Anbefalte innlegg

Hallo

då har eg fått gang på golfen min med dobble webere å den fungerer godt rå lyd: smil : bort sett fra tomgangen og mye bensinlukt i eksosen.

Er det noen her så har noen tips til hvordan få justert tomgangen? har sjekket om den suger falsk luft uten å finne noe.

 

takknemlig for all slags tips .

 

Bare så det er sagt så har eg egentligt ikke peiling på dobble gassere i det heiletatt så muligt eg har gjort feil ein plass uten att eg vet det sjøl. sikker mange så meiner att dette ikke er noe ein amatør bør drive med men eg vil vertfall prøve å se, lyden er vert stresset.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppløftende at den starter. Nå forutsetter jeg at du har noenlunde riktig bedysing og riktige halsringer.

 

Først bør du sjekke om gasspjeldene reagerer likt når du beveger armen som gasswiren er koblet til. Nå veit ikke jeg hva slags arrangement du har, men på den venstre gasseren (sett forfra) har du en justeringsskrue som du kan justere hvilestillingen til spjeldene på denne gasseren. Dersom du har samme løsninga som jeg har så justeres den høyre gasseren med en justeringsskrue som sitter der "hanene" til de to gasserne er koblet sammen. Når du har fått motoren til å gå på tomgang er synkroniseringsverktøyet "Gunson" fra Gasolin meget nyttig.

 

Når dette er i orden skrur du justeringsskruene til tomgangsblandinga helt inn. Så åpner du 3/4 omdreining og prøver å starte. Dersom den ikke vil gå på tomgang skrur du litt mer ut. Dersom den går for høyt skrur du inn (en og en med 10 sek. mellomrom). Ideelt sett bør du få akseptabel tomgang med et sted mellom 1/2 omdreining åpning og opp til 1,75 omdreining. Om du må åpne mer har du for små tomgangsdyser og må du under 1/2 omdreining har du for store tomgangsdyser.

 

Jeg er langtfra durkdreven hva angår Weber DCOE, men jeg har lest boka "Weber Querstromvergaser" (kjøpt i 2. etasjen på motorshowet i Essen i 2005. Verdt hver krone) så godt som perm til perm, samt at jeg har brukt tida fra hovedtreffet på Våler og fram til forrige uke på å få bilen min til å gå tilnærmet slik den bør med 45 DCOE. Takket være at jeg har lest i den informative boka har prøvinga og feilinga foregått etter en plan, og ikke bare på rein gjetting. På veien har jeg måttet bytte en flottør og begge flottørnålventilene. Det eneste som er igjen av bedysinga jeg kjørte med på Våler er luftkorrekturdysene. Heldigvis har jeg to sett gassere, så jeg har kunnet plukke litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppløftende at den starter. Nå forutsetter jeg at du har noenlunde riktig bedysing og riktige halsringer. Foruten synkronisering og justering av tomgang justeres webere ved valg av dyser og blanderør.

 

Først bør du sjekke om gasspjeldene reagerer likt når du beveger armen som gasswiren er koblet til. Nå veit ikke jeg hva slags arrangement du har, men på den venstre gasseren (sett forfra) har du en justeringsskrue som du kan justere hvilestillingen til spjeldene på denne gasseren. Dersom du har samme løsninga som jeg har så justeres den høyre gasseren med en justeringsskrue som sitter der "hanene" til de to gasserne er koblet sammen. Når du har fått motoren til å gå på tomgang er synkroniseringsverktøyet "Gunson" fra Gasolin meget nyttig.

 

Når dette er i orden skrur du justeringsskruene til tomgangsblandinga helt inn. Så åpner du 3/4 omdreining og prøver å starte. Dersom den ikke vil gå på tomgang skrur du litt mer ut. Dersom den går for høyt skrur du inn (en og en med 10 sek. mellomrom). Ideelt sett bør du få akseptabel tomgang med et sted mellom 1/2 omdreining åpning og opp til 1,75 omdreining. Om du må åpne mer har du for små tomgangsdyser og må du under 1/2 omdreining har du for store tomgangsdyser.

 

Jeg er langtfra durkdreven hva angår Weber DCOE, men jeg har lest boka "Weber Querstromvergaser" (kjøpt i 2. etasjen på motorshowet i Essen i 2005. Verdt hver krone) så godt som perm til perm, samt at jeg har brukt tida fra hovedtreffet på Våler og fram til forrige uke på å få bilen min til å gå tilnærmet slik den bør med 45 DCOE. Takket være at jeg har lest i den informative boka har prøvinga og feilinga foregått etter en plan, og ikke bare på rein gjetting. På veien har jeg måttet bytte en flottør og begge flottørnålventilene. Det eneste som er igjen av bedysinga jeg kjørte med på Våler er luftkorrekturdysene. Heldigvis har jeg to sett gassere, så jeg har kunnet plukke litt.

