#1 Skrevet August 12, 2007 Nettopp kjørt en strekning på cirka 12 mil nå og merker at bilen butter litt enkelte ganger når turtallet kommer opp mot 1500 omdr. Merker det best i oppoverbakker med jevnt gasspådrag. Merkes ikke så lett for passasjerene, men for den med foten på gassen merkes det litt. Er ikke så ille, men er nysgjerrig hva det er. Er det LMM? Kan det være at dieselfilteret er modent for utskifting? Ryker ganske svart bak synes jeg. Diesel skal jo ryke, men kanskje ikke fult så mye? Synes jeg har hørt at det ryker mer av bilene hvis dieselfilterene bør skiftes. Skal ta en dag med skifte av luftfilter, dieselfilter o.l. for å se, men er kanskje noen på forumet her som har vært borti samme problemet? Bilen er en 94 mod Audi 100 2.5 Tdi R5 AAT, den har gått 252000 km. Takknemlig for alle svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 12, 2007 Jeg hadde liknende symptomer på min rett før jeg bytta pumpe..., men det kan vel være flere følere/sensorer som kan bidra til slike symptomer. Først og fremst ville jeg fått sjekket om innsprøytnings-timingen var korrekt, deretter om mengden også var korrekt. Førstnevnte kan du sjekke med VAG-COM (tror kanskje du kan sjekke mengen også) hvis du har det tilgjengelig. Andre tips, dyse #4 (Needle lift sensor) og den derre magnetventilen på pumpa. Har du lest av feilkodene? Jeg har byttet dieselfilter 2 ganger fordi det var fullt av dritt, og ingen av gangene har bilen ryke noe mer enn ellers. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 12, 2007 Drar den normalt på høyere turtall og max gasspådrag ? Er det forskjell på om man gir på mer og mer eller om man holder gassen jevnt ? Hvor lenge er det siden oljeskift, luftfilter, dieselfilter, registerrem og dieselpumperem ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 12, 2007 Drar den normalt på høyere turtall og max gasspådrag ?Er det forskjell på om man gir på mer og mer eller om man holder gassen jevnt ? Hvor lenge er det siden oljeskift, luftfilter, dieselfilter, registerrem og dieselpumperem ? Ved max pådrag funker den greit. Når jeg gir på normalt kan jeg oppleve at den butter en del akkurat rundt 2000 o-min. Oljeskift er nettopp tatt. Reg reim er skifta på 180.000. Oljefilter nylig, dieselfilter dieselpumpereim er jeg usikker på. Merker det best når jeg holder gassen jevn. Da er det litt av og på virker det som. Tenkte at det var ustabilt turbotrykk e.l, men vanskelig å si! Om det er turboen så har vel du en liggende Steinar? Noen som fikk stilt diagnosen nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 13, 2007 På min så butta det litt på ca 2000 og 3000 eller-der-i-høgget; dvs. 2 plasser. Men når dette skjedde og jeg stoppet bilen så fikk jeg såvidt den til å gå på tomgang etterpå. Kjøre noen steder kunne man bare glemme, klarte ikke å rygge fram-tilbake på slett bakke engang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 13, 2007 Per Espen (trådstarter) er på ferietur i Sverige nå. Han har merket seg noe mer og ringte og ba meg legge inn et innlegg for han. Saken er at når denne buttingen forekommer (ca rundt 2000 rpm) kommer det også ekstra mye røyk, svart sådan. Noen som blir litt mer hjulpen til å stille diagnose da?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 13, 2007 Denne problemstillingen er ny for meg, men jeg kan jo SPEKULERE litt (med alle mulige forbehold): Først av alt: Man kan lese ut feilkoder via klimaanlegget hvis man har dette og kan slik lesing. Jeg har vag-com og kan ikke nok om diagnose via klima - tipper det er andre som har. Uansett det første man gjør er å lese ut evt feilkoder. Uten klima eller slik kunnskap så koster det 300 på Møller og neppe mer i Sverige å lese ut dette - får hjelp umiddelbart uten time. Bruk heller ferie tiden på det enn å søke råd her..... Når man er usikker på siste skift av dieselfilter - så skifter man..........enkelt å gjøre, kan gi effekt i dette tilfellet og lykkes det ikke så har man i hvertfall eliminert dette. Hvis det mot formodning skulle suges noe falsk luft i innfestingen så fjerner man jo dette også. Siden bilen går bra på full gass og på høyere og lavere turtall enn beskrevet så tviler jeg på at det er turboen. Da er det mer nærliggende å tenke på noe som styrer turbotrykk. Dette kan feks være hull i noen av de store trykkslanger eller de små tynne slangene som går rundt omkring innsug/IC/N75 ventil, etc. Sistnevnte slanger kan hoppe av eller ligge og smelte på manifold/topp. Førstnevnte slanger får gjerne hull på baksiden et sted man ikke ser, men kun kjenner. Alternativt kan slangeklemmer løsne (eller mangle). Tviler også at det er noe mekanisk feil med dysene, altså at slitte dyser ikke gir slike symptomer. Kan være dårlig kontakt et sted. Lurt å gå over alle koblinger fra tenningssensor, dieselpumpe, dyse nr 4, etc (de som sitter på torpedoveggen) og spraye med 5-56 el. Sjekk også ledning til motorkutt på pumpe, kan være dårlig kontakt der ved visse motorvibrasjoner. At det ryker sort når dette inntreffer indikerer brenstoffoverskudd (dårlig lufttilgang eller for mye drivstofftilgang. Dette kan være falsk luft et sted, elektronsik feil eller mekanisk feil. Jeg ville spekulert mest i falsk luft, deretter elektronisk så til slutt mekanisk. Det kan også være at problemer med dieseltilførsel (feks luft i anlegget) medfører at motor kompenserer ved å "gi på mer" og derav gir mer røyk. Sjekk derfor om det kommer luftbobler i den gjennomsiktige dieseltilførselen. Noe galt med regrem feks løs strammer eller løs bolt nede på veiv slik at kile bankes løs og nedre remhjul er på vei vekk fra sin innstilling (og snart gjør at hele motor raser) pleier ikke å gi slike utslag, da blir den lei å starte og har dårligere effekt over større deler av turtallsregisteret. Sjekk likevel om regremma eller dieselpumperemma er slakk, og om det er kast i nedre remhjul når motor går. Nei, jeg har ingen turbo til overs for øyeblikket, har kun de jeg trenger til motorsalg. Og når du først skal skifte så kjøper du heller på gikturbo.se Når alle enkle forsøk er prøvd pleier spesialistene å håpe at det er dieselpumpa som er utslitt..........man bytter og bilen blir som ny (Men pumpa har kanskje bare en bagatellmessig feil som hverken du eller de som skiftet den vet om - men du lever lykkelig videre, mange kroner fattigere men lykkelig over å ha funnet feilen slik at bilen går normalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 14, 2007 Da har jeg og Kristian funnet våre to respektive feil på bilene våre! På min var det slangen inn til innsuget som hadde en rift der det blåste ganske kraftig når vi ga litt gass og kjente med hånda. Noen som er enig med meg i at d kan være grunnen? hehe Men tusen takk steinar for svaret ditt, ser du er en vis mann! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 14, 2007 Hehe... Det røyk godt der vi ga på ordentlig første gangen! Kjørte nettopp forbi der igjen, det var DEN svarte stripa på veien, og det var ikke gummi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 14, 2007 Den slangen sprakk i kveld på bilen min også, en ca. 6-7 cm lang flenge. Det suser, bilen går dårlig og det ryker svart, så den byttes ASAP. Men er det noen som har noe godt forslag til hvorfor det ryker av eksosen på tomgang? Når bilen bare står og går på tomgang ser jeg at det ryker synlig av eksosen. Ikke mye, men nok til at det er irriterende, det blir en liten "dott" bak bilen om det er vindstille. Ved kjøring ryker det ikke noe unormalt mye, d.v.s. ikke noe jeg ser annet enn litt når jeg gir på. Kompresjon er som ny, glødeplugger nylig skiftet, forbruket er lavt, bilen starter lett og går som den skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 15, 2007 Den slangen sprakk i kveld på bilen min også, en ca. 6-7 cm lang flenge. Det suser, bilen går dårlig og det ryker svart, så den byttes ASAP. Men er det noen som har noe godt forslag til hvorfor det ryker av eksosen på tomgang? Når bilen bare står og går på tomgang ser jeg at det ryker synlig av eksosen. Ikke mye, men nok til at det er irriterende, det blir en liten "dott" bak bilen om det er vindstille. Ved kjøring ryker det ikke noe unormalt mye, d.v.s. ikke noe jeg ser annet enn litt når jeg gir på. Kompresjon er som ny, glødeplugger nylig skiftet, forbruket er lavt, bilen starter lett og går som den skal. Pussig at det skjedde deg og nå da! Ble som en helt ny bil etterpå min iallefall..Trur den flenga jeg hadde i min har gradvis blitt større og større. Skifta olje og oljefilter idag, nytt luftfilter er det også. Skulle bytte dieselfilteret men det vi fikk var feil. Det var ikke sånn vannsensor på det vi fikk. Sølte litt diesel på det så fikk ikke bytta el, men får på møller på fredag! Noen som trenger et KC69 så rop ut! Vet ikke hvorfor det ryker av bilen din når den går på tomgang, men kan det ikke være pga av rifta da. Skal se det blir bedre med ny slange! Hasr du fått tak i slange da? kosta hvor mye og hvor fikk du tak i? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 16, 2007 Hehe, ja, men det er visst en ganske kjent svakhet at det ryker akkurat der.. Jeg har ikke vannsensor i dieselfilteret i det hele tatt på min, så det må være noe de tok vekk etterhvert.. Røyken på tomgang har vært der hele tiden, også før slangen røk. Ser det tydelig på tomgang, som oftest rett etter man har startet. Det ryker irriterende mye. Når motoren er driftsvarm ryker det nesten ikke, men mer enn det burde.. Har ikke fått tak i slange ennå, den er så horribelt dyr at jeg tror jeg bestiller den i Tyskland istedetfor å sponse Møller med 100% fortjeneste eller noe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 19, 2007 Da har jeg byttet slange, og røyken forsvant. Vet ikke helt hva som var greia, men det så ut som det hadde vært lekk p.g.a. løs slangeklemme nede ved intercooleren også, det har sikkert vart en stund. Nå er det ihvertfall borte.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 19, 2007 Da har jeg byttet slange, og røyken forsvant. Vet ikke helt hva som var greia, men det så ut som det hadde vært lekk p.g.a. løs slangeklemme nede ved intercooleren også, det har sikkert vart en stund. Nå er det ihvertfall borte.. Bra det ble i orden da!! HVor fikk du tak i slange forresten? Røyken på tomgang forsvant også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 19, 2007 Jeg fikk tak i slangen hos en lokal forhandler etter å ha prutet litt. Da ble prisen 3-sifret og det kan jeg igrunn leve med.. Røyken på tomgang forsvant også, jeg vet ikke helt hvorfor, men borte er den.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...