Anbefalte innlegg

Jeg har Fått Rådebank i min Audi Coupè type89 det står 7A motor i den, Spørsmålet er om det går ann og Bytte bare råde lagerene ? Bytte hele råden, eller bytte hele motoren ?

 

noen som har noen erfaringer, eller vet noe om dette, så tas det hjertlig i mot ! :)

 

Tommy Holtet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som regel når man har fått rådebank, så har rådelagerene røket noe som resulterer til at rådene tar borti blokken og skjærer/ødelegger blokkens innside..

Jeg har ikke ALT for mye erfaring på dette område, men jeg ville tatt ut veiven å sett litt hva som er gale..

Mvh Joakim :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Fått Rådebank i min Audi Coupè type89 det står 7A motor i den, Spørsmålet er om det går ann og Bytte bare råde lagerene ? Bytte hele råden, eller bytte hele motoren ?

 

noen som har noen erfaringer, eller vet noe om dette, så tas det hjertlig i mot ! :)

 

Tommy Holtet

 

Du må nesten demontere for å se omfanget av skadene,men er det tydelig hørbart så er fare for større skader.Har selv hatt rådebank (nesten så man ikke hørte det) og da holdt det faktisk med å bytte lagere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei takk for tips og Råd :) ! Jeg hadde Håpet at det gikk ann og få bare byttet Lagerene jeg, for med min Supre logiske tekning, så er det vell meninga at Rådene skal gå Før Veiva ? og da de Rådelagerene er jo Mykt metall, så ville ikke tro det blei noe slipe spor på veiva p,g,a det ? Jeg vet ikke... Det stemmer sikkert det dere sier :) men da er jeg "redd" for at det blir motorbytte i Bilen min ! :P S2 motor Neste da !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som regel når man har fått rådebank, så har rådelagerene røket noe som resulterer til at rådene tar borti blokken og skjærer/ødelegger blokkens innside..

Jeg har ikke ALT for mye erfaring på dette område, men jeg ville tatt ut veiven å sett litt hva som er gale..

Mvh Joakim :)

 

Jeg er ikke helt enig i det du skiver at det "som regel har røket noe....."

I de fleste tilfeller jeg har vært borti på en normal-kjørt bil (ser bort fra ekstreme banemotorer) så har dårlig oljeskift og/eller høy km medført slitasje i lagerskålene. Det skal lite slakk til før lyden oppstår og da vil man bytte. Min påstand er at det som regel ikke er skade på annet enn de utbyttbare lagerskålene. Men i en del tilfeller så kommer rådebanken av mer harhendt slitasje feks fra forurensninger i oljen. Fremmedlegemer i oljen kan i slike tilfeller ikke bare skade lagerskålene men også veivas lagerbaner.

 

Hvis motoren ellers virker bra og den ikke har vært utsatt for noen spesiell hendelse så kan man håpe på "vanlig slitasje", og da vil et skifte av lagerskålene være tilstrekkelig. Vil man spare tid og arbeid så kan man løfte motoren litt fra festene, ta av bunnpanna og åpne rådene med motor i bilen. Da vil man kunne vurdere om det er skadet noe mer. Ser det ikke slik ut skifter man rådelagrene og håper at det fungerer bra. Som regel gjør det det, men du risikerer naturligvis at det også er andre feil og at oerasjonen er bortkastet. Dette merkes som regel relativt raskt etter oppstart.

 

Personlig er jeg likevel tilhenger av å ta ut hele motoren. Årsaken er at når rådene er normalt slitt så er det generelt mye annet slitt i motoren også. Da sjekker man slitasje i sylindre, stempelfjører, ventilstyringer etc.....og tar en full overhaling med 10x større kostnad og arbeid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei takk for tips og Råd :) ! Jeg hadde Håpet at det gikk ann og få bare byttet Lagerene jeg, for med min Supre logiske tekning, så er det vell meninga at Rådene skal gå Før Veiva ? og da de Rådelagerene er jo Mykt metall, så ville ikke tro det blei noe slipe spor på veiva p,g,a det ? Jeg vet ikke... Det stemmer sikkert det dere sier :) men da er jeg "redd" for at det blir motorbytte i Bilen min ! :P S2 motor Neste da !

