Ombygging til hydr. håndbrekk på S2!!

Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti det før?

Ser dem selger en som heter -RS6016 Liggende- på kollevold..

Er dette med låsefunksjon? Fåes hydr.brekk med låsefunksjon i det heile tatt?

 

handbrekk_liggende.jpg

 

En liten "how to" instruksjon hadda ikje vært feil ;)

Vist nokken veit om linker etc med bilder av folk som har gjort det før så blir jeg glad :P

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har vært borti det før?

Ser dem selger en som heter -RS6016 Liggende- på kollevold..

Er dette med låsefunksjon? Fåes hydr.brekk med låsefunksjon i det heile tatt?

 

handbrekk_liggende.jpg

 

En liten "how to" instruksjon hadda ikje vært feil ;)

Vist nokken veit om linker etc med bilder av folk som har gjort det før så blir jeg glad :P

 

Mvh

 

Ja, det har låsefunksjon, er "tenner" på støtstanga (eller hva jeg skal kalle den) til sylinderen som det går mothold nedpå, denne kan også vippes opp slik at den ikke går i ingrep å det blir enklere å ta håndbrekk sladder ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette går også an å få godkjent med andre ord?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette går også an å få godkjent med andre ord?

 

Det veit jeg ikke, men det er sikkert noen som hvet?

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei !!

 

Jeg bygde en boble med 2,1 liter wasserboxer og turbo med ca280 hk, og hydraulisk håndbrekk !!

 

Motoren ville jeg aldri få igjennom hos biltilsynet, så det var jo greit !! Men jeg viste bilen med 1,6 liter og hydraulisk håndbrekk !! -

Da fikk jeg beskjed om at dette var kun for motor sport og gikk på bremsesystemet. Hvis du fikk en lekkasje ville også håndbrekket svikte. Dette skulle gå på waier, eller så fikk jeg det ikke godkjent. Dette var for ca 3 år siden.

 

Har sett på nye passat med slik hånbrekk knapp, går dette på waier eller går det på bremsevæske ?? Hvis det går på bremsevæske, burde jo hydraulisk håndbrekk være mulig å få igjennom på biltilsynet ?!?!

 

Dette var i Drammen, jeg fikk beskjed om dette !!

 

Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er brekket på Passat elektromekanisk, det sitter en "dings" sammen med bremsecaliperen på hvert bakhjul..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det som er sagt er vel dette med at det skal være sepperat fra øvrig bremsesystem for å bli godkjent ja.

 

kan tenke meg å bygge om til dette jeg og.

det er vel bare å koble seg innpå kretsen som går til bak-kalipere vel? men da er det viktig at det er sepperat krets til bak og frem. også må det vel gå slange fra væskereservoaret og ned på inntaket til brekk sylinderen. slik jeg har skjønn det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er IKKE mulig å få godkjent Hydraulisk brekk i norge da du SKAL ha 2 bremsekretser i tilfelle den éne svikter.

 

En mulighet vil jo selvfølgelig være 2 kalippere, og serparate bremsesystemer. Dette vil muligens kunne bli godkjent (men da må man jo også lage godkjente fester til kalipper nr2 på begge sider... Så hold dere til Vaier brekk hvis dere skal ha skilter på bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm.. er det noen her som vet eksakt hvordan man kobler dette? jeg har seperat krets til bakbremser, men regner med det må være en eller annen form for tilbakeslagsventil? slik at ikke trykket fra brekk pumpen forsvinner ut i pumpa til bakbremser..

 

vet såklart jeg bare kan spørre kollevold feks, men de kommer jo garantert til å si jeg MÅ ha den sellholm ventilen de selger til 1000kr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ventilen gjør alt så forbannet mye enklere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare meg som er dum når jeg spør.. Hvorrfor MÅ du ha to kretser??? skal det funke som reservebrems?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare meg som er dum når jeg spør.. Hvorrfor MÅ du ha to kretser??? skal det funke som reservebrems?

 

Riktig!

I tilfelle den ene kretsen svikter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare ha to brekk istedet for dobbelt opp med calipere?? :) Blir kanskje litt corny men om man lager til slik at man fjerner "handtaket" på det hydrauliske når man ikke har behov for det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig!

I tilfelle den ene kretsen svikter.

