#1 Skrevet August 9, 2007 Hei! Lurer på om noen har noen anbefalinger på olje til denne motoren. Nylig kjøpt meg Audi 100 94 mod med 2.5 Tdi. Topp motor, men den tikker litt. Mulig ventilløfterne må skiftes, men vil prøve med olje først. Motoren er gått 251.000 km og servicer er fulgt regelmessig. Kjøpte meg nettopp en oljeskifter på biltema. Satan så kjekt å skifte olje nå. Kjøpte meg samtidig en 10 litring m 5W-50 type syntetisk og tatt to oljeskift og kjørt litt med dette for å få "rensa" litt og samla opp litt gammel statoil og esso oljer. Nå er motoren klar for en kvalitetsolje, men ville høre her om det er noen synspunkter og erfaringer rundt type olje !? Ps--noen som vet hvor ofte dieselfilter bør skiftes? Synes det ryker litt bak bilen når jeg gir på litt ekstra. Men er jo tross alt diesel. Takker for alle innspill! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 9, 2007 ingen? I III IIIII I I I 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 9, 2007 Diesel filter bytter du hver annenhvert år (tror jeg), men husk og fyll det med diesel før du har det på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 9, 2007 jeg byttet mitt hver høst før vinteren starter koster så lite+ at d er fort gjort og bytte! .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 9, 2007 Billig er det ikke men Castrol Magnatech er en fantastisk olje og det vil du merke etter som milene ruller på. Du ser forskjell med en gang du fyller på oljen skikkelig seig og fin. Kvalitet som lønner seg , hevet over enhver tvil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 9, 2007 Ok! Takk for svar!!blir å ta dieselfilterbytte i tillegg til olje og oljefilter ja. Mekonomen har vel den Castrol Magnatec oljen ikke sant`? Var der idag og mener den ikke kosta så mye, 399,- for 4 liter om jeg ikke tar feil. Den står øverst på lista foreløpig! Noen bedre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 9, 2007 Billig er det ikke men Castrol Magnatech er en fantastisk olje og det vil du merke etter som milene ruller på. Du ser forskjell med en gang du fyller på oljen skikkelig seig og fin. Kvalitet som lønner seg , hevet over enhver tvil. Hvordan oljen ser ut og er ved romtemperatur sier svært lite om hvordan oljen smører en motor. Her har oljen en driftstemperatur på rundt 100C og er alt annet enn "seig" Bruk heller hiddenbladene/produktinformasjon som grunnlag for å se hvor bra en olje er. Castrol lager bra produkter men dem er overpriset her i Norge. Samme olje koster noen få dollar pr. qt. over dammen. (det gjelder forsåvidt nesten alle oljer som har kjente "merkenavn"). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 9, 2007 Ny olje renser lite, og det virker litt bortkastet å kaste bort olje til dette formålet. Skal du rense må det kraftigere lut til: Varmkjør motor. Tapp 1/2 liter olje, fyll 1/2 liter diesel i oljepåfyllingen. Start og kjør på tomgang og svært lett rusing i max 15 sekunder. Tapp alt og skift filter. Fyll ny olje. Nå er det rent..... Alternativt til diesel så kan du kjøpe motorrens på boks til 150kr literen dersom du vil sponse næringslivet. I følge Audis inspeksjonsservice 007.5194.12.01 utgave aug 98 (tysk utgave som lå i en av bilene jeg har hatt) skal dieselfilter byttes hver 30.000 km på alle biler med dieselmotor fra 1994. Men her står også at oljeskift skjer hver 15.000km og det er jo alt for mye, så du må nesten vurdere selv. Hvis motor, dyser og programmvare er orginalt og det ryker når du gir på er det større sannsynlighet for at du har slitte dyser enn noen annen årsak. Olje må man vurdere opp mot hvor ofte man vi skifte og hov mye penger man vil bruke. Personlig kjører jeg helst ikke mer enn 5.000 km (og aldri over 