tips til lufting kjølevæske AAN

Anbefalte innlegg

har nå fått skilter på bilen, men har problemer med att kjøleveska kommer opp igjen av beholderen.

 

når måleren er 100-110 grader og bilen står på tomgang, renner kjøleveska over kanten, går opp og ned litt ettersom. holder jeg litt gass kommer det mye. kommer en del bobler der, men det koker ikke, kjøleveska er ikke SÅ varm. har prøvd å kjørt med den og etterfylt ett par ganger UTEN lokk. kjørt 8-10 kilomter kansje tilsammen.

 

kjører jeg med lokk på, og den blir varm, og jeg skal skru opp lokket, er det veldig trykk der, og det kommer sprake/boble lyder fra motoren, høres stygt ut.

 

er som sagt en AAN i en type85. finner frem et bilde fra da jeg drev å satte den sammen, er en hjemmelagd radiator slange og radiatoren står på skrå, nesten på samme høyde som beholderen jeg fyller veske. kan denne slangen gjøre att det blir luft i systemet? går den for rett opp, eller går det greit?

 

alle slanger blir varme

 

kan det være topp pakning?

 

her ser dere den blå slangen jeg lagde til.

Bilde004-2-1.jpg

 

Tore

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Jeg syns dette minner stygt om toppakningen! Hadde akkurat samme symptomer på en bil jeg hadde en gang, og da var toppakningen gåen :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

når måleren er 100-110 grader og bilen står på tomgang, renner kjøleveska over kanten, går opp og ned litt ettersom. holder jeg litt gass kommer det mye. kommer en del bobler der, men det koker ikke, kjøleveska er ikke SÅ varm. har prøvd å kjørt med den og etterfylt ett par ganger UTEN lokk. kjørt 8-10 kilomter kansje tilsammen.

 

Det er da helt normalt at det renner over når motoren går og spes når tempen er 100-110 grader.

Bobler eller slik du forklarer at mengden/vanstanden i beholderen øker når man gir gass er helt normalt

Jeg har byttet både AAN motorer og kjølevann og har nok opplevd det samme som deg uten at det har vært noe gale.:)

 

 

kjører jeg med lokk på, og den blir varm, og jeg skal skru opp lokket, er det veldig trykk der, og det kommer sprake/boble lyder fra motoren, høres stygt ut.

 

 

Nok en gang er dette heeeeelt normalt... man bør aldri åpne lokket like etter man har kjørt, i såfall bør det åpnes forsiktig over lenger tid så luften/vannet får kommet seg ut

 

Spraking og bobling er heller ikke unormalt:)

 

alle slanger blir varme

 

 

Varme ja, men inneholder de vann? øker vannstanden i beholderen hvis du presser på slamgene med hånden? du klarer å kjenne om det er vann eller luft:)

 

 

kan det være topp pakning?

 

Jeg tviler på det hvis ikke bilen A : Bruker vann. B: Røyker hvitt c: Det lukter TYDELIG bensin/olje av kjølevannet

 

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er egentlig poenget med å ha vanntempen opp i 100- 110 grader?? Kan vel ikke være særlig bra?

jeg har byttet kjøleveske mange ganger på ulike vag, og aldri hatt problemer, klemmer på slangene mens bilen går på tomgang med lokket åpent og all luft blir borte, kjører en liten tur og fyller på til riktig niva(kjører med lokket skrudd på)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bobler eller slik du forklarer at mengden/vanstanden i beholderen øker når man gir gass er helt normalt

Jeg har byttet både AAN motorer og kjølevann og har nok opplevd det samme som deg uten at det har vært noe gale.

 

var nedi bærum på tirsdag og fikk sveist eksos på bilen, planen var og kjøre hjem. når jeg begynte å kjøre gikk bare tempmåleren oppover og oppover (har temp måler i bakkant av toppen, under den hvite kontakta der) så da måleren passerte 120grader stoppa jeg motoren, og da jeg gikk ut rant det vann fra lokket, så lokket var da PÅ. men vifta gikk ikke. så det må være jævlig med luftbobler en plass

 

hvor mye grader kan det være før det er skadelig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om vifta ikke gikk, er kanskje problemet der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om vifta ikke gikk, er kanskje problemet der?