 

Tusen tusen takk:tilber: for svar ser ut til å vere mye nyttig info her. Eg er og så heldig å ha 2 sett med gassere + ein delegasser så eg har til å plukke deler fra heldigvis ,så sånn sett er det bra. har egentligt ikke peiling på om dyser og halsringer er riktige , men han eg kjøpte de av hadde hatt de på ein golf så eg håper det er sånn noenlunde, vis han hadde peiling då.

Men bilen er kvikk og gassresponsen er bra bortsett fra att tomgangen er høy da 2000-3000rpm og mye bensindamp i eksosen.

 

Eg får prøve å justere litt i morgen å se om eg får det til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De jeg har i bilen min satt tidligere i Gøran Aadals grønne 16V-Einser. Han hadde ikke spes peiling på dette, men greide å få det til å funke tålelig bra. Bilen min gikk også, men den gikk altfor rikt. Som sagt så er det bare luftkorrekturdysene som er igjen av det han hadde i dem. Greit å slippe at bilen ser ut som den går på diesel når man trår gassen i bånn. Dette er heller ikke bra, ettersom den enorme bensinmengden fører til at oljefilmen på sylinderveggene vaskes av og uforbrent bensin blander seg med smøreoljen. En (eller to) utette flottørnålventiler vil forsterke tilførselen av overskytende bensin ytterligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er det best å kjøpe deler til gasserene fra? 40 dcoe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har jo alltid ebay, viss du søker på http://www.ebay.co.uk "fast road cars weber parts" komme det opp en selger som har absoulott alt av weber teile! Han er helt genial, og sender veldig raskt.

 

Viss ikke har du jo tomspeed som også hadde det meste, men dette er du jo klar over :!

 

Her er linken til ebay selgeren om du ikke finner den selv : http://stores.ebay.co.uk/FAST-ROAD-CARS

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har jo alltid ebay, viss du søker på http://www.ebay.co.uk "fast road cars weber parts" komme det opp en selger som har absoulott alt av weber teile! Han er helt genial, og sender veldig raskt.

 

Viss ikke har du jo tomspeed som også hadde det meste, men dette er du jo klar over :!

 

Her er linken til ebay selgeren om du ikke finner den selv : http://stores.ebay.co.uk/FAST-ROAD-CARS

 

Takk takk Ole Marius. greit med ein skikkelige link ja for eg finner ikke fram på e-bay: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har handla alt hos http://www.misab.se. Holder til i Gøteborg - en liten biltur unna hjemmefra:D.

På hjemmesida står det også en del nyttige tips. Bl.a. bestykningstabeller til ulike motorer.

 

For øvrig vil jeg anbefale sterkt å få tak i litteratur som omhandler Weber-forgassere. Skal man få noe mer ut av gasserne enn fin lyd og høyt bensinforbruk er det nyttig å kunne litt om dette. En annen ting er at man med jevne mellomrom må følge opp at gasserne er synkrone, flottørnålventiler og pakninger må byttes hver 20000 osv. Dette er ting man bør greie selv, spør du meg. For det første fordi det er gøy med litt teknisk utfordring (for oss som vokste opp med Lego technic) og for det andre fordi alle og enhver bør ha litt kunnskap om egen bil.

 

Boka jeg har er meget god. Den er opprinnelig på engelsk, er skrevet av Des Hamill og gitt ut av Veloce Publishing i 2001. Dersom du greier å lese tysk er ISBN-nummeret på den tyske oversettelsen jeg har 3-89365-922-6 (Heel Verlag 2002).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har handla alt hos http://www.misab.se. Holder til i Gøteborg - en liten biltur unna hjemmefra:D.

På hjemmesida står det også en del nyttige tips. Bl.a. bestykningstabeller til ulike motorer.

 

For øvrig vil jeg anbefale sterkt å få tak i litteratur som omhandler Weber-forgassere. Skal man få noe mer ut av gasserne enn fin lyd og høyt bensinforbruk er det nyttig å kunne litt om dette. En annen ting er at man med jevne mellomrom må følge opp at gasserne er synkrone, flottørnålventiler og pakninger må byttes hver 20000 osv. Dette er ting man bør greie selv, spør du meg. For det første fordi det er gøy med litt teknisk utfordring (for oss som vokste opp med Lego technic) og for det andre fordi alle og enhver bør ha litt kunnskap om egen bil.