7) før jeg skifter olje+filter. Med såpass hyppig skift tror jeg Biltema syntetisk er godt nok. Bedre med rimelig olje ofte enn kvalitetsolje sjelden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 10, 2007 Bilen min ruller ca. 20000 km/år og jeg har skiftet olje (og selvfølgelig filter) hver 10000. km. Bruker Mobil 1 0W-40 og synes det funker greit. Med såpass mye langkjøring som jeg har synes jeg det er greit å kjøre 10000 på hvert skift, hadde jeg kjørt mye smått/by hadde jeg skiftet oftere. Jeg tror at det er mye det samme hvilken olje du bruker, men for all del bruk en helsyntetisk olje, skift alltid filter sammen med oljen og skift helst litt oftere enn de 15000 km-intervallene fabrikken setter opp.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 10, 2007 Takker for gode svar. Steinar: Blir nok å holde meg på 7'er intervaller. Er jo så enkelt å greit å skifte olje, så skjønner ikke hvorfor folk slurver med sånt. Blir vel å gå for en 10W -40 olje som er helsyntetisk etterhvert. Eivind: Kjører mest langkjøring, men i og med at jeg bor i Trondheim blir det jo en del småkjøring. Spesielt når dama skal fra butikk til butikk og det skal handles i "høtt å gevær" Men generelt så kjører jeg til skola på Stjørdal hver dag så blir cirka 8 mil langkjøring der da. Kjører ca 35000 i året. !! Blir vel å gå for Castrol i første omgang. Litt moro å prøve litt forskjellig. Selv om jeg er overbevist om at det ikke finnes olje som er skikkelig dårlig. Ble vel lagd en slik olje en gang og de fikk vel et ganske stort erstatningsansvar når motorene måtte demonteres (kilde:fattern) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 10, 2007 Jeg har aldrig vært borte i oljer så bra som castrol har prøvd det meste og det er riktig slik en annen hevdet her att den er noe helt annet ved hundre grader. Men når oljen ser og oppfører seg som springvann når du heller den ut kan en vel tenke seg hva som skjer når den blir varmet opp til de hundre det er snakk om , hmmmmmm. Når jeg tar av olje korken på motoren min og kikker ned under dekslet ser alt ut som GULL -RENT GULL og nesten samtlige motorer jeg skrur på til dagløig ser ut som svart DRITT. Slå den a fumlepunger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 10, 2007 Lett å slå den: Enhver syntetisk olje vil holde en motor "ren" så lenge olje og filter byttes i rimelig tid. Sjekk bildene av toppen til Jan Henriks 200 som har gått på Mobil1. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=88324 Ikke mye svart dritt der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 10, 2007 Skal ta et bilde ned gjennom oljepåfyllingsdekselet på bilen til fattern, en '92 Audi 100 2.8E som har rullet rundt 450000 km uten noen overhaling eller noenting. Er ikke mye skitt der heller.. Hovedproblemet er at folk skifter olje kanskje annethvert år om de kjører lite siden de ikke har fått med seg at intervallet går både på tid og kilometer, det som kommer først.. Jeg er ingen svoren tilhenger av noen spesiell olje, men jeg får god rabatt på Mobil 1 gjennom en bekjent og har derfor brukt det i mange år nå.. Castrol er også en bra olje, men jeg tror igrunn alle helsyntetiske oljer er bra.. Forresten vil så og si alle 100 grader varme motoroljer være veldig tyntflytende, en olje som blir for tykk rekker ikke oljepumpen å pumpe fort nok, trykkventilen i oljepumpen åpner og oljegjennomstrømningen blir liten. Det er det som skjer når det er kaldt og oljen flyter veldig tykt. Satte for moro skyld ut et lite plastbeger med 10W-30 mineralolje i -20 i fjor vinter, og etter å ha stått ute et par timer lot det seg ikke helle ut av begeret engang. Aldri om jeg skal ha noe sånt på motoren på noen av mine biler