#1 Skrevet August 3, 2007 Er dette dyrt? Må hele motoren ut? Har en sånn tikke-lyd i motoren noen ganger som kommer og går.. Lurer på hva det kan være.. Er en A4 1.8TQ 97mod 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 3, 2007 Etter hva jeg har forstått så MÅ ikke motor ut, men er litt jobb å ta ned bunnpanne og travers for å komme til fra undersiden. Hva delene koster aner jeg ikke. Den tikkelyden er ikke fra lufteventilen til tanken? Den sitter ca der luftfilteret er.. Enten det eller så kan det være kjedet til kammene som rasler. Det sitter i toppen nærmest torpedoveggen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 3, 2007 Hvordan og når kommer tikkingen da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 3, 2007 får vel ikke tikking av rådelagere? men mere banking..? og må jo av med veiva for å bytte rådelager, og girkassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 3, 2007 Kan ikke se du MÅ ut med motor og girkasse for å skifte rådelagre nei. Selvsagt vil det lette jobben, men ikke nødvendig. Motor heises opp så langt det går. Traversen senkes i fremkant så langt det går og bunnpanna demonteres. Uansett vil nok rådelagre "banke" mer enn det tikker ja. Derav ordet rådebank. Aldri hørt om rådetikk gitt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 7, 2007 Kan ikke se du MÅ ut med motor og girkasse for å skifte rådelagre nei. Selvsagt vil det lette jobben, men ikke nødvendig. Motor heises opp så langt det går. Traversen senkes i fremkant så langt det går og bunnpanna demonteres. Uansett vil nok rådelagre "banke" mer enn det tikker ja. Derav ordet rådebank. Aldri hørt om rådetikk gitt... Er det ikke et klassisk tegn på gåne rådelagre hvis det banker når man starter en kald motor for så at lyden forsvinner etter et par sekund? Men banking og tikking, hvordan høre forskjell egentlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 7, 2007 Er det ikke et klassisk tegn på gåne rådelagre hvis det banker når man starter en kald motor for så at lyden forsvinner etter et par sekund? Men banking og tikking, hvordan høre forskjell egentlig? Kun på kald motor? Det gir seg altså og er helt borte ved varm motor? Da tipper jeg feilen heller er hydraulikkstrammeren mellom kamaklsene i bakkant av toppen eller tikking fra ventilløfterne. Forskjell på banking og tikking.....hmmm....tja, hvor høyt kan et lite fly? Banking vil jeg beskrive som om du slår med hammer i en arbeidsbenk e.l, mens tikking er mer som om du skulle bruke tuppen av en vanlig skrutrekker og slå ned mot benken. Tikking er "spissere" i lyden liksom. Rådebank vil du vel høre da du belaster motoren/bilen drar tungt evt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 7, 2007 Kun på kald motor? Det gir seg altså og er helt borte ved varm motor? Da tipper jeg feilen heller er hydraulikkstrammeren mellom kamaklsene i bakkant av toppen eller tikking fra ventilløfterne. Forskjell på banking og tikking.....hmmm....tja, hvor høyt kan et lite fly? Banking vil jeg beskrive som om du slår med hammer i en arbeidsbenk e.l, mens tikking er mer som om du skulle bruke tuppen av en vanlig skrutrekker og slå ned mot benken. Tikking er "spissere" i lyden liksom. Rådebank vil du vel høre da du belaster motoren/bilen drar tungt evt. Hadde litt av det på min før havariet om jeg får kalle det det.. Da banket det litt ved start på kald motor i omtrent 1 til 2 sekund, så forsvant det helt.. Velger å kalde det banking 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...