 

Boka jeg har er meget god. Den er opprinnelig på engelsk, er skrevet av Des Hamill og gitt ut av Veloce Publishing i 2001. Dersom du greier å lese tysk er ISBN-nummeret på den tyske oversettelsen jeg har 3-89365-922-6 (Heel Verlag 2002).

 

takk

eg fant de bestykknigstabellene men fant ikke for min motor 1,8 gti 8v

Tysk forstår eg ikke så da må eg brøve å få tak i ei bok på engelsk:) Har lyst å lere om dette så eg har mulighet til å justere å bytte deler sjølv. eg er ikke heilt grønn på skruing på bil men akurat gassere er det nokså blankt.

Er det noen måte eg kan sjekke om flotørnålventilene er klar for utskifting?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil du se - i form av at gasserne flømmer over. Du kan holde flottørdekslet opp fra gasseren mens du forsiktig trykker opp flottøren (for å fingere at flottøren står i øverste dødpunkt) mens en medhjelper tvangskjører pumpa. Da skal det være tett. Hos meg ble det dusj, så dette kan med fordel gjøres utendørs...

Du kan også ta dem ut og prøve å trykke på kula. Den skal stikke ikke fullt halvveis ut før du trykker den inn og sprette ut igjen når du slipper. Når den er slitt vil kula nesten ikke stikke ut i det hele tatt og den har nesten ikke vandring innover. Da vil ikke flottørens bevegelse greie å trykke inn kula nok til at den stenger for bensintilførselen.

 

Mens du allerede er i gang kan du justere vandringa på flottøren. Dette kan du lese mer om på Misab sine sider (med tegninger, så sparer jeg meg alle bildebeskrivelsene med ord). Om du justerer den til 7mm bør du ikke være langt unna.

 

Flottørnålventiler koster hele 70kr/stk, så det er i grunnen ikke noe å spare på. For alt det du veit er ikke de som sitter der de du skal ha heller (det finnes flere ulike størrelser).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil du se - i form av at gasserne flømmer over. Du kan holde flottørdekslet opp fra gasseren mens du forsiktig trykker opp flottøren (for å fingere at flottøren står i øverste dødpunkt) mens en medhjelper tvangskjører pumpa. Da skal det være tett. Hos meg ble det dusj, så dette kan med fordel gjøres utendørs...

Du kan også ta dem ut og prøve å trykke på kula. Den skal stikke ikke fullt halvveis ut før du trykker den inn og sprette ut igjen når du slipper. Når den er slitt vil kula nesten ikke stikke ut i det hele tatt og den har nesten ikke vandring innover. Da vil ikke flottørens bevegelse greie å trykke inn kula nok til at den stenger for bensintilførselen.

 

Mens du allerede er i gang kan du justere vandringa på flottøren. Dette kan du lese mer om på Misab sine sider (med tegninger, så sparer jeg meg alle bildebeskrivelsene med ord). Om du justerer den til 7mm bør du ikke være langt unna.

 

Flottørnålventiler koster hele 70kr/stk, så det er i grunnen ikke noe å spare på. For alt det du veit er ikke de som sitter der de du skal ha heller (det finnes flere ulike størrelser).

 

 

Har hatt ein litt lengre prøvetur i dag og bilen går så som så mye nykking og napping. fant ut att eg har ein liten bensinlekasje under den eine gasseren hører det freser på eksosmanifoilen når eg stopper så eg turte ikke prøva mer i dag. skifta i dag til mindre tomgangsdyser å tomgangen blei bedre men forsatt høy 1500-2000rpm får den ikke lavere.

Sjekka og om flotørnålventilen var tette å det var de begge så det er ikke der bensinlekasjen kommer fra

muligens ein pakning i det dekselet under som er dårlig, men eg såg ikke syn på å ta av gasseren i dag det får bli ein annen dag.

Ellers så såg dyser og sånt greit ut for det oppsettet eg har.

orginal 1,8gti motor 8v

 

Men eg har og litt problemer med å se om bensintrykket er riktigt siden manometeret som følgte med trykkregulatoren går fra 0- 10bar: eek : eg burde hatt ei ny klokke som kun gjekk til 1bar lettere å se når eg har 0,2 bar da

 

Takknemlig for tips og linker til litteratur på nett som eg kan lese gjennom.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik nøkking hadde jeg før jeg fikk synkronisert gasserne mine skikkelig. Dette greide jeg ikke før jeg fikk tak i synkroniseringsverktøyet fra Gasolin.

 

Manometer med finere skalering kjøpte jeg hos Kollevold. T-rør, unioner osv. som trengs for å montere får man hos f.eks. Tess eller BD servicesenter.