ihvertfall.. Sverger til helsyntetisk på absolutt alt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 10, 2007 Bilde av Audi 2,8 V6 som har brukt Castrol Syntec 5W-50 (bilen har gått 180k km med 15k km oljeskiftintervall): Samme motor men ved bruk av "no name" mineralolje: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 10, 2007 Satan....nå er ikke jeg noe motorgeni, men trenger vel ikke være det for å skjønne at vi skal holde oss til syntetisk! ER vel mange faktorer foruten som spiller inn på hvordan motorene blir seende ut, men olje er en viktig nøkkel til et godt bilhold. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 10, 2007 Skal ta et bilde ned gjennom oljepåfyllingsdekselet på bilen til fattern, en '92 Audi 100 2.8E som har rullet rundt 450000 km uten noen overhaling eller noenting. Er ikke mye skitt der heller.. Hovedproblemet er at folk skifter olje kanskje annethvert år om de kjører lite siden de ikke har fått med seg at intervallet går både på tid og kilometer, det som kommer først.. Jeg er ingen svoren tilhenger av noen spesiell olje, men jeg får god rabatt på Mobil 1 gjennom en bekjent og har derfor brukt det i mange år nå.. Castrol er også en bra olje, men jeg tror igrunn alle helsyntetiske oljer er bra.. Forresten vil så og si alle 100 grader varme motoroljer være veldig tyntflytende, en olje som blir for tykk rekker ikke oljepumpen å pumpe fort nok, trykkventilen i oljepumpen åpner og oljegjennomstrømningen blir liten. Det er det som skjer når det er kaldt og oljen flyter veldig tykt. Satte for moro skyld ut et lite plastbeger med 10W-30 mineralolje i -20 i fjor vinter, og etter å ha stått ute et par timer lot det seg ikke helle ut av begeret engang. Aldri om jeg skal ha noe sånt på motoren på noen av mine biler ihvertfall.. Sverger til helsyntetisk på absolutt alt. Gjerne sleng ut et bilde ja! :)Så kan dette bli tråden som gir folk et lite spark i ræva sånn at de skifter oljen som er gått noen tusen km for langt. Er ei god investering på sikt for å si det mildt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 10, 2007 Veldig bra bilder for de som handler Olje på Rimi eller Biltema ,,,GRØSS,,, Det jeg merker er lite forbruk økt tetthet på motor generelt og det er jeg sikker på att har med att Rimi/Rema olje blir noe ordntlig plaskevann inne i motoren. Og det jeg finner aller merkligst er att til mer avansert motor en har jo sjeldnere blir det service og oljeskift. Nødt til og være fumlepunger som kjører disse . Jeg tørr ikke tenke på de som kjører med snilehus i tillegg, ,,GRØSS,, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 11, 2007 Nå klarer den syntetiske oljen fra Biltema både API SL og ACEA A3/B3/B4 krav til olje. Spesielt ACEAs testprosedyrer er meget strenge. Det betyr at Biltemaoljen, som kanskje ikke er den beste i kurven, oppfyller minstekravet til både Amerikanske- og Europeiske olje-organisasjoner. BMW, Daimler og VAG (og nesten alle andre Europeiske bilprodusenter) er med i ACEA. Finnes bare EN dårlig olje, den du bytter for sjelden : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 11, 2007 Jeg kjører gjerne med Biltema syntetisk, forutsatt skifte av olje og filter hver 5K. Heller det enn dyrere olje hver 10K. Skulle jeg drevet ekstremsport (skifte hver 15-20K) så ville jeg heller kjøpt mer anerkjent og dyrere merke. De illustrerende bildene sier mer om forskjellen på syntetisk-mineralsk og om korte-lange skiftintervaller, og ikke nødvendigvis hvilket merke det er. