsto videre av felgene kun var godkjent men org. understell, og at senkesettet kun var godkjent med org. dim hjul.

Måtte dra derifra uten noen form for skriv i vognkort.

 

 

Noen som har vært borti lingnende?

Noen som har peiling på hvordan fremlegge noen form for dok. på at f.eks senkesett er godkjent med 19"?

Snakket med Norsk Bildelesenter der jeg kjøpte senkesettet og de sa de hadde vært borti lingnede, men at en med en audi 80 cab, KW senk og 20" hadde fått nesten samme svar, men hadde funnet et slags dokument som han hadde fremlagt til biltisynet og fått det godkjent. (Han ligger visst på intensiv avd. på sykehus, så har på en måte ikke fått kontaktet han.)

 

Allle gode forslag mottas med takk, eller om noen har fått godkjent lingnende eller har noen form for dokumentasjon som kan brukes mot biltrangsynet.

(Godkjenne senk først, så godkjenne felg etterpå funker ikke, da jeg har kranglet såpass me disse så saken min er notert på skiltnr og tror alle på jessheim og risløkka har hørt om den )

 

Dette er altså en Audi A6 2,5 TDI Quattro 1999

Takker for tilbakemelding

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ble jo selfølgelig stoppet av en biltrangsynt og pålagt visning.

På bilen har jeg ASA 19" med høydejusterbart KW senkesett.

Bladde frem TüV pappirene på senkesett og på felgene, bestilte time, og møtte opp på jessheim trafikkstasjon 13.07...

Joda, senkesettet var i orden i forhold til nr på fjører osv, og felgene var ok iflg. TüV pappirene på de.

MEN(!), og her kommer saken:

 

"Du har pappirer på at felgene er godkjent på bilen, og at senkesettet er godkjent på bilen, men ikke at disse passer sammen!"

Altså det han prøvde å forklare var da at jeg kunne enten ha på 19" ELLER senkesettet.

Påsto videre av felgene kun var godkjent men org. understell, og at senkesettet kun var godkjent med org. dim hjul.

Måtte dra derifra uten noen form for skriv i vognkort.

 

 

Noen som har vært borti lingnende?

Noen som har peiling på hvordan fremlegge noen form for dok. på at f.eks senkesett er godkjent med 19"?

Snakket med Norsk Bildelesenter der jeg kjøpte senkesettet og de sa de hadde vært borti lingnede, men at en med en audi 80 cab, KW senk og 20" hadde fått nesten samme svar, men hadde funnet et slags dokument som han hadde fremlagt til biltisynet og fått det godkjent. (Han ligger visst på intensiv avd. på sykehus, så har på en måte ikke fått kontaktet han.)

 

Allle gode forslag mottas med takk, eller om noen har fått godkjent lingnende eller har noen form for dokumentasjon som kan brukes mot biltrangsynet.

(Godkjenne senk først, så godkjenne felg etterpå funker ikke, da jeg har kranglet såpass me disse så saken min er notert på skiltnr og tror alle på jessheim og risløkka har hørt om den )

 

Dette er altså en Audi A6 2,5 TDI Quattro 1999

Takker for tilbakemelding

 

Skaff noen som kan tysk og få de til å lese igjennom hele tüv dokumentet.

Har selv vært borti lignende på senkesett hvor det faktisk står at det kun var godkjent i kombinasjon med orginale dekk/felger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler deg å dra til en annen trafikkstasjon enn jessheim. Var det han med barten som kontrollerte eller? tipper det! snakk om tulling...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

reis og vis senkesettet dit med orginale hjul. så reiser du derfra med det i vognkortet. spør de om 19" så sier du at de er solgt, mens du egentlig setter de på når du kommer hjem igjen.. Du får antagelig visning neste gang igjen på hjula når du blir stoppet også, og da er det bare og bytte hjul og reise og vise den igjen..

Har fått samme leksa selv ang dette og virker håpløst etter min mening..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig når de godkjente 19" ene og justerbart uten problemer samtidig på golf4 en jeg hadde i Haugesund...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler deg å dra til en annen trafikkstasjon enn jessheim. Var det han med barten som kontrollerte eller? tipper det! snakk om tulling...

 

Det er garantert han som kontrollerte den gule Poloen jeg hadde tidligere, er det mulig... : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svarte først i den andre tråden din, men..

Hva står det i TUV-dokumentasjonen din?

Står det noe der om det vedkommende påpekte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner tråden litt.

 

Står overfor en lignende problematikk med min -03 Passat stv.

 

Har montert FK Silverline X justerbart senkesett. Har TÜV-papirer på senkesettet.

Har hatt 4-hjulskontroll og lysjustering.

Har satt på Zitec F502 8x18 ET35 med 225/40R18.