 

har bryter til vifta inni bilen, så denne sto og gikk når jeg så måleren passerte 105 grader, men tempen gikk fremdeles bare oppover og oppover. men den starter ikke av seg selv. og termobryteren er ny

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var nedi bærum på tirsdag og fikk sveist eksos på bilen, planen var og kjøre hjem. når jeg begynte å kjøre gikk bare tempmåleren oppover og oppover (har temp måler i bakkant av toppen, under den hvite kontakta der) så da måleren passerte 120grader stoppa jeg motoren, og da jeg gikk ut rant det vann fra lokket, så lokket var da PÅ. men vifta gikk ikke. så det må være jævlig med luftbobler en plass

 

hvor mye grader kan det være før det er skadelig?

 

Høres merkelig ut, men hvis det renner vann ut selv om lokket er på så ville jeg kjøpt nytt lokk.. de lokkene er ikke kjent for å vare evig.

 

Sikker på at du har termostat og at den står rett vei ?:P

 

Ang grader så er det nok ingen fasitt, men tror nok at jeg som deg hadde stoppet motoren ved 120 grader på vannet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at du har termostat og at den står rett vei ?

 

den har jeg ikke rørt, tror ikke forrige eier har drevet der heller. kan det bli slik hvis termostaten er ødelagd?

 

Høres merkelig ut, men hvis det renner vann ut selv om lokket er på så ville jeg kjøpt nytt lokk.. de lokkene er ikke kjent for å vare evig.

 

har en 100 som jeg kan låne lokket av. får vel ta en tur til da å se hva som skjer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den har jeg ikke rørt, tror ikke forrige eier har drevet der heller. kan det bli slik hvis termostaten er ødelagd?.

 

ødelagt termostat kan likeså forårsake varmkjøring som for kald motor... Bytt denne asap er mitt råd.

koster ikke allverden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ødelagt termostat kan likeså forårsake varmkjøring som for kald motor... Bytt denne asap er mitt råd.

koster ikke allverden

 

da kjøper jeg en ny en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haha. satt ingen termostat der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haha. satt ingen termostat der..

 

da burde den jo ikke blitt så varm heller da så lenge det ikke satt noen termostat der?

jeg sleit med å få varme i varmeapparatet på bilen til faren min, da var problemet at det ikke satt noen termostat der.. hvis slangene dine blir stein harde når motoren blir så varm så vil jeg også tippe at det er toppakningen som har tatt kvelden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at det er trykk i systemet, og når du åpner lokket forsvinner trykket, da synker kokepunktet også.. Men når det er sagt - driftsvarm motor på tomgang burde ikke være særlig over 90 grader om man ikke har kjørt like før..

 

Steinharde slanger når motoren blir varm er ikke så unormalt når det er varmt, men om de blir steinharde like etter start er det mer mistenkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da burde den jo ikke blitt så varm heller da så lenge det ikke satt noen termostat der?

 

ja litt rart.

 

men noen som vet hvilken vei termostaten skal sitte? fjæra(lange endel) mot motoren, eller andre veien?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja litt rart.

 

men noen som vet hvilken vei termostaten skal sitte? fjæra(lange endel) mot motoren, eller andre veien?

 

fjæra skal inn i motoren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, den passer helt perfekt i lokket med fjæra mot motoren. men på etka ser det ut som om fjæra peker fra motoren :confused:

 

noen som vet HELT sikkert. kjedelig å ha det fra hverandre igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke stol på ETKA-tegningene, de er ikke ment som noen teknisk guide igrunn..

 

Her er et bilde av en vanlig bil-termostat, den enden som er OPP på bildet skal UT fra motoren.

thermostat1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. ser nå att det må bli slik ja.

 

hørte med forrige eier, og han sa bilen hadde kokt et par ganger. den ble visst veldig varm. da han hadde den satt det en Citroen radiator på den tror jeg det var..

 

skal det mye til for att toppakningen ryker på disse motorene? motoren skal ha gått rundt 100k.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA er det i orden. fikk satt i termostat og kjørt litt. ligger nå stabilt på 85-90 grader :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye koster termostaten til 20v motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

møller = 460 kr

 

jeg kjøpte uorginal på bilvarehuset anker her jeg bor, betalte 125kr med rabbat

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.