#1 Skrevet Juli 30, 2007 Hei, Det er 2 ting som irriterer meg voldsomt med steinsprut og det er: 1. Først og fremst at de oppstår 2. At det er så og si umulig å få fikset det uten av det viser Jeg har prøvd opp gjennom årene og lære meg en teknikk men har liksom ikke funnet noen løsning som gjør at jeg er fornøyd. Den optimale løsningen måtte være å få lagt i maling/dekkstift slik at det ble helt plant med den orginale lakken. Men uansett så kommer det en "klump" som stikker opp fra lakken. Og når du har en del steinsprut og får sollyset på de så ser det ikke fint ut. Er det noen her som har en god måte å fikse dette på og som kan komme med noen gode tips? (eller er dette noe jeg bare må leve med og når det blir virkelig stygt ta og lakkere deler av bilen?) Har lagt ved ett bilde der jeg viser problemene og den optimale løsningen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 30, 2007 det tror jeg nok må være den eneste måten og lakkere opp hele delen med steinsprut.. har prøvd masse selv også.. og feilen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 31, 2007 Er vanskelig å få bra med touch-up kit. Jeg bruker å ta frem en tannpirker og gå meget meget sakte frem. Da kan man få bedre resultat, men ikke så bra som man skulle ønske.. En meget fin malerpensel er også et bra hjelpemiddel. Steinsprang suger.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 31, 2007 Mener jeg har sett på et eller annet forum, for lenge siden, en slags skrape som man skar toppen av utbedringslakken med. På denne måten ble det plant. Så litt "risky business" ut, men det ble bra så vidt jeg husker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 31, 2007 Hvis du legger litt farge først, og klarlakk oppå, kan du bruke et barberblad å "skjære" av toppen på klarlakken. Men det lønner seg å være forsiktig å ikke komme borti andre steder. Det funker, men du ser det jo selvfølgelig. Andre alt. er å lakke hele området. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 31, 2007 hva med å bruke en rubbing polish og maskin etter det har tørket og festet skikkelig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 31, 2007 Jeg kutter toppen av lakken etterpå. Ofte så søler en jo litt på kanten rundt også, slik at det blir et krater rundt steinspruten. Jeg har en sparkelspade i metall som jeg bruker på å kutte av toppen. Det funker som bare det, forutsatt at nye lakken ikke er helt tørr, så venter ett par timer etter jeg har lakket, og kutter av toppen. Event litt Autoglym Paintrenovator etterpå. I forhold til barberblad er det ikke så stor fare for skader i omkringliggende lakk med en sparkelspade, den er jo igrunn ikke "skarp". En annen løsning jeg har lest om er å sette tape på begge endene av barberblad el.l., slik at det står igjen 4-5mm i midten med "kniv". Da slipper en jo riper rundt. En tredje løsning jeg har lest om er å legge ett tøystykke rundt ett kredittkort, og tørke bort overflødig lakk mens den er våt. Jeg har ikke fått dette til å bli noe særlig bra, griser bare utover. Men kan jo fungere for andre. Ellers brukte jeg sånn "touch up" lakk, la litt på en pappplate, og blandet inn litt tynner, spes på fargen, og la i steinspruten med den minste penselen de har på Clas Ohlsons kunstmaleravdeling. Unngikk da mesteparten av problemet med krater rundt kanten, og lakken flyter litt bedre. Fikk også opp farta litt, noe som var ett poeng med 1cm mellom hvert "hull" på sort bil med hvit grunning... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 2, 2007 1. Legg i lakk 2. Skjær vekk med barberblad. 3. Vannslip. 4.Gå over med ullpute og rubbing 5 Poler Repeter punkt 4 & 5 om nødvendig Bør ikke prøves om du ikke har tatt i en bone/rubbemaskin før 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...