#1 Skrevet August 1, 2007 Har en umbraco skrue på den ene kaliperen bak som er rund, denne sitter på innsiden og er vanskelig og komme til. Hvordan skal jeg på dratt ut dette, noen som vet? Sveise på noe, er det bare det som funker? skruen sitter bom fast! Takker for svar!! Even 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 1, 2007 Jeg hadde samme problemet med min her. måtte varme det jeg turte, sveiset på ei solid umbrako-pipe (varmet litt til), kom såvidt til med muttertrekker så jeg fikk banket den ut. (nesten) alt løsner jo med varme, er som oftest det å komme til som er kjett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 1, 2007 Har du tilgang til sveiseapparat er det beste løsningen. Varmen gjør at skruen kommer med en gang,ellers kan du sprute godt på med WD40 å prøve med en skikkelig rørtang på skruhodet. Du kan også "ofre" et Torx-bits,finn et som nesten går inni hullet å bank det inn med hammer skikkelig godt. Det kan også være nok til at skruen løsner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 1, 2007 så rund at du ikke tørr å offre et torx jern å banke neddi? det er enkelt å greit stortsett.. prøv å ikke økepresset når du skal skru, men å liksom banke på nøkkel'n/skralla 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 1, 2007 Har hatt noen slike som jeg har greid med å slå inn tolvkant. Slike som drivaksler og topper sitter med. Da kan du evt bruke slagtrekker på, men er det trangt så er det ikke sikkert det er lett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 1, 2007 Klemme på ei sveise tang åog skru med den, funker veldig bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 1, 2007 Her er et veldig bra verktøy for å få ut runde umbrakoskruer. De setter seg veldig bra i skruen! Snap On REX15A 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 1, 2007 Snap-on... nesten til å få bennern av 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 1, 2007 Snap-on... nesten til å få bennern av Sittet her med en halvtjukk selv ja...... Er utrolig at ikke andre har kopiert dette settet og twist settet for vanlige sekskant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 1, 2007 Har en umbraco skrue på den ene kaliperen bak som er rund, denne sitter på innsiden og er vanskelig og komme til. Hvordan skal jeg på dratt ut dette, noen som vet? Sveise på noe, er det bare det som funker? skruen sitter bom fast! Takker for svar!! Even Nei og nei. Er det flere som sliter med dette? Ofring av umbraco bits og sveising er tingen. Det løste mitt problem ihvertfall, du kan jo ta en titt i tråden min... http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=64667&page=9 Løkke tel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 1, 2007 Har prøvd med torx, og feilet, og hatt ett torx stående igjen nedi ett hull. Har enda ikke klart å borre den ut, men må ikke ha den ut heller da, fant jeg ut etter at jeg ikke fikk den ut ifm. hjullagerbytte. (Ja..ABS sensoren..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 1, 2007 Samma problem hos meg med kaliper brakettene bak på 90èn min. Tok av fjørbeinet og spente det opp i skrustikke. Varmet med propanbrenner også tok rørtang. Gikk bra på den ene siden. Andre siden måtte jeg skjære ett spor ned på hver side av huet slik at jeg fikk smøring nedover gjengene. Da kom den med en gang... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 1, 2007 typisk at dissa sitte noe jævlig.. Du må nok varme til det gløder godt åsså sette på ei wise grip tang, da kommer de som regel må aldri bruke luft å slikt på dem da dør de tvert! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 1, 2007 Disse unbrako boltene ja... sist jeg skulle bytte abs-sensoren, så knakk den dritt bolten... satt bom fast, men hadde heldigvis nok å feste tanga på til å få den løs med rørtang av godt merke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 1, 2007 Er vel en eller annen som har bruk jævel-middel på den da (locktite som det heter) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 1, 2007 Mulig jeg er litt low tech når det kommer til å få ut skruer osv... men jeg pleier bare å kappe et lite hakk i skruen med en dremmel (med sånn søt kuttskive på) og så skru ut med flathjern... Funker å bruke baufil om du kommer til også.. Sveising er (nest) siste utvei... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 2, 2007 Min erfaring med Locktite er igrunn positiv. Den fyller gjengene med ett stoff som gir en viss motstand -> negativt.... Men, det stoffet hindrer (salt)vann å komme til, og en slipper galvanisk korrosjon/rust, og rusten holder mye hardere enn loctite gjør. En kan oppnå samme effekt med en god grease/kobbergrease. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 2, 2007 Grisepikk e jo og eit alternativ. Viss du får tak ein som passer i hullet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 2, 2007 Mulig du også kan klare å få inn en pipe for tomme umbrako og. Evt. lage litt fas på den slik at du kan få banket den inni. Å banke den inne gir også skruen noen kakk, og da kan du få slått løst litt det som sitter. Er som nevnt over sannsynligvis rust/korrosjon, sitter mye være enn loctite gjør! Bryt litt om gangen, IKKE napp i, da det er brå og harde belastninger som sliter mest. Tror du skal klare det med litt banning og tålmodighet. Hvis ikke må du som tidligere nevnt demontere slik at du kommer til med noe større verktøy. Grispikk kan også virke mot sin hensikt forresten, hvis veggene i skruen blir for små når du borrer hullet vil grispikken klemme skruen ut i godset og ikke dra den ut. Har hørt om en som borret hull, gjenget linksgjenger og skrudde ned en linksskrue. Men dette er vel ikke store skruen og da er det litt værre. Mulighetene og løsningene er som du skjønner mange, men tenk deg om to ganger før du gjør noe slik at det ikke blir værre... Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 2, 2007 kommer du til rundt hodet på skruen kan du bruke en "rørskiftenøkkel", den har tagger som griper på ene siden av kjeften, som gjør at jo mer du strammer til jo bedre sitter den rundt runde ting! hvis du ser på der skiftenøkklene som heter "p" til slutt så ser du bilder... eksempelvis 9072P! http://extranet.bahco.com/CONndc.asp?Save_UID=1&wp=&GotoCat=true&cmbLanguage=8 Sven Erik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...