Reg reim bytte: Fremgangsmåte (S2)

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle bytte reg reim nå til helgen sammen med vannpumpe..

Noen som har en god forklaring/fremgangsmåte på hvordan dette gjøres?

Også tenkte jeg å bytte ventilløftere også.. Når jeg allikevel har "tingene ute" (motoren tikker)..

Noen som vet hvordan dette gjøres? Må man ut med kammene?

Jeg har ventilløftere fra en 7A topp.. Passer disse på 3B topp?

Mvh Joakim :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder regreim bytte så ta av fronten, bjelken, ic og alt som er i veien!..

Det er greit med en stor slagtrekker som klarer skruen i veiva!.. Den er som regel skrua no jævlig og er brukt locktite på!..

Så er det greit å stille inn på merkene på kamdrevet og veiva! Etter det så er det en smal sak.. Bare ta av reime, bytte strammehjulet og vannpumpa og ha på igjenn regreima!.. En smal sak vist du bare får av det reimhjulet som sitter på veiva!

Thomas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gjorde nettopp dette på min 80 2,3... er 10 ventiler men samme prinnsipp... er egentlig en grei jobb. Men tar litt tid, som sagt tidligere plukk ned hele fronten. Så lager du deg noen gode merker på hvor ting er(eller du kan se etter de orginale vist du finner dem:)) kammene har jeg sett folk stripse rundt kjedet sånn at de liegger likt når du putter de tilbake..

problemer jeg fikk var bolten på veiva, som ikke ble noe problem da jeg fikk en leksjon i hjemme mekka vertøy. Far til en kamerat som har laga en lang latmannsarm med et rør som passer rundt bolten på veiva med et spor(kutta litt i røret) som låser reimhjulet. Kilte så denne mot noe og brukte en lang latmannsarm for å løsne bolten. Veldig bra løsning som ikke innebærer at noe roterer uten resten:) er ikke noe garanti at en stor muttertrekker løsner den(prøvd det før)

jeg måtte også stille tenninga etterpå da fordeleren hadde snurra litt:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Ok:) Får håpe på det beste da ^^

Men angående kammene.. Hvordan vet jeg at de står i forhold til veiven?

Er det ikke sånn med kammer at de er nødt å stå NØYAKTIG slik de stod når de var på: klø :

Er redd for å ikke "treffe igjen"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Ok:) Får håpe på det beste da ^^

Men angående kammene.. Hvordan vet jeg at de står i forhold til veiven?

Er det ikke sånn med kammer at de er nødt å stå NØYAKTIG slik de stod når de var på: klø :

Er redd for å ikke "treffe igjen"

Det er derfor du må finne alle merkene, er merker på blokka eller deksler som viser hvor kammene og veiva skal stå, Finner du ikke disse merkene kan du lage egne, det som er viktig er at det står likt som når du løsna det... Vist du aldri har bytta reg reim før, ville jeg fått hjelp av noen som kan det. Har ikke bytta reg reim på 20v så sikkert noen som kan det bedre enn meg her og kan si deg hvor merkene er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men passer ventilløfterene da?

Selvom det er 7A løftere på en 3B topp:confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å merke reim/reimhjulene med korrekturlakk før du tar av reima. før over merkene til den nye og monter. Men du må alikevel vite hvor merkene er og dobbeltsjekke dem opptil flere ganger før du starter. Du må også være forsiktig med å snurre på veiv eller kam når alt er demontert. Stemplene tar i ventilene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men passer ventilløfterene da?

Selvom det er 7A løftere på en 3B topp:confused:

Samme greia

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke overliggende kammer da? må vel ut med disse for å bytte løftere..

Det du kan gjøre for å sjekke om alt er riktig er å rotere motoren for hånd når alt er satt sammen.

Da merker du fort om det er noe galt.

Pass på å ha alt du trenger av verktøy og deler.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.