Oljeanbefalinger til 2.5 Tdi R5 AAT

Anbefalte innlegg

Veldig bra bilder for de som handler Olje på Rimi eller Biltema ,,,GRØSS,,, Det jeg merker er lite forbruk økt tetthet på motor generelt og det er jeg sikker på att har med att Rimi/Rema olje blir noe ordntlig plaskevann inne i motoren. Og det jeg finner aller merkligst er att til mer avansert motor en har jo sjeldnere blir det service og oljeskift.

Nødt til og være fumlepunger som kjører disse . Jeg tørr ikke tenke på de som kjører med snilehus i tillegg, ,,GRØSS,,

 

Nå har min motor gått 100.000 km etter overhaling og ifm registerremskift har jeg tatt noen bilder av alt griseriet som Biltema-oljen skulle ha skapt. Bilen har gått på Biltema syntetisk 5W-50, skiftintervallene har vanligvis ligget på 5.000 - 7.000 km mellom olje/filterskiftene. Det lengste som er kjørt er 12.000 på et skift, og da hadde jeg ingen god følelse.

 

På bildene er motoren kaldstartet, flyttet og stoppet. Oljen var altså ikke varm og har derfor ikke rent skikkelig av. Oljen har på bildet gått minst 5.000 km og er derfor blitt litt mørk.

 

Det var ingen synlige tegn til slitasje på kammer eller løftere. Det var ingen antydning til koks, grøt eller andre ulumskheter. Min oppfatning er derfor at Biltema syntetisk er helt OK så lenge man skifter passe ofte slik jeg har gjort.

 

1biltema olje1.jpg

 

1biltema olje2.jpg

 

1biltema olje3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min har vært utsatt for kvinnelig eier før jeg kjøpte den...

Med det mener jeg at bilen ble kjørt ca 20K før olje skift..

Bilen hadde gått 284 når jeg kjøpte den for 3 år siden, når har den gått ca 375.

Jeg har store planer om å bytte regreim bara det blir litt varmere ute å da lurer jeg på om det er noe spesielt jeg burde gå over pga De lange service intervallene bilen ble utsatt for back in the days?

Hadde egentlig bara tenkt å smokke på ny reim, men ble jo litt rastløs etter å ha lest denne tråden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har store planer om å bytte regreim bara det blir litt varmere ute å da lurer jeg på om det er noe spesielt jeg burde gå over pga De lange service intervallene bilen ble utsatt for back in the days?

 

Nå er det jo litt OT å spørre om slikt i en oljetråd, da blir det vanskelig for folk å søke frem ditt kloke spørsmål. Men når du først spør: Når du først skifter register så bør du også vurdere å skifte de hydrauliske løfterne, det er ikke veldig mye mer arbeid når du først er i gang. Det er klønete å måtte ta hele justeringsjobben på pumpe en gang til hvis løfterne begynner å gi lyd snart.

Ellers er det greit å handle inn følgende liste til motor når du først er i gang med register og generell service:

 

  • registerrem 122 tenner, vannpumpe (til A6 IKKE til 100), strammehjul, fremre veivbolt
  • ventilløftere
  • 2 simringer til kam, simring til veiv
  • dieselpumperem 80 tenner
  • olje/filter, luftfilter, dieselfilter
  • vifterem
  • frostvæske
  • termostat 90 grader
  • 4 gummipakninger under hylse under toppdekselmuttre

 

Og du har selvfølgelig måleur til pumpe og mothold til remskive, ellers klarer du ikke å gjøre jobben skikkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.