#1 Skrevet Juli 27, 2007 Hei. Jeg har fått ett litt rart problem på golfen min. For noen måneder siden så byttet jeg ut dynamoen min pga at den var defekt. Fikk tak i en brukt. For noen uker siden så datt turtelleren min ut (Biltema sin) og oljelampen begynte å blinke. Dette var samme symptomene som jeg fikk da jeg bytta dynamoen. Det som skjedde den gangen var at den ene ledningen som går inn på dynamoen hadde falt av. Satte den på igjenn, og alt var tilbake til normalen. Det samme skjedde i går. Oljelampen begynte å lyse, turtelleren forsvant og speedo datt ut. Trodde denne gang og at ledningen hadde falt av, men det hadde den ikke. Det som også er litt rart er at selv om speedo datt ut, så funker tripptelleren enda! Kan det da være dynamoen som er gåen igjenn. Målte ladespenningen og den variert fra 12,7 til 13.1 volt. Det er vel litt lavt? Noen annet enn dynamoen som kan være ødelagt? Er det innebygget spenningsregulator i disse dynamoene? Bilen er foresten en 93 golf TDK. 75 hk. Og jeg har nokk olje og oljetrykk, så det er ikke det som gjør att oljelampen blinker! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 27, 2007 18.7 volt sier du? Det er vel litt i høyeste laget. Er nok no galt med regulatoren på dynamoen da, og den høye spenninga kan nok ha tatt livet av deler av elektronikken i bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 27, 2007 18.7 volt sier du? Det er vel litt i høyeste laget. Er nok no galt med regulatoren på dynamoen da, og den høye spenninga kan nok ha tatt livet av deler av elektronikken i bilen. Hehe... my bad. Meinte 12,7-13,1 volt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 27, 2007 Ahh... Bra var nå det da Men høres ut som børstene eller regulatoren på dynamoen er gåen ja, men det skulle vel ikke lage så mye kødd med elektronikken fordi om spenninga ligger så lavt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 27, 2007 tror ikke det har noe med at spenningen er lav. Er nok heller den "dingsen" inne i dynamoen som gir ut signal til turtelleren som er gåen igjenn... Hvorfor dette slår inn på speedo og olje lampen aner jeg ikke. Er spenningsregulator i dynamo eller er det en egen boks? Går ladekabel fra dynamo rett på batteri? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 27, 2007 Sikkert en helt vanlig Bosch-dynamo. Da ser du regulatoren fra baksiden av den, festet med to skruer. Bytt ut, og prøv igjen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 28, 2007 Ahh... Bra var nå det da Men høres ut som børstene eller regulatoren på dynamoen er gåen ja, men det skulle vel ikke lage så mye kødd med elektronikken fordi om spenninga ligger så lavt. Har vært borti mange rare symtomer på defekt dynamo; oljevarselampe blinker, temp. varsellampe, ABS-lampe........ Og har du summer i instrumentet kan denne også summe når du har defekt regulator/børster... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 28, 2007 Er det mulig og bytte bare regulator eller må hele dynamo byttes? Forstod det slik at regulator var PÅ dynamo? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 28, 2007 Kommer an på vilken dynamo du har. Tror det sitter en valeo eller boschdynamo på din, og da kan du skifte kun regulatoren. Fås kjøpt på mekonomen eller andre bildelebutikker vil jeg tro. Regulatoren sitter bak på dynamoen med 2 skruer. rimelig enkel sak å skifte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 28, 2007 da må jeg ut å kikke. er en bosh dynamo på den hvertfall... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 28, 2007 Gå inn på http://www.mekonomen.no og søk i bildeler. Bare å taste reg nummer, og søk på delen du skal ha. Koster 5-600kr.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 14, 2008 fant du ut av de? eg har samme problem, at olje lyse blinker. har ikke målt dynamoen, men den skal være i orden. går de ann at de blinker fordi eg har for mye olje i? eg har 1,8 16v motor. men er vel CE1 sikringsboks og samme elektronik? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...