#1 Skrevet August 8, 2007 Heihå... Har akuratt byttet de hydrauliske ventilløfterene på min 2.3 NG motor. Når jeg skulle fyre den så startet den etter litt men får 0 gassrespons. Den bare står og durer på CA 1000 O/min. Når jeg gir full gass så har den en ørliten bevegelse på tomgangen men svært lite... Hva kan være feilen ? Feil tenningstidspunkt ? Forslag ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 8, 2007 kobla til gasswieren???? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 8, 2007 ja han har det, dumt spm! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 9, 2007 Er du sikker på registermerkingen?? Er det ikke her man må montere ei sikring i et rele for å kunne justere tenning? Hvis ikke vil elektronikken prøve justere tenningen til "gammel" grunninnstilling?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 9, 2007 Skal prøve og time opp tenninga på nytt imorgen. Men det du nevner ang. sikring i ett rele for og justere tenning Kenneth... Noen som har noe mer info ang. dette ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 9, 2007 Du har jo hatt løs kammen, så er timingen veiv/kam riktig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 9, 2007 Alt av timing mot kamhjul, reim og hjulet på veiva stemmer. Det sitter som det var når det ble tatt av. Motoren sviver smertefritt rundt og rundt uten noe som helst ulyd.... Så fordeleren står for tur og sjekkes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 9, 2007 Du har jo hatt løs kammen, så er timingen veiv/kam riktig? dette er riktig ja, det som kan være er at vi muligens har greid å vri litt på drevet til fordeleren. dette skal sjekkes imorgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 9, 2007 Samme skjedde på min 2.3 NG da jeg hadde av toppen, da satt reima en tann feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 9, 2007 Samme skjedde på min 2.3 NG da jeg hadde av toppen, da satt reima en tann feil. det som er så rart her er at merkene stemmer på milimeteren med slik de var føre vi tok av kammen og kamdrevet, men vi glemte å sjekke merket på fordeleren føre vi begynte med dette så håper det bare er det som er feil. er også dette det lokale audi verkstedet tror det er etter de opplysninger vi har gitt dem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 9, 2007 Når syl 1 er på topp og timing er riktig skal rotor peke mitt på det merket som er i huset. Egentlig skal man ha et vag verktøy for å få det helt rett.....men sikter man godt funker det. Jeg har det verktøyet om det trengs. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 9, 2007 På dette bildet står veivhjulet på hakket sitt, reimhjulet på kammen står på sin plass og slik står fordeleren; Noen som ser noe feil ? Jeg syntes rotoren står litt feil.... Rart den starter igrunn ? Vegard ? Du er talentløs ! Du har vridd på tannhjulet til fordeleren når du tok av kammen 5 ganger etterhverandre ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 9, 2007 Sleit fælt med min jeg også, når du gir gass, hører du at motoren suger masse luft? Nesten som at den gikk uten luftfilter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 9, 2007 Når du ser på det bildet så skal fordeler vris til det hakket så vises kl5 på bildet er rett fremfor rotor.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 9, 2007 Rotorspissen skal være rett ovenfor hakket/streken du ser i fordelerhuset på bildet ditt. Det er grunninnstilling, nedenfor ser du hvordan den skal justeres på NG/NF. Korriger meg hvis feil Dette er hentet fra: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=30416 Det var ikke rart bilen gikk trasig, for det er faktisk en helt spesiell fremgangsmåte for å stille tenninga. Motoren drar jo på fortenning elektronisk, men nullpunktet (15 grader) må stilles på gamlemåten med fordeler. Problemet er bare at det ikke går an å huke på tenningslampe og stille i vei, for elektronikken prøver med det samme å kompansere. Så den riktige fremgangsmåten var: - Dra ut pluggen til taktventilen for kullbeholderen for bensindamp - Sett inn sikringa til diagnosen på toppen av bensinpumpereleet - Koble til tenningslampa og still i vei (såklart null strømforbruk og driftsvarm motor) Med disse triksene låser du tenningsstyringa til å IKKE prøve å justere mens du holder på. Etter justering var det bare å stenge av kverna, koble av sikring, koble til ledning og starte. Alles gut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 9, 2007 Når du ser på det bildet så skal fordeler vris til det hakket så vises kl5 på bildet er rett fremfor rotor.. Jupps.... fult klarover det ! Også skal jeg vell ha viss antall grader fortenning ? Får jeg justert dette ved og vri på fordeleren eller må jeg ut med den og endre på sporet ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 9, 2007 så lenge det går så er det jo bare å løse den å vri den på plass. Og så følge Skjåk sine instrukser videre:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 9, 2007 Vegard ? Du er talentløs ! Du har vridd på tannhjulet til fordeleren når du tok av kammen 5 ganger etterhverandre ! jaja, neste gang får du være litt mer i nærheten av motorrommet sjøl når kammen skal på da:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 9, 2007 jaja, neste gang får du være litt mer i nærheten av motorrommet sjøl når kammen skal på da:p Jeg ga deg ett ansvarsområde jeg vegard og det var og passe på at ikke drevet på fordelen vridde seg. ALt annet gikk smertefritt men da vet ett øyeblikk jeg ikke fulgte med har nok du skrudd på den:p Men la oss for all del holde oss til topic 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 9, 2007 Se der ja.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 10, 2007 Da var kammen timet opp på nytt, reimhjulet på veiva timet opp nok en gang også fordeleren. Bilen starter og går men ikke på tomgang. Dette pågrunn av lekk i downpipeen fra manifoil til kat. som da sikkert lamdan gir mer suppe.... Og sikkert litt falsk luft her og der... Men ett nytt problem, når vi har hatt den gående ett beite på rundt 1000 o/min også stopper den for så og starte den igjen vil den ikke starte.... Forslag ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 10, 2007 dette skjer uansett hvilket turtall motoren har når vi stopper den og røver å starte med engang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 10, 2007 Du får bare dobbeltsjekke alt som er....sikker på du har fått på belgen mellom innsug og megdefordeler rett da?...den er helvete å få på rett... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 10, 2007 Du får bare dobbeltsjekke alt som er....sikker på du har fått på belgen mellom innsug og megdefordeler rett da?...den er helvete å få på rett... Dersom denne ikke er rett, vil det ha noe med det at vi ikke kan starte den rett etter vi har stoppet motoren da ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 10, 2007 Og sikkert litt falsk luft her og der... Blir ikke enkel å starte om den suger falskluft, fiks dette før videre feilsøking! Som Christian sier, sjekk grundig belgen mellom innsug og bensinfordeleren. Sjekk også at mikrobryteren for "gasspjeld lukket" er betjent når det ikke gis gass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...