Større oljefilter på Golf2 1,8 , hvilket?

Anbefalte innlegg

Skal til å bytte olje nå snart og tenkte jeg liksågodt kunne byttet ut filteret jeg har nå med et større et.

Er det noen andre VW/Audi motorer som har et filter som er større som passer rett på?

Selve skruen i midten er for det meste lik, er mer pakningen som må passe..

 

2,0, G60 eller Vr6 har vel større filter, men passer disse over på 1,8?

 

Takker for alle svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 literen i f.eks 90`passat (2E motor) har likt filter som Golf II 1.8.

G60 filteret har et annet delenummer, men er nesten identisk med det som er originalt på din bil.

VR6 har innsatsfilter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare kjapt spørsmål. hvorfor vil du ha et større filter? må jo bare fylle mere olje på bilen. og filter bytter man da hver gang man bytter olje. sånn for å ha gjort det. kostnaden er da ikke stor på selve filteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare kjapt spørsmål. hvorfor vil du ha et større filter? må jo bare fylle mere olje på bilen. og filter bytter man da hver gang man bytter olje. sånn for å ha gjort det. kostnaden er da ikke stor på selve filteret.

 

Større filter tar mer olje, altså mer olje som smører og så vil et større filter også gi bedre filtrering på høyere turtall. Er vanlig at den ventilsaken inni slår inn rundt 3800-4000rpm..

 

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3370767

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant en link med litt info..

 

There's a school of thought which says that enlarging the oil filter on your car is A Good Thing. Why is this?

The small oil filters fitted to engines these days run with quite a high back pressure, and the bypass valve trips at about 3500rpm. That means that your oil is not being filtered when the engine is spinning faster than 3500rpm. As the oil filter does its job and starts to clog up, that rpm value can be lower.

If you increase the size of the filter, this will raise the rpm at which the bypass valve will switch. With a bigger filter and lower back pressure, for the same rpm (prior to bypass valve operation) less engine power will be lost in the filter. Bigger filter means better filtering and more power at low to mid revs. Clever eh? But there's some things you need to be aware of if you're going to try this approach, all of which are relevant, and none of which I can confirm or deny

Bigger filter = more "dead" space = more oil. Remember you'd need to add more oil to the engine to keep the oil level at the correct mark on the dipstick. This isn't necessarily a bad thing - more oil doing the same job theoretically means less stress on the oil.

Oil may take a little longer to circulate around the engine after startup, as the pump may have to fill up the larger capacity oil filter. With modern filters this ought not to be a problem though because all but the cheapest filters have backflow preventers which keep oil in the filter when the engine is off.

Availability of filters and fouling. If you put a larger filter on it might foul something else in the engine bay. That is if you can find a larger filter to start with. The rule of thumb is to go to a motor factors shop, and find the oil filter that was designed for your engine .Then look through the myriad of larger oil filter boxes for a bigger filter that has the same screw thread and sealing ring diameter. Nowadays most spin-on filters have a 20mm screw thread so that's not going to be the hard part. Finding the same sealing ring diameter is the thing to be careful of. And don't ask the people at the parts counter. Because of liability issues, they're unlikely to sell you anything other than exact filter for your make and model of vehicle.

 

http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. ja, ser jo den. men for en bruksbil så ser jeg ikke fordelen uansett ;) ikke ofte man drar over 3500k rpm akkurat.

 

Jeg selv må gå NED i størrelse på oljefilteret da jeg skal ha på oljekjøler istede. så får nå se hvordan rensinga blir. overlever nok uansett vil jeg tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

The small oil filters fitted to engines these days

Hvis jeg leser rett, så har du en `86 1.8 Golf.

Denne har forholdsvis stort oljefilter i forhold til dagens motorer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. ja, ser jo den. men for en bruksbil så ser jeg ikke fordelen uansett ;) ikke ofte man drar over 3500k rpm akkurat.

 

Jeg selv må gå NED i størrelse på oljefilteret da jeg skal ha på oljekjøler istede. så får nå se hvordan rensinga blir. overlever nok uansett vil jeg tro.

 

Er over 3500rpm hver dag jeg:p

Neida, men siden prisen på et oljefilter stortsett er den samme, så hvorfor ikke.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

The small oil filters fitted to engines these days

Hvis jeg leser rett, så har du en `86 1.8 Golf.

Denne har forholdsvis stort oljefilter i forhold til dagens motorer

 

 

Ja, mulig det.

De filtrene jeg har fått hos Mekonomen osv har ikke vært med noe særlig størrelse..

Skal stikke innom VW og høre om de har filter til 1,6 eller 1,9 TDK, da disse er større:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

syns det er ganske stort filter jeg i forhold til mye annet! og den motoren klarer du jo nesten ikke ta livet av uansett... går jo på spillolje om nødvendig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både sugediesel og turbodiesel har betydelig større oljefilter enn bensinmotorene, og dette skal visst passe rett på.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både sugediesel og turbodiesel har betydelig større oljefilter enn bensinmotorene, og dette skal visst passe rett på.. :)

 

Ah, flotters:)

Da skal saken være biff, takk for alle svar folkens:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.