95 eller 98 blyfri på 2,2T

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som brukes av folket. Jeg bruker 98 blyfri og mener jeg har lest det et sted, men kan det brukes 95 blyfri?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg husker skal det brukes 98.

Noen som vil utfordre meg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av John-Arild Martinsen

Så vidt jeg husker skla det brukes 98.

Noen som vil utfordre meg?

 

ikke utfordre..men bruker kun 95 her.. bruker mer på forbruk ved 95 og ved 98 lavere..koster mer pr.liter men lavere forbruk. Er jo elektronisk tenning etc..så spiller ingen rolle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originale motorer kan bruke 95, men som det sies, vinninga går opp i spinninga. (Er vel greit å få tilgang til alle gampene, vel?)

Ny chip=98. Tror ikke det er noe å tukle med.. Tenningsbank er ulurt i 7000 rpm og 1.5Bar..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 20v så kan du kjøre på begge. Mens 10v går helt klart best på 98. Det er større forskjell på 10v enn 20v.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener det sto inne i tanklokket at skulle brukes 98 octan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

På 20v så kan du kjøre på begge. Mens 10v går helt klart best på 98. Det er større forskjell på 10v enn 20v.

Så min 2.3 10v bør jeg fylle 98 på? Ukjent for meg gitt.. Hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er snakk om 2.2t da Rune.. :) 200 10v går veldig mye bedre på 98 enn 95.. På din som ikke har overlading er det vel hipp som happ.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Det er snakk om 2.2t da Rune.. :) 200 10v går veldig mye bedre på 98 enn 95.. På din som ikke har overlading er det vel hipp som happ.

 

på min 2.2T så står det min oktan 91 blyfri. Stemmer som knut Arne sier

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har forsøkt både 98 & 95 (også Shell sin superduper bensin) uten å merke noe forskjell. Men står i tanklokket at det skal brukes 98 blyfri på bilen.

 

R

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Det er snakk om 2.2t da Rune.. :) 200 10v går veldig mye bedre på 98 enn 95.. På din som ikke har overlading er det vel hipp som happ.

Hehe aaah :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Rune Hummelsund

Har forsøkt både 98 & 95 (også Shell sin superduper bensin) uten å merke noe forskjell. Men står i tanklokket at det skal brukes 98 blyfri på bilen.

 

R

 

Da husket jeg ikke feil nei.: rb :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min gamle Audi 100 Turbo kjørte jeg både på 95 og 98. Merket ingen forskjell på noe annet enn at 98 tømte lommeboka litt fortere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Go jenta mi fortjener kun 98 oktan.

For de "motor ekspertene" jeg har snakket med, så er det 98 gjelder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt tidligere i tråden vil forbruket være høyere ved 95 oktan enn ved 98. Vet ikke hvor mye det er snakk om på 2,2T, men på min 4,2 er det snakk om så mye som 10%. Og med tanke på at 98 oktan er ca 5% dyrere, er vel regnestykket lett. Pluss at motoren har det mye bedre med 98 da, og det står i manualen til min bil at man kan kjøre på 95 oktan, men da med et effekttap på opptil 10%...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm..får vel begynne å tanke 98 blyfri jeg også da på min 200 20V. Har chip etc,så er nok det beste. Må den være ganske tom tank før påfylling av 98? tenker på blanding av 95 og 98? sikkert et dumt spm men.. 8)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Tore Inderberg

tenker på blanding av 95 og 98? sikkert et dumt spm men.. 8)

Ikke no problem det, bare å blande i vei :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei..

 

har nå kjørt og fylt 2 ganger med 98 blyfri..for en forskjell!! Skulle tro at jeg hadde fått en biturbo jo..hehe..Merker godt at flere hester i bilen ja. og går mye rimeligere. Kjørte 11 mil og brukte 0,85 på denne kjøreturen. Ikke akkurat snill kjøring hele turen heller.!!

 

Blir nok 98 oktan for meg nå ja!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte en tank på 95 blyfri jeg ved en feiltanking på min S2,og mildt sagt så fungerte bilen rævva!Ble sånn at bilen nesten mista alt av turbotrykk ved 4000 omdr.

Men nå kjører vi 98 blyfri og bilen er seg selv igjen.

Mulig dette også har noe med type chip man har montert også.

 

Så NO MORE 95 blyfri på meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min gamle 2.2 10V da? Er 95 på tanken nå. Det er jo ingen bankesensorer eller smart elektronikk på denne motoren så det vil vel ikke være noe å hente på 98 uten at man justerer tenninga? Eller skal den egentlig ha 98? Brukermanualen jeg fikk med bilen sier 98, men den er for en Ur-Quattro, så den er det ikke mye : hjelp : i :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars Thomas Nordby

På min gamle 2.2 10V da? Er 95 på tanken nå. Det er jo ingen bankesensorer eller smart elektronikk på denne motoren så det vil vel ikke være noe å hente på 98 uten at man justerer tenninga? Eller skal den egentlig ha 98? Brukermanualen jeg fikk med bilen sier 98, men den er for en Ur-Quattro, så den er det ikke mye : hjelp : i :D

 

høres ut som at 2.2 10V har mer å hente i 98 oktan..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter å leser i bruksanvisningen til min S4 `92 der står det følgende:

 

Ved normal kjøring kan både 95 og 98 oktan benyttes, ved bruk av 95 oktan vil ikke motoren yte max! Ved langvarig høy belastning skal man benytte 98 oktan.

 

Har lest en plass at det er "bankeføler" på motoren, derfor tåler den 95-98 oktan uten fare for tenningsbank. Ved bruk av 98 oktan kan ECU`en kjøre på med mer fortenning derfor mer effekt!

 

Konklusjon: tank 98 oktan bensin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd 92,95 og 98 samt V-power og har kommet til følgende konklusjon

 

Ved bruk av 92 fusket og sotet bilen masse samt at den drakk bensin.

 

Ved bruk av 95 ble fuskingen borte og forbruket gikk litt ned

 

Ved bruk av 98 går bilen som ett skudd og forbruket ligger under literen.

 

V-power er oppskrytt, merket ingen forskjell annet at bilen drakk opp tanke veldig fort med V-power.

 

Har 430 HK kit fra Dahlbäck i bilen så 98 er absolutt å anbefale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er i allefall det som står på bensin lokket på min S2( 94-ABY).

Ser 98 tallet der jeg. Så da burde ikke det være noe tvill da???

98.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En motor uten turbo kan like gjerne kjøre på 95. Har veldig lite/ingenting for seg å kjøre 98.

 

Turbomotorer (3b, aan, aby etc) er optimalisert for 98, men kjører fint på 95 pga bankesensorer som stiller ned tenning og trykk slik at det ikke er fare for tenningsbank.

 

Dersom du har chippet bilen er det ingen vits i chip dersom du fyller 95, da 99% av alle chipper er optimalisert for 98oktan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.