95 eller 98 blyfri på 2,2T

Anbefalte innlegg

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

En motor uten turbo kan like gjerne kjøre på 95. Har veldig lite/ingenting for seg å kjøre 98.

I beg to differ... Forbruket er opptil 10% lavere med 98, mens kreftene er tilsvarende høyere. Som det står i manualen; du KAN kjøre på 95, men burde helst bruke 98. Det er faktisk målbart på øvelser som f.eks. 80-120 om bilen min kjører på 95 eller 98.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du måler en 92 mod 2.3 10v på 80-120km/t 95 vs 98 oktan og får merkbar forskjell, spanderer jeg en runde på byen. :D

 

Den merkbare forskjellen gjelder som oftest motorer med overlading, da motoren må stille mere ned for å unngå tenningsbank. Det sliter ikke na-motorene med.

 

Forbruket derimot, har jeg ikke sagt noe om. Kjørte 98 på pappas a100 2.6 forrige uke. Skal se om jeg får låne den neste uke, så skal jeg sjekke forbruket på 95. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Dersom du måler en 92 mod 2.3 10v på 80-120km/t 95 vs 98 oktan og får merkbar forskjell, spanderer jeg en runde på byen. :D

Kanskje ikke den største forskjellen på den motoren nei, men 4,2 litern er fortsatt en sugemotor, og der er det forskjell ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Og på den henter du ut noe mere effekt enn snittet da. :D

 

Husk.. 10% på en 2.0 motor på 115 hk er 11.5hk. 10% på en motor med 300 hk er 30hk. DA vil du nok kunne kjenne forskjell på 95 og 98 ja. :D

 

Men nå sier ikke jeg at du får 10% økt effekt med 98 i forhold til 95.

 

Til tross for overlading, merket jeg ingen forskjell på Corradoen.

 

200'en var trimmet, så der kjørte jeg uansett på 98.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Husk.. 10% på en 2.0 motor på 115 hk er 11.5hk. 10% på en motor med 300 hk er 30hk. DA vil du nok kunne kjenne forskjell på 95 og 98 ja. :D

Sant nok : ja :
Opprinnelig postet av Knut Arne Oppigård

Men nå sier ikke jeg at du får 10% økt effekt med 98 i forhold til 95.

Hm, jeg leste det et sted, men nå husker jeg ikke hvor... : oppgitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en diskusjon med 2 kompiser og har nå hatt 3 uker som testperiode for å få et ok resultat. De bruker blandet på S6 og S2 og sier at det gir best forbruk.Steg 2.mtm på alle 3 biler.

Jeg kjører samme ruta hver J****** dag og ville teste dette ut. Samme tidspunkt på morgen og ettermiddag,altså rush. Ruta har en avstand på 12km tur/retur og kjører pent.

 

95:1,4 l/pr mil

98:1.15 l/pr mil

95/98: 1.25 l/pr mil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.