Trøbbel ved bytte av forstilling, rustet helt fast

Anbefalte innlegg

Holder på å bytte alle bærearmene foran, i forbindelse med at jeg monterer et weitec gewinde.

Alt er skikkelig fastrustet og vanskelig å få av, men en bolt er komplett umulig, den det er bilde av her:

 

http://www.audiworld.com/tech/pics/wheel43_wheel28-front1.jpg

 

Den sitter dønn fast. Jeg har sprayet rustløser og latt det sitte lenge, jeg har prøvd å dunke den ut med hammer og dor, jeg har brukt vinkelsliper for å kutte av bolthodet(Hos meg er bolthode og mutter motsatt av på bildet, side slik at det er lettere å banke med dor på den siden bolthodet er, derfor fjernet jeg dette med vinkelsliper) Jeg kuttet og bolten i biter ved å bruke vinkelsliperen i de to mellomrommene man ser på bildet. Ingenting bevegelse av de tre separate bitene. Deretter brukte jeg drill og stålbor til å drille hull gjennom bolten på langs, og brukte større og større bor etterhvert. Fremdeles umulig å få av.

 

Kan jeg bare drille et så stort hull at jeg borer hele bolten vekk? Gjør det noe om jeg da kommer i skade av å borre vekk litt av veggene og? Det er jo bare en klemmebolt som går inn i et spor på festene til kontrollarmene og låser disse fast, så det skulle vel ikke ha så mye å si? Må bare vite dette sikkert før jeg gjør det. Evt få andre gode råd til hvordan å få denne drittbolten ut. Er slik både på passasjersiden og førersiden.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis dette er bolten til øvre armer så er dette ett helt normalt problem og krever slegge rustløser og alle gode triks du kan komme på. Funker ikke det så er det bare og borre i veil men du får problemer med den midtre biten som er den som volder problemet. På A4 har jeg pleid og vide ut sprekkene slik att jeg får kuttet bolten i tre delr og så har jeg fått fridd ut de to ytterste for så og slå den midtre ut med en lang dor. Dette er en møkka patent men det finnes spesialverktøy for dette også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har klart å få ut den tredjeparten hvor mutteren festes, men de to andre er helt støkk. Samboeren min skulle avgårde på et møte, og skal kjøre innom biltema for meg for å kjøpe noen større bor. Slik det er nå har jeg nesten boret vekk hele bolten gjennom. Får håpe jeg ikke borer altfor skjevt når jeg tar ut resten. :)

 

Jeg ba henne og om å kjøpe den hurtigrustløseren biltema selger, samt kjølesprayen. Håper dette kan virke bra på de andre fastrustede delene? Noen som har erfaring med disse produktene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke håp om å få løsnet de på min med bare rustløser og slegge. De må varmes, og det ganske kraftig, så kommer de.

 

Trikset er å legge styret helt over så bolten peker rett ut på bilen, varme (vel og lenge), så kline til med slegge (her gjelder det å ikke sneie i skjermen ;) ).

 

Men såvidt jeg skjønner litt seint siden du har kappet bolten i fillebiter...

 

Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe. Det er kun på ene siden. Får prøve oppvarmingsmetoden på andre siden da. :)

Skal hvertfall bruke kopperpasta på de nye boltene, det er helt sikkert!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke bruk kobberpasta, bruk gjengefett eller tilsvarende..

brukte kobberpasta på justeringsskruene til senkesettet, satt fast som faen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Takk for tipsene! :) Klarte til slutt å få ut den bolten jeg hadde begynt å bore i. På andre siden prøvde jeg både med varmluftpistol, nitrogenspray for å fryse det ned, og slegge og hammer. Funket ikke.... Begynte å bore der og, men til slutt knakk jeg de beste borene, og boremaskinen begynte etterhvert å bli sliten. For noe drittpatent det greiene er. Må vel kjøpe nye bor og mer frostspray imorgen og håpe at det etterhvert går. Foruten de nevnte problemene sliter jeg med de fremre nedre bærearmene ved kuleleddet. Har to avdragere, men ingen passer skikkelig. Og brytegaffelen jeg har brukt på de andre leddene stanger bare borti metall på baksiden... Får satse på at det går med frostspray og slegge der og.

 

Hva er regnet som beste metode for å løsne slike fastrustede saker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med trykkluft dor. Bank først på godset rundt bolten og så banker du bare bolten ut med trykkluft doren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe! Ja, lufthammer hadde vært det beste. :)

Men foreløpig har jeg ingen kompressor. Og nå står bilen på fire bukker uten støtdempere/fjærer hverken foran eller bak, og et par bærearmer fjernet osv. Så får ikke flyttet på bilen heller.

 

Skal skaffe meg kompressor og luftverktøy når jeg får råd en gang i fremtiden, men enn så lenge må jeg ty til andre kjerringråd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Multiknirk forstillingen kan være en ren oppvisning i utholdenhet og kondisjon men det finnes spesialverktøy for denne jobben som skal være veldig flott, har enda ikke prøvd det. Det er som sagt det brede partiet på midten som er den store bøygen. Mye rustløser og vri frem og tilbake med latmann arm etter att mutter er tatt av. Funker ikke dette har jeg delt bolten i tre slik att jeg bare har den mindtre delen igjen og den gir seg som regel med tung hammer og varme pluss en lang dor. Denne forstillingen er full av knep og triks og er ikke for de uerfaren og tukle med , sorry.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HAdde dette problemet på min a4 også, måtte varme opp og vri rattet helt til venstre sånn at jeg fikk slå bolten ut med en dor e.l. og hammer. da kom den ut.

Den bolten det er som regel alltid et helvete å få ut om den har sittet lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner jeg blir dålig bare ved synet av den bolten der.. Plagdes "litt" jeg og!Tror greia er at bolten bøyes inni der. Den ene jeg fikk ut hel var blitt litt banan bue på ihvertfall. Muttertrekker på trykkluft og stor hammer gjorde susen hos meg ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet hos meg var at forstillingen hadde vært byttet en gang tidligere, og da hadde bolten blitt montert motsatt vei, slik at det var umulig å komme til å få banket på gjengesiden. Men det hele endte med at jeg kappet bolten i tre, og så drillet den i stykker med større og større bor, før jeg til slutt klarte å banke ut restene med slegge og dor. :)

 

Men har denne jobben med å skifte forstilling lært meg noe, er det at jeg skal skaffe meg kompressor og luftverktøy!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.