 

Hjulene er innenfor avviksgrensene i forhold til original dimmensjon både med hensyn til rulleomkrets og sporviddeendring.

 

Mitt problem er at det i TÜV-papirene til senkesettet står noe om 205/55R16....

 

Velger å prøve med det oppsettet jeg har og se hva som skjer.

I værste fall må jeg tilbake og vise bilen med 16" hjul.

Da må jeg i tilfelle låne hjul, da ikke har 16" hjul til bilen selv. Har 15", 17" og 18" men ikke 16".

Velger å prøve og få time på Evje, da de er kjent som mer lempelige enn Kristiansand.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ble jo selfølgelig stoppet av en biltrangsynt og pålagt visning.

På bilen har jeg ASA 19" med høydejusterbart KW senkesett.

Bladde frem TüV pappirene på senkesett og på felgene, bestilte time, og møtte opp på jessheim trafikkstasjon 13.07...

Joda, senkesettet var i orden i forhold til nr på fjører osv, og felgene var ok iflg. TüV pappirene på de.

MEN(!), og her kommer saken:

 

"Du har pappirer på at felgene er godkjent på bilen, og at senkesettet er godkjent på bilen, men ikke at disse passer sammen!"

Altså det han prøvde å forklare var da at jeg kunne enten ha på 19" ELLER senkesettet.

Påsto videre av felgene kun var godkjent men org. understell, og at senkesettet kun var godkjent med org. dim hjul.

Måtte dra derifra uten noen form for skriv i vognkort.

 

 

Noen som har vært borti lingnende?

 

Ja, og det stemmer sikkert det. Mange høydejusterbare sett som kun er godkjent med orginal dekkutrustning.

 

Mitt "billige" og ikke annerkjente sett er dog godkjent med alternative dekk og felg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har montert på senkeskåler med tuv da på div fjærer og felger og dekk???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har tuv papier på felger og senk. Å du ligger innenfor den diferansen som tuv`en er god kjent til, så skal det ikke ha noe å si. Om du feks har en senk som du kan senke helt ned till 100mm. Men tuven er bare til 80mm. Om du er over den så er det ikke god kjent. Men felgene skal ikke ha noe å si, er det god kjent så er de godkjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve meg på et resonement du kan prøve å legge frem skriftlig, forenkler litt (ta kanskje ikke med alt jeg skriver ).

 

Når orginal demper og fjær har nådd full fjæringsvei er bilen like lav som den er ved full fjæringsvei med senkesettet. Den tilgjengelige fjæringsveien er nemlig ikke bare avhengig av lengden på fjær/demper, men også geomtriene i hjulopphenget. Så hvis du måler avstand fra senter av felgen til toppen av skjermbune ved full kompresjon vil den være lik med både orginal og senkesettet.

 

Hvordan er det da mulig at felg/dekk-kombinasjonen kan treffe karosseri/hjuloppheng ved full fjærings-/svingutslag med senkesett om den ikke gjør det uten?

 

Dette forutsetter selvsagt at du har hjulvinkler innenfor de orginale grenseverdiene.

 

Sier de at de ikke kan kontrollere at det ikke subber med kombinasjonen av senket bil og uorginale felger, sier de jo egentlig at de ikke kan kontrollere det på orginalbiler heller, og da kan de vel egentlig bare legge ned, for da har de ikke tilstrekkelig kompetanse til å gjøre jobben de er satt til. Dette stemmer jo forsåvidt med den inkompetente gjengen som jobber på Jessheim......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svarte først i den andre tråden din, men..

Hva står det i TUV-dokumentasjonen din?

Står det noe der om det vedkommende påpekte?

 

Som Anders spør om: Hva står det faktisk i TÜV-dokumentasjonen din?

 

Jeg har finlest på min og brukt Babel Fish til oversettelse.

I min TÜV-dokumentasjon står det at godkjent dekkdimmensjon er 6x15 ET37 med 195/65R15, MEN i et underpunkt står følgende:

 

"No technical doubts exist against the use of all standard wheel/combinations of tires, which are assigned in the vehicle permission of the vehicle remarks specified under point to I in the operating range."

 

Dette velger jeg å tolke dithen at så lenge valgte felg/dekkombinasjon er innefor det som er godkjent på gjeldende bil, så bør det gå greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

De på trafikkstasjoenen påstår at tüv pappirene sier senkesettet KUN er godkjent med org. dim dekk/felg, og at i pappirene til felgene står det visst at de er godkjent så fremt understell er orginalt.

 

"Ja kan du tysk og har oversatt det, eller TROR du det?" Spurte jeg han.

"Nei, kan og kan... kan det godt nok til å lese det..."

