#1 Skrevet Juli 30, 2007 Hei På S6'n min er det originalmontert Xenon, og nå har den ene pæra blitt lei å tenne, må prøve et par ganger før den er med på leken. Hva slags pære er det som er brukt her? Har hørt rykter om at det er en "D1S" pære. Er alle slike like, eller er det mange forskjellige typer? Hvor får man tak i slike? Ebay? Har sett at det er noen der. Er det noen som har bytta en slik noen gang, som vet hvordan man får ut den gamle pæra? Jeg klarer ikke å skjønne hvordan den er festet, og begynner å bli redd for å ta i særlig hardere enn jeg har gjort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 30, 2007 Finnes forskjellige, D1S, D2S etc. Men mer spennende, der du kommer til å kjøpe nye pærer, hvilken kelvin kan man velge i og hvilken pris er det fint om du kan poste 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 30, 2007 Jeg skal oppdatere tråden når/hvis jeg kommer fram til noe. Skal også sjekke Møller, men ryktene tilsier at det koster mer enn det smaker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 30, 2007 En kompis sin S6 ble pårygga for en stund siden å der ble ene lykta nesten ødelagt. Fikk kommentert det på taksten at pæren var visstnok støpt i sammen med lykta,så de koster flesk. Men synes selv det høres helt tullete ut Men ville tatt en tlf til Møller å hørt om det virkelig stemmer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 30, 2007 Hos møller koster det 1100,- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 30, 2007 takk for svar. Kan se slik ut ja, som om det er en D1S pære som er støpt inn i et større aluminiumshus. Dette huset er å igjen satt inn mot reflektor/linse med noen mothaker og lignende, som jeg ikke klarer å få fra hverandre. Vil tro at jeg kan åpne aluhuset og bytte pære om jeg bare får det ut fra lykta. Kanskje det er like greit å få tak i et par vanlige lykter og konvertere til Xenon... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 30, 2007 be noen poste tegningen til deg (monteringsanvisningen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 30, 2007 Det er fullt mulig å bytte pæra, men det tar noen timer... Det virkelige problemet er å skaffe Osram D1 (uten S) som har gått ut av produksjon for lenge siden. Jeg har byttet flere slike, men i alle tilfellene har det vært utslitte loddinger i tenneren som har vært problemet, ikke pæra. Føler du deg kompetent med loddebolten er det bare å demontere boksen pæra sitter i og lete opp loddepunkter som er svarte. Er en syk høy puls som skal gjennom det kretskortet ved tenning, og det spiser opp loddetinnet etterhvert. Siden du sier den er vanskelig å tenne kan jeg nesten garantere at det ikke er pæra (enda). Edit: Tysk howto: http://www.derplus.info/content/view/54/58/ Den printplata som de store kondensatorene sitter på må du gnikke ren for "guffe" og lete opp feil på... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 30, 2007 Tusen takk, dette ser ut som nyttig info Får prøve å lodde litt å se hvordan det går, om jeg klarer å ta løs boksen med pæra fra lykta Er det slik å forstå at når disse pærene ryker, så er det helt slutt med en gang, ikke slik at det kommer og går? Pris på ny pære/boks inkludert ballast er på møller 7800,- Dvs. at dersom lodding ikke virker er det mer tiltalende å kjøpe to nye halohenlykter og konvertere de til Xenon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 30, 2007 Å satan , det var dyrt. Kompis byttet på en 99 A6 og det var 1100 kr !!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 30, 2007 Tusen takk, dette ser ut som nyttig info Får prøve å lodde litt å se hvordan det går, om jeg klarer å ta løs boksen med pæra fra lykta Er det slik å forstå at når disse pærene ryker, så er det helt slutt med en gang, ikke slik at det kommer og går? Pris på ny pære/boks inkludert ballast er på møller 7800,- Dvs. at dersom lodding ikke virker er det mer tiltalende å kjøpe to nye halohenlykter og konvertere de til Xenon. Eg hadde det samme problemet på min 96 mod. Det eg gjorde var at eg kjøpte meg ett org. d2s sett til ein 2002 a6. 2500.- for begge sider med pærer. Hvis du tar ut d1s pæra av holderen så passer d2s pæra rett i. Det krever litt arbeid men det gikk, må sage av holderen og tilpasse deskel der ledning går igjennom. Da slipper du å bytte lyktene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 30, 2007 Tusen takk, dette ser ut som nyttig info Får prøve å lodde litt å se hvordan det går, om jeg klarer å ta løs boksen med pæra fra lykta Det går med en bitteliten skrutrekker elns som du kan bruke til å presse klipsen tilbake så du får vridd av boksen. Bruk et lite speil til å rekognosere først =) Er det slik å forstå at når disse pærene ryker, så er det helt slutt med en gang, ikke slik at det kommer og går? Slik jeg forstår ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 31, 2007 Shrug Fant trolig årsaken til at pæra svikter innimellom i dag da jeg skulle prøve å ta ut lykta og ballasten. Ledningen fra ballasten til lykta har ligget i klem i luftfilterboksen, den har en stygg bøy og skade på isolasjonen så lederen er synlig. Jeg rettet ut bøyen på lednigen og la den fritt, og etter det har lykta ikke feilet. (ca 20 forsøk, før var feilraten over 50%) Jeg tror at dette har skjedd da jeg fikk byttet oljekjøler i vinter, da ble luftfilterboksen tatt ut og inn, og siden har ingen skrudd på den. Jeg vil tro at det har blitt skade på ledningen da, men at det fortsatt har vært kontakt. Så har høyspenninga som kommer hver gang lyset tennes gradvis forværret det skadede område til det nå har blitt så stor motstand at pæra ikke alltid klarer å tenne. Tre spørsmål til dere i denne omgang: 1) Høres min antakelse sannsynlig ut? 2) Hva slags ansvar har den som byttet oljekjøler her, sett at mine antakelser er riktige? 3) Er det greit å skjøte denne ledningen ved å lodde i et stykke, eller er ikke det bra på høyspent? Her er et par bilder jeg tok i dag: Her er skaden på ledninge (etter at jeg rettet den ut litt) Her vises hvor i motorrommet skaden er (luftfilterboks tatt ut) Her vises ledningen mot kanten av luftfilterboksen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 1, 2007 Verkstedet som etter all sannsynlighet la ledningen i klem, bare kom opp med et lass med usannheter (som at jeg selv har ødelagt ledningen når jeg byttet bensinfilter o.l.), så de mistet en kunde. Klipte bort det skadede paritet av ledningen og loddet sammen. Fungerer fint så langt. Uansett takk for alle tips. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 1, 2007 Fint at det funka!! Et lite tips når det gjelder høyspentkabler i bil: Få tak i litt krympestrømpe med lim inni, og bruk gjerne to dimensjoner med overlapp, så slipper du krypstrøm og 'karameller' hvis du er i området en gang med vått vær.. (Alltid da ting går dritt, så det er bare å regne med! ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...