 

Men i biler som ferrari så er det jo magnetsk håndbrekk... er jo ikke akkurat å anbefale å ta en "nødbremse med det"... Samme med andre biler hvor det er knapp for å skru på brekket... jeg hadde tenkt meg om to ganger før jeg hadde trykket på den i 80 sonen på en av de mer svingete veiene i norge... Virker litt "gammeldags" den loven der synes jeg, men ikke så mye det går ann å gjøre med desverre...

 

Grunnen til at jeg vil godkjenne hydraulisk brekk er pga da slipper jeg å ha to kalippere bak eller finne noen andre som er store nok og har vaier til brekk....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men i biler som ferrari så er det jo magnetsk håndbrekk... er jo ikke akkurat å anbefale å ta en "nødbremse med det"... Samme med andre biler hvor det er knapp for å skru på brekket... jeg hadde tenkt meg om to ganger før jeg hadde trykket på den i 80 sonen på en av de mer svingete veiene i norge... Virker litt "gammeldags" den loven der synes jeg, men ikke så mye det går ann å gjøre med desverre...

 

Grunnen til at jeg vil godkjenne hydraulisk brekk er pga da slipper jeg å ha to kalippere bak eller finne noen andre som er store nok og har vaier til brekk....

 

 

Hvis du noen gang hadde opplevd en sprekt bremseslange eller kokende bremseveske, slik at bremsepedalen går rett til bunns uten å bremse.... Tror jeg at de fleste ville trykket inn en knapp, eller dratt i et håndbrekk for å bilen til å stoppe fortest mulig. Det er en grunn til at vi får vite at den eneste gangen det er tillat å bruke håndbrekket på banetreff, er hvis bremsene koker og det er din mulighet til å få stoppet bilen.

Jeg ville uansett sørget for å ha "reservebremser" i en eller annen form selv om jeg bygde om til hydraulisk brekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du noen gang hadde opplevd en sprekt bremseslange eller kokende bremseveske, slik at bremsepedalen går rett til bunns uten å bremse.... Tror jeg at de fleste ville trykket inn en knapp, eller dratt i et håndbrekk for å bilen til å stoppe fortest mulig. Det er en grunn til at vi får vite at den eneste gangen det er tillat å bruke håndbrekket på banetreff, er hvis bremsene koker og det er din mulighet til å få stoppet bilen.

Jeg ville uansett sørget for å ha "reservebremser" i en eller annen form selv om jeg bygde om til hydraulisk brekk.

 

Hmm, tja... har aldri opplevd det nei, men skjer det så plutselig da? må vel få litt forvarsel?

 

Uansett.. hva ville du gjort? ekstra kalipper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg fått litt tips, om det er noen som er int. i den tekn løsninga på dette.

kobler enkelt og greit fra bakre master til inn på brekk, så ut fra brekk og til bakre kallipere. eneste hesnikten med tilbakeslagsventil er om du skal trykke på bremsen og dra i brekket samtidig, da bremser bremsene normalt, men brekket blir en "blindpasasjer" men ingenting galt skjer. veldig enkelt!!

 

til de som mener det tryggeste er vaier brekk: så tar jo ikke det spes godt på orginal systemet som er på min da...kommer til å bremse langt bedre med hydr. og ettersom det er 2 sepperate kretser skal ikke dette gå utover sikkerheten;) ja koking er et godt argument, men skal samtidig ha svære bremser bak og, så slipper nok koking;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det ikke calipere med to separate systemer? Feks en 4\6 stemplet caliper der 2 stemepel er dedikert handbrekk,altså med egen ingang,separert fra selve bremsesystemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg fått litt tips, om det er noen som er int. i den tekn løsninga på dette.

kobler enkelt og greit fra bakre master til inn på brekk, så ut fra brekk og til bakre kallipere. eneste hesnikten med tilbakeslagsventil er om du skal trykke på bremsen og dra i brekket samtidig, da bremser bremsene normalt, men brekket blir en "blindpasasjer" men ingenting galt skjer. veldig enkelt!!

 

til de som mener det tryggeste er vaier brekk: så tar jo ikke det spes godt på orginal systemet som er på min da...kommer til å bremse langt bedre med hydr. og ettersom det er 2 sepperate kretser skal ikke dette gå utover sikkerheten;) ja koking er et godt argument, men skal samtidig ha svære bremser bak og, så slipper nok koking;)

 

 

Tenkte eg sku tilføre eit par detaljer her, det hydrauliske håndbrekket har som regel ein egen ventil som hindrer at trykket går tilbake og blåsest ut i bremsevesketanken.