 

Noen i lillestrøm-omegn området som kan tysk godt og som kan ta en rask titt på pappirene?

evt. noen som kjenner noen som kan være behjelplige?

 

Har følelsen av at det er god trynefaktor der oppe på jessheim.

Brodern hadde en A4 han skulle ha godkjent med just. senk for ca 2 år siden med 19", og hadde ikke mulighet til å møte på timen. Min far på rundt 50 dro da opp for han, og fikk ikke et eneste spm.

Kan godt hende det sto noe annnet i papp. hans, det skal jeg ikke påstå, men hørt lingnende tilfeller, hvor man har en god fordel om man har 20-30 år ekstra i sekken.

 

Takker for all hjelp.

MVH Espen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å bruke Babel Fish og oversette den delen som omhandler dekk og felg?

 

Hvilket senkesett er det snakk om?

 

Har du tilgang til TÜV-papirene elektronisk eller kan du scanne dem inn?

Hadde vært interessant å se hva som faktisk står i papirene. Jeg er ingen kløpper på tysk, men noe kan jeg da og resten fikser jeg med f.eks. Babel Fish.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

godkjenn enten heller først og dra på ett annet tilsyn senere og få inn siste delen..

da kan du unngå problemene..

 

enklest blir det nok å få inn felgene først på orginalt understell, så inn med "vinter"hjul og få registrert gewinde..

 

OBS.. dette er teoretisk og sansynligheten for at det går er større enn å ta alt på en gang ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det står det i papirene så er jo saken grei. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er dette settet med papirer

http://www.kw-gmbh.de/kw_upload/Gutachten/ga2004-ktvpzw-ex-1521_1.pdf

Einschränkungen:

• Der Einbau des Fahrwerks ist an den im Verwendungsbereich angeführten Fahrzeugen mit sonst serienmäßigen Fahrwerksteilen unter Berücksichtigung der Auflagen und Hinweise mit allen Rad-Reifen-Kombinationen zulässig, die serienmäßig Verwendung finden oder durch Rädergutachten

bzw. Räder-ABE genehmigt sind, soweit

die vorgeschriebenen Abstandsmaße zu den Fahrwerkteilen eingehalten werden,

in den Punkten Auflagen und Hinweise keine diesem Prüfbericht widersprechenden

Forderungen erhoben werden und

die Verwendung der Rad/Reifen-Kombination mit dem Serienfahrwerk geprüft ist.

 

 

Fra http://ets.freetranslation.com/

 

Restrictions: The installation of the load work is at the vehicles cited in the use area with otherwise standard load work steep under consideration of the levies and references with all wheel-tire-combinations allowably, that find standard use or are approved by wheels expert opinion and/or wheels-ABE, as far as the prescribed distance masses are kept to the load work part, in which points levies and references are raised no demands contradictory this test report. The prescribed distance masses to the load work part kept become, in which points levies and references are raised no demands contradictory this test report and use of the wheel/tire-combination with the series load work is tested.

 

Såvidt jeg skjønner står det da at alle orginale kombinasjoner og kombinasjoner med ABE/TÜV er godkjent gitt at at de har de foreskrevne avstander til skjermer og hjuloppheng og at de er godkjente med orginal dempere og fjærer?????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville vel anbefalt å reist et annet sted jeg. Jeg spurte karen på biltilsynet på Notodden hva jeg skulle ha med for å få godkjent hjul og senk på en gang. Fikk beskjed om å ta med Tuv papirer for felg, senk og firhjulskontroll. Og så lenge jeg ikke hadde noe "jalla fjærer" så skulle det gå i orden med en gang. Og at fjærene var justert etter hva som stod i papira, og at ingenting subba. Så var det ikke noe problem.

Har også hørt at Biltilsynet i drammen er ganske greie å ha med å gjøre, og det er litt nærmere deg en Notodden.. Lykke til iallefall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer at det er papp på senk.

Du mener det er godkjent med andre dekk/felg så fremt det er tuv på de og de er innenfor det gitte prosentavvik?

Har ikke scanner tilgjengelig privat, og begynner ikke på jobb etter ferie på 3 uker, men skal prøve å få scannet de på et vis.

Fant de ikke lett på nettet, men er iallefall ASA ar2 8,5"x19" med 235/35-19" dekkakk

 

Takker for all hjelp. noen andre som kan litt tusk som tyder senkepapp på noen annen måte?

 

MVH Espen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann

 

vet at dette kommer sent men i tilfelle du ikke har fått svaret du leter etter enda så hadde jeg det samme problemet. Hvis du har tuv papirer på felg og senkefjerer så skal det holde at du drar til et verksted og får de til å ordne et målebrev til deg. hvis dette er innenfor grensene med senkesett og felg på, viser du målebrev sammen med tuv papirer og alt skulle være i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.