#1 Skrevet Juli 27, 2007 Hvor mange volt trenger en 2-liter for å klare å starte (uten å dytte den i gang, vel og merke )? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 27, 2007 Blir litt feil det spørsmålet. For å si det slik. Et fulloppladet batteri holder 12,78V, man får det ikke høyere. Dette er med syrevekt på 1,29. Et batteri som er omtrent helt utladet, altså syrevekt på 1,10, har en spenning på 11,6V når det er ubelastet. 11,6V er nok til å starte en motor, men så snart du trekker strøm fra batteriet vil spenningen falle drastisk. Sannsynligvis klarer du ikke å starte motoren. Altså er det ikke spenningen det kommer an på, det er batteriets reserver av kjemisk energi og evnen til å holde spenningen oppe under belastning. Likt blir det om du tar 10 stk lommelyktbatterier på 1,5V og kopler i serie, du vil da få 15V. Men du klarer IKKE å starte bilen på de, dette av samme grunn, spenningen faller siden batteriet ikke klarer å levere strøm nok. Samtidig ville et blybatteri (bilbatteri) konstruert slik at det holder 11V fulloppladet, uten problemer klare å starte en motor! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 27, 2007 Ehh, ok Nå føler jeg meg bare dum/uviten Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på hvor lenge jeg kan stå med anlegget på på tomgang og klare å starte etterpå.. Har "voltmeter" i bilen og har latt den synke til 11,9V, men har ikke turt å gå lenger ned 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 27, 2007 Det er bare og prøve seg fram, men husk startkabler Jeg kunne starte når voltmeteret viste 10 volt i chevrolen (v8) men det er veldig forskjellig hva elektronikken rundt krever og hva batteriene klarer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 27, 2007 Kommere VELDIG ann på batteriet du har og. jeg har Optima Redtop batteri og starter fint min på 10 Volt. 11.9 ramler jeg jo ned på når jeg har spilt i 2 minutter.. Men så ligger den lenge der før den går lengre ned. Det voltmeteret du har, er det noe som står på en kondensator? mange blir lurt av disse da de ikke er kalibrert. Mitt måtte jeg stille nes nesten 1 volt for at det skulle stemme med mulimeteret jeg bruker på jobb.. (er elektriker) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 27, 2007 Om alle cellene i batteriet ditt er friske og holder samme syrenivå, vil det bety at du på 11,9V har en syrevekt på 1,14. Dette er lavt og på et nivå der lading av batteriet sterkt anbefales. Husk at et blybatteri som sjelden er skikkelig oppladet har mindre levetid enn ett som holdes tipp topp. Kjøp deg en vedlikeholdslader som du monterer fast i bilen, gjerne en CTEK XS 3600, holder med den til dette. Sett på lading når du har tid, gjerne over natten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 27, 2007 Spenningene det refererer til er hvilespenninger, og gjelder ikke når batteriet er under belastning eller nylig har vært belastet. Men klarer det å levere spenning til toppene når du spiller høyt uten å falle veldig i spenning, vil det nok også klare å starte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...