 

Det er vel ikke helt unormalt at gasserne flømmer over på vanlig 8V etter at man har stoppa motoren. Et tips jeg snappa opp i en god bok av Tim Stiles (husker ikke tittelen i farta) er å montere bryter på strømtilførselen til pumpa. Da kan man kutte denne før man stopper motoren, så får man redusert nivået i flottørkamrene.

 

Ellers er det ikke utenkelig at Hermann kan komplettere dette mer, da han tydeligvis har en god del mer erfaring ang. gleder og sorger med doble forgassere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik nøkking hadde jeg før jeg fikk synkronisert gasserne mine skikkelig. Dette greide jeg ikke før jeg fikk tak i synkroniseringsverktøyet fra Gasolin.

 

Manometer med finere skalering kjøpte jeg hos Kollevold. T-rør, unioner osv. som trengs for å montere får man hos f.eks. Tess eller BD servicesenter.

 

Det er vel ikke helt unormalt at gasserne flømmer over på vanlig 8V etter at man har stoppa motoren. Et tips jeg snappa opp i en god bok av Tim Stiles (husker ikke tittelen i farta) er å montere bryter på strømtilførselen til pumpa. Da kan man kutte denne før man stopper motoren, så får man redusert nivået i flottørkamrene.

 

Ellers er det ikke utenkelig at Hermann kan komplettere dette mer, da han tydeligvis har en god del mer erfaring ang. gleder og sorger med doble forgassere.

 

Da er synkroniseringsverktøy bestilt

eg oppdaga i dag att på de 2 reservegasserene mine har mer skruer enn de som står i bilen.

 

Disse 2 skruene som eg har satt ring rundt mangler på de som står i bilen nå er de viktige? er liksom ikke laga hull der ein gang på de eg bruker nå: klø :

 

12082007.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har nå tatt någen bilder av delene eg har til rådighet kansje noen her kan svare på hva som vil vere mest gunstigt å bruke på motoren min. Har sett på bestykkningstabellen på Misab sine sider og der står ikke 1,8 oppført så eg er litt usikker på hva min motor skal ha. det blir vel feil å bruke den for 1,6 går eg utfra.

 

Beklager dårlige bilder men eg har notert opp hva det står på de sånn att dere ser

 

de til venstre stod i gasseren under prøving

13082007(001).jpg

De til venstre her og

13082007(002).jpg

36 stod på ved prøving

13082007(003).jpg

 

har nå foresten bestilt weber boka så da blir eg sikkert litt klokere:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Acc munstykke 35 eller 40?

 

13082007(008).jpg

 

Skal prøve å få lagt ut ein film av bilen i aksjon på mediadelen seinere i kveld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal prøve meg på å svare. På en 1,8L bør man ha F16-blanderør.

36mm halsringer passer til 1,8L (men største anbefalte diameter i 40 weber er 34mm, men det betyr ikke at motoren din ikke vil funke bra med 36mm).

 

Begge settene med tomgangsdyser du har tilgjengelig er relativt nære hverandre, så du får bare prøve deg fram med hva som du synes funker best. I følge litteraturen er 45 tomgangsdyser egnet for motorer med 350-420cm2/sylinder og 50 er egnet for motorer med 420-490cm2/sylinder. Med sistnevnte dyser vil du vel egentlig bare forsterke problematikken med høy tomgang, men du får prøve deg fram.

 

Hoveddyser bør etter mine begreper være 140 eller 135. Av det du har å velge mellom vil 125 være nærmest.

 

Du får prøve deg fram med luftkorrekturdysene du har tilgjengelig. 200 vil gå magrere enn med 170.

 

Aksellerasjonspumpedysene du har å velge mellom er etter mine begreper helt fine. Den vil gå litt magrere med 135.

 

For sammenligning kan det nevnes at i mine 45-webere har jeg (PL-motor med KR-innsugskam og Supersprint gruppe-A hele veien):

 

Halsringer: 36mm

Spredere: 4,5

Blanderør: F16

Hoveddyser: 40

Luftkorrekturdyser: 180

Tomgangsdyser: 50F9.

Aksellerasjonspumpedyser: 40

Flottørnålventiler: 2,00

Flottørnivå: 7,5/15mm.

 

Dette er sikkert ikke superoptimalt (det vil vise seg når bilen kommer på rullende landevei), men den funker godt med det, er lett å kjøre og går bra.

 

En meget god tommelfingerregel er uansett å bare endre EN ting av gangen. Altså bare bytte ett sett dyser eller bare endre diameteren på halsringene. Da skjer ting mer systematisk og du merker om den endringa du gjorde var til det bedre eller ikke. Hvis man endrer flere ting av gangen.