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 11, 2007 Castrol Magnatech er en veldig fin olje, skift på 7" km. også veldig bra det du har gjort å "flushe" motoren 2 ganger med en olje for å få ut koks og annet drit. bare husk å kjør motoren varm før du skifter olja. ville ikke tatt sjansen å bruke diesel eller engine flush å rense motoren med pga hvis det er veldig mye koks i den kan dette løses opp og tette oljekanaler og smøring til turboen. i verstefall kan akselen til turboen ryke tvert av:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 11, 2007 Tror ikke jeg tør å ha på diesel nei, men blir vel å ha på castrol snart. Den peilepinnen så forresten ikke helt god ut! hihi... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 12, 2007 Castrol Magnatech er en veldig fin olje, skift på 7" km. også veldig bra det du har gjort å "flushe" motoren 2 ganger med en olje for å få ut koks og annet drit. bare husk å kjør motoren varm før du skifter olja. ville ikke tatt sjansen å bruke diesel eller engine flush å rense motoren med pga hvis det er veldig mye koks i den kan dette løses opp og tette oljekanaler og smøring til turboen. i verstefall kan akselen til turboen ryke tvert av:) Hvis man må velge mellom pest eller forkjølelse så er valget enkelt. Er det veldig mye koks så stopper oljetilførsel, fordi det blir tett (oljesilen, enveisventilen til toppen). Da er det bedre å løse det opp, mener jeg. Avleiringer som løsner av dieselrens gjør nettopp det fordi det løser seg opp, og med noen bar tynn oppløsende olje (med diesel i) så knuses de fleste avleiringer dersom de et øyeblikk skulle bremse et sted hvor kanalene blir mindre. Har vært borti flere R5 2,5 tdi hvor eier har vært sløv med oljeskift hvor resultatet har vært at det ikke har kommet olje til toppen og for lite til turbo. Kammen har gått tungt og registerrem røket, samtidig som turbo har ødelagte lagre i et av tilfellene. Man kan jo spekulere i om dette kunne vært unngått med en "dieselrens" et halvt år tidligere. Jeg er ikke i tvil......... Bedre å risikere at ulumskheter løser seg opp og at det blir rent i motoren enn at det tetter seg mer og mer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 12, 2007 Hvis man må velge mellom pest eller forkjølelse så er valget enkelt. Er det veldig mye koks så stopper oljetilførsel, fordi det blir tett (oljesilen, enveisventilen til toppen). Da er det bedre å løse det opp, mener jeg. Avleiringer som løsner av dieselrens gjør nettopp det fordi det løser seg opp, og med noen bar tynn oppløsende olje (med diesel i) så knuses de fleste avleiringer dersom de et øyeblikk skulle bremse et sted hvor kanalene blir mindre. Har vært borti flere R5 2,5 tdi hvor eier har vært sløv med oljeskift hvor resultatet har vært at det ikke har kommet olje til toppen og for lite til turbo. Kammen har gått tungt og registerrem røket, samtidig som turbo har ødelagte lagre i et av tilfellene. Man kan jo spekulere i om dette kunne vært unngått med en "dieselrens" et halvt år tidligere. Jeg er ikke i tvil......... Bedre å risikere at ulumskheter løser seg opp og at det blir rent i motoren enn at det tetter seg mer og mer. Ser den...Sier seg jo selv at det hadde vært en fordel i det tilfellet! Forresten, er det noe spes man må tenke på når man skifter dieselfilter? skal vel fylles opp, men hvordan er det ellers å skru av? grei skuring? :) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 12, 2007 Dieselfilter er lett å skifte, men det har en tendens til å sitte utrolig hardt fast.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 15, 2007 Da her jeg skifta til Castrol Magnatec 5W-40 hel-syntetisk og nytt oljefilter. Ikke merka store forskjellen må jeg si mot biltema sin. Men time will show, la merke til at den ble fort svart igjen, men er vel sånn på diesel. Skjønner ikke at VAG tørr drive med de derr longlife-greiene jeg.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...