 

Riktig tenkt om mykt metall og hva som vanligvis blir slitt først. Problemet er ved fremmedlegemer i oljen, da kan de sette seg fast i det myke metallet og risper opp de mer solide lagerbanene i veiva. Eller bli med noen runder rundt og skade både myke lagerskåler og harde lagerbaner i veiv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for ett nyttig Svar ! :) Jeg håper jo selv på at det Holder og Bytte Lager skålene som du sier, jeg kaller det Rådelager, men det er jo samme, og jeg ville ikke tro at det kan ha laget noen annen slitasjen enn på veivakselen, i værste tillfelle, min motor har dette kommet gradevis tror jeg, synes jeg kjenner igjen lyden fra når jeg ikke har gitt på, og ikke "hengt" på motoren, men når man holder samme fart på litt turtall eller "følger" motoren, kan dette stemme ? vansklig og forklare.... Motoren er ikke tatt ut av bilen, har løsnet traversjen for og komme til bunnpanna, og det med og sjekke resten av motoren tror jeg jeg på en "måte" har gjort ved og ta en kompresjons test på den, og den var veldig bra, eneste er ventiltettningene som er gåene som må byttes...man Hører det Godt ! akkurat som at man har en Hammer og slår til på en Jernstang elns... Høres heeeelt forferdelig ut :( kan du, utifra hva jeg har forklart si noe om sjangsen det er for og bare Bytte lagerene er i forhold til og ta ut Veiva ? og ta ut veiva og gå over til overdimensjonerende lager, og sette dette inn koster jo så ogg si like mye som en ny blokk, og mindre tid !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, jeg ville også tro dette om mykt metall og om hva som skal gå først, og det høres jo riktig ut i mine ører om fremmedlegemer i Olje og sånn, uten at jeg har tenkt så mye over det eller har så veldig mye peiling, men kan se dette du snakker om , at fremmedlegemer kan sette seg i mykmetallet som rådelagerene og lage slipe spor i Veiva, altså, for og gjøre en histore som er lang kort :P så kjøpte jeg bilen Inneforstått med at det ikke brutke Olje, ventiltettningene var Bytta FORDI den brukte Olje sa forrige eier, dette stemmer sikkert at han har Bytta de, men dette er vell deler som kan "trøttne" / bli harde og ikke ha samme fuksjon vis dette ikke blir brukt ? bilen min har så og si stått stille i 2 år før jeg kjøpte den, han har hvert hjemme og kjørt den rundt 4 ganger i året, noe i den duren, jeg som ny Lykkelig eier setter meg inn og begynner og kjøre, det begynner og tikke, jeg skjønner ikke hva det er ( og dumt av meg, så kjørte jeg videre til det det begynte ORDENTLIG og tikke), fant jo da ut at det ikke var Olje på peilen pinnen, Fylte på 2 liter for og få riktig oljemengde, denne brukte jo en god del Olje ! så kjøpte jeg noen 4 litere, ett problem jeg har som fortsatt er ubesvart er at alle disse 3 oljene som er brukt,av meg og Forrige eier har hvert Forskjellige, han brukte noe valvoline olje av noe slag, jeg Fikk panikk pg fylte på Shell helix Olje da jeg fant ut dette, og fant da ut at dette ble dyrt i lengeden og begynte da og kjøpe ett rimeligere Olje merke. Bilen har da gått ca 18 000 km med dette... kan grunnen til at dette har skjedd være at det ikke er blitt Bytta filter regelmessig ? tenker da på at det brukt 3 forskjellige Oljer i samme filteret ? har lagt merke til at oljetrykket har synket gradevis etterhvert, men har ikke tenkt noe mere over det før dette skjedde, trodde dette var vanlig, det er det jeg har blitt fortalt... eneste jeg kan se som har hvert problemet er at Oljefilteret ikke har blitt byttet jevnligere, kan dette stemme ? med disse faktorene inne i bildet ?

 

Håper på svar fra tålmodige lesere, er ikke rakkettforsker i og folklare ! :P

 

Mvh Tommy holtet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har forøverige Gått 208 XXX nå, og hadde gått 191 500 når jeg kjøpte den, vis dette har noe og si i forholdt til utfallet av hva du mener med høy kilometerstand :/:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte går rådelagrene rundt inni i råden og ødelegger både den og veiva. Slipe veiva og bytte råden er vel antagelig det som må gjøres. Helt normalt at olje trykket synker noe før mr rådebank kommer.Spør gud om grunnen til det har sjedd. På min aan var det forrige ånsvake idot av en eier som hadde kjørt med ødelagt topp pakning over tid med vann i oljen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, Har blitt åpna i dag, hele råden var LØS ! lageret var delt i 2 ! men det så ut som om det var bare lageret som hadde fått smellen, så ikke noe store forskjeller på riper eller noenting i forhold til de som var som de skulle være, blei åpna opp ett par stykker for og se hvordan det så ut, så jeg tror motoren har hatt en liten englevakt ! Kjørte jo ikke lenge med dette, MAKS 3 km, og det var RETT hjem.. Bare denne motoren Holder over Vinteren så er mye gjort, blir vell til at det blir ett motorbytte etterhvert til og kvassere no ;) !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.