 

Uansett kan sikkert Hermann bidra mer med dette enn meg, ettersom han tydeligvis har mer praktisk erfaring med dette. Jeg har lest meg til mye og har omsatt dette i praksis på min egen bil, men han er garantert mer kompetent til å gi råd/vink enn jeg er. Dersom bedysinga du hadde i under prøveturene gir jevn gange, ikke fusking, ikke smell/null aks ved brå gassing og motoren drar jevnt og fint hele veien og opp til maks turtall kan ikke dysebestykninga du har i være helt på tur. Men få rede på om gasserne er skikkelig synkronisert før du prøver å endre ting. Du har synkroniseringsverktøyet fra Gasolin på plass i løpet av uka allikevel. Da veit du mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal prøve meg på å svare. På en 1,8L bør man ha F16-blanderør.

36mm halsringer passer til 1,8L (men største anbefalte diameter i 40 weber er 34mm, men det betyr ikke at motoren din ikke vil funke bra med 36mm).

 

Begge settene med tomgangsdyser du har tilgjengelig er relativt nære hverandre, så du får bare prøve deg fram med hva som du synes funker best. I følge litteraturen er 45 tomgangsdyser egnet for motorer med 350-420cm2/sylinder og 50 er egnet for motorer med 420-490cm2/sylinder. Med sistnevnte dyser vil du vel egentlig bare forsterke problematikken med høy tomgang, men du får prøve deg fram.

 

Hoveddyser bør etter mine begreper være 140 eller 135. Av det du har å velge mellom vil 125 være nærmest.

 

Du får prøve deg fram med luftkorrekturdysene du har tilgjengelig. 200 vil gå magrere enn med 170.

 

Aksellerasjonspumpedysene du har å velge mellom er etter mine begreper helt fine. Den vil gå litt magrere med 135.

 

For sammenligning kan det nevnes at i mine 45-webere har jeg (PL-motor med KR-innsugskam og Supersprint gruppe-A hele veien):

 

Halsringer: 36mm

Spredere: 4,5

Blanderør: F16

Hoveddyser: 40

Luftkorrekturdyser: 180

Tomgangsdyser: 50F9.

Aksellerasjonspumpedyser: 40

Flottørnålventiler: 2,00

Flottørnivå: 7,5/15mm.

 

Dette er sikkert ikke superoptimalt (det vil vise seg når bilen kommer på rullende landevei), men den funker godt med det, er lett å kjøre og går bra.

 

En meget god tommelfingerregel er uansett å bare endre EN ting av gangen. Altså bare bytte ett sett dyser eller bare endre diameteren på halsringene. Da skjer ting mer systematisk og du merker om den endringa du gjorde var til det bedre eller ikke. Hvis man endrer flere ting av gangen.

 

Uansett kan sikkert Hermann bidra mer med dette enn meg, ettersom han tydeligvis har mer praktisk erfaring med dette. Jeg har lest meg til mye og har omsatt dette i praksis på min egen bil, men han er garantert mer kompetent til å gi råd/vink enn jeg er. Dersom bedysinga du hadde i under prøveturene gir jevn gange, ikke fusking, ikke smell/null aks ved brå gassing og motoren drar jevnt og fint hele veien og opp til maks turtall kan ikke dysebestykninga du har i være helt på tur. Men få rede på om gasserne er skikkelig synkronisert før du prøver å endre ting. Du har synkroniseringsverktøyet fra Gasolin på plass i løpet av uka allikevel. Da veit du mer.

 

Takk igjen Andreas hva skulle eg gjort uten deg :tilber:

Nå har eg prøvdt alt når det gjelder tomgangen og eg får den ikke under 1600-1700 uansett hva eg gjør.

Har nå prøvdt ut det nermeste dyseopsettet eg kom med de delene eg hadde og det fungerer greit, har lagt ut ett par små filmklipp på mediadelen.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då har eg etter mye om og men greid å få synkronisert gasserene og fått tomgangen ned i 1000-1200omdr noe som er greit.

men eg får ikke justert trykkregulatoren lavt nok på trykket får den ikke under 0,5 noe som er litt for høyt det lukter sinsykt mye bensin når den går på tomgang . er det noe form for co justering noen plass eller kan det ha noe med bensintrykket eller tenninga å gjør? tenninga skal vere ganske bra men nå vett eg ikke heilt hvor nøye det er, om den må vere 100% eller ikke

 

legger ved ett bilde av pumpa og regulatoren

 

18082007.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justeringsskruen sitter under kupolmutteren øverst på Filterkingen. Dreies med klokka for å øke trykket og motsatt for å senke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.