Altså fungerer den nett som hoved bremse sylinder som kutter av tilførsel av bremseveske med ein gong du er borti pedalen/brekket og sender trykket bakover:) som Helge her seier er dette piece of pai, men lett å "gruble" seg gal på;)

 

Så vist du vil at håndbrekket skal overstyrast av hovudbremsa når du trykke på pedalen må du ha ein tilbakeslags ventil.

Men er du ein gatebil entusiast som liker å kjøyre hardt, og vil brekke mens du bremser gir du katten i ventilen. Du kan då gje bilen den lille ekstra dyrbare vinkelen for og kverne litt ekstra blårøyk og/eller takle svingen eit par hakke beire.

 

Står forøvrig høgt på ønskelista mi: rock :

 

Håper det hjalp ein og anna forvirra skjel;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det ikke calipere med to separate systemer? Feks en 4\6 stemplet caliper der 2 stemepel er dedikert handbrekk,altså med egen ingang,separert fra selve bremsesystemet?

 

Jo men eit dyrt alternativ, rallybiler bruker to calipere og det er og dette ein får mest effekt av.. men skal ein gjere det enkelt er det berre og kople som nevnt ovanfor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte eg sku tilføre eit par detaljer her, det hydrauliske håndbrekket har som regel ein egen ventil som hindrer at trykket går tilbake og blåsest ut i bremsevesketanken.

Altså fungerer den nett som hoved bremse sylinder som kutter av tilførsel av bremseveske med ein gong du er borti pedalen/brekket og sender trykket bakover:) som Helge her seier er dette piece of pai, men lett å "gruble" seg gal på;)

 

Så vist du vil at håndbrekket skal overstyrast av hovudbremsa når du trykke på pedalen må du ha ein tilbakeslags ventil.

Men er du ein gatebil entusiast som liker å kjøyre hardt, og vil brekke mens du bremser gir du katten i ventilen. Du kan då gje bilen den lille ekstra dyrbare vinkelen for og kverne litt ekstra blårøyk og/eller takle svingen eit par hakke beire.

 

Står forøvrig høgt på ønskelista mi: rock :

 

Håper det hjalp ein og anna forvirra skjel;)

 

Så slik jeg forstår det enkelt og greit:

 

1. kjøp hydraulisk håndbrekk

2. re-route bremserøret som går bakover innom håndbrekket.

3. luft

 

og så er det bare å brekke til man dør?

 

Er man plaget av tvangstanker og liker å nappe i "kjeppen" samtidig som man bremser kjøper man en tilbakeslagsventil og kobler denne også opp for å hindre at man kan bremse og låse bakhjulene samtidig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så slik jeg forstår det enkelt og greit:

 

1. kjøp hydraulisk håndbrekk

2. re-route bremserøret som går bakover innom håndbrekket.

3. luft

 

og så er det bare å brekke til man dør?

 

Er man plaget av tvangstanker og liker å nappe i "kjeppen" samtidig som man bremser kjøper man en tilbakeslagsventil og kobler denne også opp for å hindre at man kan bremse og låse bakhjulene samtidig?

 

jepps:) tut og kjør!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har montert hydraulisk håndbrekk på RS2 her i klubben?

Vurderer innkjøp, men er usikker på om det blir suksess på RS2 systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har montert hydraulisk håndbrekk på RS2 her i klubben?

Vurderer innkjøp, men er usikker på om det blir suksess på RS2 systemet.

 

rs2 har vel trommelbrekk... om du finner hydrauliske stempel så er det vel bare å slenge opp hydraulisk brekk og tut og kjør. Skulle nesten tro det var bra nok til å få det godkjent siden du da har to totalt separerte kretser... men.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rs2 har vel trommelbrekk... om du finner hydrauliske stempel så er det vel bare å slenge opp hydraulisk brekk og tut og kjør. Skulle nesten tro det var bra nok til å få det godkjent siden du da har to totalt separerte kretser... men.....

 

Den godkjenningsbiten får man vel bekymre seg for ved en senere anledning :) Tror jeg blir nødt til å prøve dette :) RS2 er jo kjent for dårlig brekk, så da er vel hydraulisk den beste løsningen for ett funksjonibelt lekebrekk! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.