#1 Skrevet August 19, 2004 Jada, jeg vet jeg har mast om dette før også, men prøver meg igjen... Er det noen som vet hva slags lyspære som skal sitte i bryteren til justering av speil på coupeen? Det er en liten pære med kun ben, ikke sokkel, for å loddes inn.. Var innom Dahles (VW-Audi) her om dagen, men fikk til svar at den ikke er til å bytte, men at jeg må kjøpe hele bryteren ny til en sum av 695,-. Det gidder jeg rett og slett ikke dersom jeg kan kjøpe en pære til en femmer og lodde inn selv. Har åpnet bryteren men får ikke målt pæren siden den er røket. Noen som kan hjelpe meg? Hater å ikke ha lys i alle bryterne... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 19, 2004 En til som lurer! Det samme har nettopp skjed med meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 19, 2004 Dette er en sk. lysdiode som koster ca 3 kroner hos en elektronikksjappe feks ELFA. http://www.elfa.se/ Hos Nordic Audi er det en anvisning på hvordan bytte slike( her er det omtalt for vindushevere, men prinsippet er det samme): http://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/hidden/a1258/a1258.php 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 19, 2004 P.S: Claes Ohlson har vel disse også..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 19, 2004 Takker for svar Arne, men jeg har lest artikklen på NA. Problemet er ikke å bytte den, men å vite hva slags diode jeg skal ha. Kan du gi meg et klokt svar på det også? Ikke mitt sterkeste felt dette... :rolleyes: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 19, 2004 Jeg regner med at du kan bruke art. nr:75-006-06 fra ELFA. 2,1V rød lysdiode 3mm diameter. Motstanden har du allerede i bryteren. Blir denne lysdioden for lyssvak, kan du bruke art.nr:75-023-96 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 19, 2004 Hvis dette er samme bryter som i 95 A6/S6 så er det _ikke_ dioder, men pærer. Kan også kjøpes på ELFA for ca. 8,- mener jeg å huske. De er litt store, men går å bruke. Bare se etter de minste 12V pærene de har. Bryteren jeg snakker om er den med 2 små knapper øverst for å velge side og en stor rund bryter for å justere speilet med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 19, 2004 Tror det er mer riktig som Christian sier, at det ikke er diode, men lyspære.. Er en stund siden jeg hadde bryteren oppe, men da var det en glassklar pære som satt der, loddet rett på kretskortet uten noen ekstra motstand som jeg kunne se.. MEN, nok en gang, dette er ikke mitt felt så jeg kan jo ta feil.. Takk for hjelp uansett Edit : Er den bryteren du nevner ja CBW.. To knapper øverst og en stor rund justerings"knapp" i midten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 19, 2004 Opprinnelig postet av Knut-Richard Sjøvold MEN, nok en gang, dette er ikke mitt felt så jeg kan jo ta feil.. På bakgrunn av dette, så ville jeg demontert bryteren og tatt det lille printbrettet med til et elektro-verksted og fått dem til å lodde for deg. Da sliper du klabb, store klumper med loddetinn etc. Ja, jeg har førstehånds erfaring med loddetinn-klumper 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 19, 2004 Bare jeg får vite hvilken pære jeg skal bruke så fikser jeg loddingen selv.. ( med litt hjelp om nødvendig ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 19, 2004 ...og her er noen tips hvis det er snakk om vanlig pære http://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/hidden/a1263/a1263.php 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 19, 2004 Takker Arne! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 19, 2004 Husk på at det koster 100kr i frakt ELFA Knut;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 20, 2004 Har byttet disse i min speilbryter. Ikke no problem. Fikk tak i pære hos min VAG-forhandler. Koste en 10-12 kroner. Tok ca 20 min og demontere og lodde inn begge pærene Men som det blir sagt her. Dette er smått. Man må kunne lodde og ha en loddebolt som er egnet. Skal igang med høydejusteringsbryteren, men den er noe verre og demotere. Noen som har gjort dette før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 20, 2004 Mener jeg så noe om det på nordicaudi et sted. Eller var det på s-cars? Hmm, finner ingenting når man trenger det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 20, 2004 Opprinnelig postet av Ronny Løland Fikk tak i pære hos min VAG-forhandler. Koste en 10-12 kroner. Får vel dra opp en gang til og høre med de da. Heller 10-12 kroner og en halvtimes jobb enn 6-700 for ny bryter..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 20, 2004 Opprinnelig postet av Knut-Richard Sjøvold Får vel dra opp en gang til og høre med de da. Heller 10-12 kroner og en halvtimes jobb enn 6-700 for ny bryter..... Det var det jeg også tenkte. Ødela en print før jeg fikk det til, så vær forsiktig. Bruk en liten loddebolt med lite varme og ikke varm opp for mye på ett sted. Det so skjedde var at banene løsnet fra printen. Ellers er det vel egentlig bare og være stødig på handa og ta seg god tid. Lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 20, 2004 Artikkelnr. 33-538-36 på http://www.elfa.se brukte jeg. Sjekk http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2013654.htm hvis den funker. Denne er dessverre noe større enn den originale, men alt du trenger er å lage litt større hull i en gummileppe som pæra skal gjennom. De har en med riktig størrelse, men den er bare 3 Volt, og den holder ikke (har prøvd, lyste bra en time ca :-) ). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 20, 2004 De jeg fikk tak i var akkurat like dem som sat der fra før. Bare å ringe Otta Auto AS, så sender de sikkert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 20, 2004 Tusen takk Christian! Da bestiller jeg den sammen med neonlysene mine... Super-dupert! Da blir det endelig lys i bryteren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...