Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en a6 ,mulig nyere enn 96/97 og kanskje 4x4, men hører mye rart om tdi motorene.

F.eks.: 1.9 tdi motoren er nesten skuddsikker men at 2.5 l motorene har hatt noe problemer med kammer,turboer og diesel pumper.V6 motoren er spesielt utsatt for noen av disse feil.

Men den fem sylindra 2.5 tdi motoren er bra ...men....: klø :

Noen som kan da kanskje hjelpe meg å svare på hva er tåligt sikkert å kjøpe av alle typene,og når de forskjellige motorene kom i a6 ?? hk ??

Mye å sette seg inn i når kona vil ha ny bil og en stakkar har egentlig nok å skru på !!: haha :

Takker for alle svar på forhånd....!!!!!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi (stemor) har hatt en a6 2.5tdi (v6)

Først gikk automatkassen - 35.000,-

Så røyk hjernen. -15 000,-

Så røyk dieselpmumpa -30 000,-

 

Dette var i løpet av 1-2 år.

 

Sitat "Skal aldri mer ha Vag"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil vel tro at kombiansjonen 1,9 tdi og man. gir er av de bedre driftsikre utgavene her. MEN hvis du bare skal kjøpe bil til fruen og ikke vil ha noe skruing så kjøp en japse:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A6 kom vel i 95-96 i såkalte C4 karosseriet arvtageren etter Audi 100. Karosseriet var likt 100 en, med små optiske forskjeller. Av dieselmotorer får du de med 4 syl.1.9 TDI eller R5 2.5 TDI. Dette er altså femsylindret rekke.

 

I 98 kom C5 karosseriet. Dette ble vel så avløst av C6 i 2005? I disse får du 4 syl.1.9 TDI eller V6 2.5 TDI.

 

Litt usikker på HK antallet i de forskjellige modellene men:

 

95-98: ( 4 syl. ) = 90/110 HK

( 5 syl. ) = 115/140 HK

 

 

98-05: ( 4 syl. ) = 90/110/115/130 HK. De to siste som Pumpedysediesel.

( 6 syl ) = 150/180 HK

 

Dette er sånn jeg MENER Å HUSKE at det er, så andre må gjerne korrigere feil.

 

"Vanlige feil" på 4 syl = feil på turbotrykksregulering = kokset turbo, lekasje i vakumslanger, def. ladetrykksventil, def. luftmengdemåler ( LMM ), def. tempføler, def. EGR-ventil, slitt vannpumpe og tannreim FØR skiftintervall ( gjelder mest eldre PD motorer ) og sikkert andre ting.

 

"Vanlige feil" på 5 syl = Slitte tannreimer og vannpumpe FØR skiftintervall, oljelekasje i simringer ved registerreim, sprekt trykk/innsugsslange, feil på glødetidsautomatikk.

 

"Vanlige feil" på 6 syl = Slitte kamaksler, def.turbo, def. LMM, oljelekasjer fra toppdeksler og bunnpanne, slakk i strammer for profilreim.

 

Dette er ting jeg kan komme på sånn i farten eller ting jeg selv har vært borti på jobb og opplever som "gjengangere". Andre har HELT SIKKERT andre synspunkter og fakta om bilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også nevnes at 1,9 TDI ikke finnes i kombinasjon med Quattro. : bh : Jeg har selv en 2001 A6 1,9 TDI, med den ALLER siste 110-hesteren og manuelt gir, har hatt den i 1,5 år, og har ikke opplevd noen problemer, til tross for en km.stand på snart 215.000. Unntatt vanlige slitedeler, naturligvis. Kan absolutt anbefales!:) Min vurderes for øvrig solgt :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen feil på alle dieselmotorene:

 

Folk kjører alt for langt på oljen. Det kokser seg i oljesilen, og blokkerer oljetilførsel.

 

2,5 R5 motorene er meget bra motorer dersom man bytter regrem etter 80-90.000 og olje hver 5-7.000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.