Utfordring: Underlig tomgangsproblem

Anbefalte innlegg

Audi 100 '90 2.3E automat.

Tidligere hadde jeg problem med at bilen jaget på tomgang, og kunne finne på å stanse helt - spesielt når jeg ga gass. Deretter kunne det være svært vanskelig å få startet igjen.

Sammen med en mekaniker fant vi ut at tomgangsstabilisatoren kunne være feilkilden. Den lot til å stenge lufttilførselen totalt. helt vilkårlig. Vi satte inn en metallbit, slik at den ikke kunne stenges helt.

Etter dette ble bilen noe mer vanskelig å starte når den var kald, og hadde en tomgang på rundt 1200, men problemene med at den dauer av seg selv om jaget på tomgang forsvant.

Nå har jeg byttet tomgangsstabilisatoren, og nå skjer følgende:

Jeg startet bilen - normal tomgang og fint svev. Kjørte en tur på ca 20 minutter - alt normalt. Svingte av veien og satte bilen i Park - da spratt turtallet opp på 3000 og ville ikke gå ned.

Kutter motoren og venter litt. Starter bilen på nytt - alt normalt. Kjører en ny tur, og merker at bilen gir gass av seg selv. Stopper, og det samme gjentar seg - opp på 3000 omdreininger. Kutter motoren, venter litt, starter igjen - normal tomgang.

Har skiftet div slanger og hatt verksted til å sjekke etter falsk luft. Diverse tenningsdeler og lambda er også nye.

Siden omtrent samme feil oppstår med to forskjellige enheter, lurer jeg på om feilen ligger et annet sted - kanskje i det elektriske. En saksopplysning i så måte: Jeg var plaget med en slags elektrisk summing i et termometer som var ettermontert. Denne summingen varierte med turtallet. Kan det også være en indikasjon på noe el/tenningsrelatert? Har forøvrig tatt dette bort uten at feilen som sådan forsvant av den grunn.

Alle innspill mottas med takk!! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

syns det kan høres ut som om det er en feil på den nye tomgangsregulatoren din

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hekter meg på den utfordringen jeg. Jeg har noe "lignende" utfordring bare visa versa. Motoren har hatt en tendens til å ikke ville gå (høres ut som den drukner-) rpm går ned til rundet 300 i noen sekunder til han spretter opp til ca 1000. sånn holder den på til den har blitt varm. DA går den normalt.

Men, igår byttet satte jeg inn catalysator, og da sjekket jeg lambdaen, (den var grå og så sliten ut) Så vurderer å bytte ut den. Men kan det vøre noe annet som er årsaken??

Dette skjedde ofte igår, til og med når motoren var varm så skjedde det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke dårlig kontakt i kablene til tomgangsregulatoren?

Det har jeg hatt!..

prøv å nevle litt på ldningsbunten når trøbblet oppstår

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er den kontakten som sitter på "bosset-2 til fordelern du tenker på så ja.. den sitter litt løst og har hjulpet. Men selv om jeg har tatt denne kontakten ut og inn igjen og sjekket at det er kontakt så har det ikke hjulpet de siste gangene. Er det noen måte å få fikset denne på ? bytte kontakten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.