hvilken motor passer på gearkasse

Anbefalte innlegg

Hei,:)

 

Har en 86 VW Caravelle m. 1,6 Diesel,- forferdelig trøtte greier,- vil gjerne ha mer "pulver"!

Er derfor klar for et motorskifte, f.eks. en golf 1,9 tdi motor.

Ser også at noen har montert Volvo 2,3 liter bensinmotor i sin VW.

Hva ellers av motorer passer på denne gearkassa og hva passer av motorer på gearkassa til 112 hester bensinmotoren? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På girkassen til dieselmotoren passer vel alle 4-sylindrede VAG-motorer, både bensin og diesel..

112 hk-girkassen vet jeg ikke hvilket boltmønster har, om det også er vanlig firer, om det er 5/6/8 eller om det er noe helt eget..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det fine med T3'ens girkasse er at clutchhuset er boltet fast til girkassen, og ikke støpt inn som en del av selve girkassen. Hvis du da har et utgangspunkt i en diesel girkasse, så vil alle VW/Audi's 4-sylindrede motorer passe rett på girkassen. 112-hesteren (kjent som wasserboxer eller wbx) er rett og slett en modifisert Boble-motor, da den bygger på samme grunnblokka som hederlige gamle Type 1.

 

Det fine poenget kommer altså her. Diesel-modellene har en veldig kort giring ut sluttutveksling, for å passe mot de svake diesel-motorene. Som et eksempel kan jeg nevne at en 50 hk sugediesel topper 105 kmt, mens en 70 hk turbodiesel gjør knappe 130 på "flatt jern". Girkassen fra en 112 hk wbx derimot, vil trekke bussen opp i 150 og vel så det.

 

Dermed, med f.eks. en 2.0 115 bensinmotor fra f.eks. Golf 3, sammen med girkassen fra en 112 hk wbx og clutchhuset fra en diesel vil gi en veldig grei, og ikke minst, driftssikker kombinasjon. Andre alternativer som f.eks. en 1.9 TDK er veldig enkelt å montere også. På toppen av det hele ble T3 bygget med Audi-femmer helt opp til 2003 i Sør-Afrika, men clutchhuset fra denne er nok vanskelig å få tak i.

 

Andre alternative motorer som Porsche 911, Volvo B230, Subaru WRX, VW VR6, Audi V6 osv. krever bruken av en adapterplate og muligens spesiallaget svinghjul, mellom motor og clutchhus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det fine med T3'ens girkasse er at clutchhuset er boltet fast til girkassen, og ikke støpt inn som en del av selve girkassen. Hvis du da har et utgangspunkt i en diesel girkasse, så vil alle VW/Audi's 4-sylindrede motorer passe rett på girkassen. 112-hesteren (kjent som wasserboxer eller wbx) er rett og slett en modifisert Boble-motor, da den bygger på samme grunnblokka som hederlige gamle Type 1.

 

Det fine poenget kommer altså her. Diesel-modellene har en veldig kort giring ut sluttutveksling, for å passe mot de svake diesel-motorene. Som et eksempel kan jeg nevne at en 50 hk sugediesel topper 105 kmt, mens en 70 hk turbodiesel gjør knappe 130 på "flatt jern". Girkassen fra en 112 hk wbx derimot, vil trekke bussen opp i 150 og vel så det.

 

Dermed, med f.eks. en 2.0 115 bensinmotor fra f.eks. Golf 3, sammen med girkassen fra en 112 hk wbx og clutchhuset fra en diesel vil gi en veldig grei, og ikke minst, driftssikker kombinasjon. Andre alternativer som f.eks. en 1.9 TDK er veldig enkelt å montere også. På toppen av det hele ble T3 bygget med Audi-femmer helt opp til 2003 i Sør-Afrika, men clutchhuset fra denne er nok vanskelig å få tak i.

 

Andre alternative motorer som Porsche 911, Volvo B230, Subaru WRX, VW VR6, Audi V6 osv. krever bruken av en adapterplate og muligens spesiallaget svinghjul, mellom motor og clutchhus.

 

Takk for grundig svar!:)

Dette fikk meg til å komme med et nytt spørsmål:

Er det forskjell på boltemønsteret på Audi 80, 4 cyl.motor og Audi 100, 5 cyl. motor?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er forskjellig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.